Hopea kirjoitti:Oli meitä kahdeksan. Kuvasta puuttuu se yksi kinneri,
Eikös se heijastuo tuosta ikkunasta?
Jukka
Hopea kirjoitti:Oli meitä kahdeksan. Kuvasta puuttuu se yksi kinneri,
Eikös se heijastuo tuosta ikkunasta?
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
jviirret kirjoitti:Eikös se heijastuo tuosta ikkunasta?
Jukka
Näin tekee.
Kiitos porukoille, että saitte minutkin taas pyörän päälle. Tästä se kausi toivottavasti lähtee.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Kuten mä sanoin, kuvaaja ei ollut oikein vireessä. Samalla tavalla näkyy EskoM:n Hipsu, vähän vähemmän vain...
Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->
Onneksi joku on saanut videolle tapahtuman.
https://www.youtube.com/watch?v=rvPia7lboHA
Tuli vastaan kun katselin muita critical mass tapahtumia.
Tosta bongasin vain yhden 3:35 kohdalla.
https://www.youtube.com/watch?v=OejROlyJ84w
-imi
Giant revive (2012 -> 2022), Nojapyörä.tk CLWB (2013 -> 2015), Radius C4 (2014 -> 2022) TÄH1 flevo (2015 -> 2022)
Tulikohan tuo edellinen nyt ihan oikeaan ketjuun kun päiväykset ei täsmää ollenkaan. Helsingissä kriittisillä pyöräretkillä näkee välillä aika monta nojapyörää.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
Imi kirjoitti:Onneksi joku on saanut videolle tapahtuman.
https://www.youtube.com/watch?v=rvPia7lboHA
Tuli vastaan kun katselin muita critical mass tapahtumia.
Tosta bongasin vain yhden 3:35 kohdalla.
https://www.youtube.com/watch?v=OejROlyJ84w
-imi
Nyt vasta, nähtyäni tuon Budapestin videon, tajusin kriittisen pyröräretken idean. Siinähän ei olekaan ideana (pelkästään) kritisoida liikennejärjestelmää, vaan generoida edes hetkeksi tielle niin paljon pyöräilijöitä, että pyöräilijämäärän kriittinen lukumäärä (kriittinen massa) ylittyy ja näkyy, mistä pyöräilyssä kaupunkiliikenteessä on kysymys ja sitä kautta muuttaa liikennejärjestelyjä. Erityisen vaikuttava oli loppukohtaus, jossa symbolisesti nostettiin kriittinen massa suorille käsille.
Jos kriittisessä pyöräretkessä olisi tarkoitus kritisoida pyöräilysääntöjä ja -reittejä, pitäisi sen aikana käyttää vain virallisia pyöräteitä ja noudattaa pyöräilysääntöjä pilkun tarkasti, joka -tottakai- johtaisi kaaokseen pyöräilijöiden talutellessa pyöräänsä jalkakäytävillä ja suojateillä katkeilevien pyöräteiden välillä.
Pitäisikö pyöräilypoliittisessa mielessä järjestää tuo tapahtuma hiukan toisin. Jokainen osallistuja etsisi omalta pyöräreitiltään idioottimaisimman pyöräliikennejärjestelyn kohdan ja sahaisi sitä edestakaisin osoittaakseen tuon liikennesuunnittelun virheen. Liikenne häiriintyisi, kuten se tekisi näissä kohdin, jos pyöräilijöiden määrä yhtäkkiä nousisi kriittisen rajan yli, jolloin siis normaalikin pyöräliikenne kulkisi noiden ongelmapaikkojen kautta ja osoittaisi niiden toimimattomuuden.
Nykyisen kriittisen pyöräretken idea tavallaan vesittyy, kun siitä on tehty mielenosoituskulkue, jossa ei noudateta laillisia pyöräilyerittejä. Mukavampihan se tietysti noin on, muttei toimi poliittisesti, kuten pitäisi. Ydinidea ei hahmotu niille autoilijaparoille, jotka tuon kulkueen takia joutuvat katkaisemaan kiireensä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Budapestissä aika runsaasti väkeä
Joskus käyny just tuo mieless jos kiertäs vaikka hankalaa liikenneympyrää vähän aikaa - oppiskohan autoilijat yhtään väistämään?
Onkohan tuokaan laillista, autolla sitä ympyrää saa ainakaan kiertää montaa kertaa, kai - aikaa vievää puuhaa kans verrattuna maholliseen hyötyyn
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:Joskus käyny just tuo mieless jos kiertäs vaikka hankalaa liikenneympyrää vähän aikaa - oppiskohan autoilijat yhtään väistämään?
Onkohan tuokaan laillista, autolla sitä ympyrää saa ainakaan kiertää montaa kertaa, kai - aikaa vievää puuhaa kans verrattuna maholliseen hyötyyn
Turha autolla ajaminen on kielletty vain taajamassa. Jos ympyrä on taajaman ulkopuolella, voi olla aika mahdotonta löytää ympyrän kiertämistä estävää lakipykälää. Maalaisjärki estää tietysti sen, mutta sakotusperustetta ei taida löytyä
Tuohon ympyrän kiertämiseen pyörällä, kun löydät muutaman kaverin, niin autoilu estyy ympyrässä kokonaan
jooseha kirjoitti:PW kirjoitti:Joskus käyny just tuo mieless jos kiertäs vaikka hankalaa liikenneympyrää vähän aikaa - oppiskohan autoilijat yhtään väistämään?
Onkohan tuokaan laillista, autolla sitä ympyrää saa ainakaan kiertää montaa kertaa, kai - aikaa vievää puuhaa kans verrattuna maholliseen hyötyynTurha autolla ajaminen on kielletty vain taajamassa. Jos ympyrä on taajaman ulkopuolella, voi olla aika mahdotonta löytää ympyrän kiertämistä estävää lakipykälää. Maalaisjärki estää tietysti sen, mutta sakotusperustetta ei taida löytyä
![]()
Tuohon ympyrän kiertämiseen pyörällä, kun löydät muutaman kaverin, niin autoilu estyy ympyrässä kokonaan
Tarkoitus ei ole haitata autoliikennettä, vaan tehdä pyöräily näkyväksi ja korostaa liikennesuunnittelun "kukkasia". Kun jonkun tällaisen suunnitteluvirheen tekee kampanjalla riittävän näkyväksi, luulisi olevan aika vaikeaa esiintyä kaikkitietävänä liikennesuunnittelijana, ennen kuin korjaa virheensä. Liikennesuunnittelijat oppisivat pelkäämään tällaisen kampanjan hampaisiin joutumista ja tekisivät työnsä paremiin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Noissa ryhmässä ajoilla on myös semmonen vaikutus ett autoilijat helposti antaa tietä vaikkei sääntöjen mukaan kuulukaan - kohteliaisuuttaan ja aattelevat kai, ett on järjestetty tapahtuma, menkööt ny ensteks.
Pitäs se liikennesuunnittelija kyll itekin saada pyöränpäälle sillon tällön.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.