Tuolla ristinivelen paikalla pitäsi hammasratas saada kymmenkunta senttiä akseliin kiinnittymiskohtansa sisäpuolelle. Siittä seuraa iso nippu ongelmia
Jos taas ristinivelen siirtää sisään päin käy niinkuin Honkajoelle - johtoajatus katoaa!
Vilijami kirjoitti:
Vai onko tarkoitus saada kummallekin renkaalle veto?
Nimenomaan.
Vilijami kirjoitti:
Eikö tuommosen läpikierteellisen BMX rattaan voi pyörittää kumminkin päin paikalleen. Kierre vaan on aukipäin. Pysyiskö se ruuvilukitteella tai laakerikiinnitteellä?
Loistoidea! Teräsnapaan saa varmasti riittävän lukitteen Ratanavassa olisi kyllä kierteet lukitterenkaalle, mutta vapaarattaan leveys taitaa estää niiden käytön. Eikä niitä löydy romuista ainakaan 559:nä.
jori kirjoitti:
Jos ei kuitenkaan pysy, voisi kokeilla joskus aikoinaan paperikoneasennuksessa näkemääni lukitustapaa. Siinä kierre lukittiin poraamalla kierteeseen otsapinnan suunnasta reikä, johon työnnettiin sokka. Tuollaisen asennuksen saa helposti auki, kun vetää sokan pois ja kiertää rattaan pois.
Tarkoitat ilmeisesti poraamista kierteen kohdalta niin että poraus on pyöränakselin suuntainen ja puoli reikää navassa, puoli vapaarattaassa
BMX-vapaarattaita ja -napoja näyttäisi saavan myös vasenkätisinä. Lisäksi näyttäisi myös ainakin joidenkin vapaarattaiden muuttaminen olevan mahdollista.
Paljon hienompia ratkaisuja kuin mieleeni tullut renkaan mukana pyörivän akselin käyttäminen vapaarattaan kääntämiseksi, jolloin voisi käyttää törkeän paljon levittämällä myös normaalia takavaihtajaa.
Saattaisihan tuo pysyäkin. Irroittaminen käy helpommin, kun voi pyörittää rattaasta ruoskalla. Jos ei kuitenkaan pysy, voisi kokeilla joskus aikoinaan paperikoneasennuksessa näkemääni lukitustapaa. Siinä kierre lukittiin poraamalla kierteeseen otsapinnan suunnasta reikä, johon työnnettiin sokka. Tuollaisen asennuksen saa helposti auki, kun vetää sokan pois ja kiertää rattaan pois.
Erinomainen idea ryömintäkaksivedon toteuttamiseksi sivuketjulliseen.
Tuon vapaarattaan sisäkehä on karkaistua, sitä vastaan vierivät kuulatkin. Siihen on paha porata. Noita avauskoloja tietysti voisi hyödyntää esim. pidätinruuvilukituksella. Ovat vaan ne kolot joka merkillä erilaiset. Sähkö-retropyöräprojektini vapaarattaassa ei ollut irroituskoloja ollenkaan, vaan ratas oli purettava että pääsi käsiksi johonkin ei-pyöreään pintaan ja sai rattaan pois.
Saattaisihan tuo pysyäkin. Irroittaminen käy helpommin, kun voi pyörittää rattaasta ruoskalla. Jos ei kuitenkaan pysy, voisi kokeilla joskus aikoinaan paperikoneasennuksessa näkemääni lukitustapaa. Siinä kierre lukittiin poraamalla kierteeseen otsapinnan suunnasta reikä, johon työnnettiin sokka. Tuollaisen asennuksen saa helposti auki, kun vetää sokan pois ja kiertää rattaan pois.
Erinomainen idea ryömintäkaksivedon toteuttamiseksi sivuketjulliseen.
Tuon vapaarattaan sisäkehä on karkaistua, sitä vastaan vierivät kuulatkin. Siihen on paha porata. Noita avauskoloja tietysti voisi hyödyntää esim. pidätinruuvilukituksella. Ovat vaan ne kolot joka merkillä erilaiset. Sähkö-retropyöräprojektini vapaarattaassa ei ollut irroituskoloja ollenkaan, vaan ratas oli purettava että pääsi käsiksi johonkin ei-pyöreään pintaan ja sai rattaan pois.
Niin onkin kovaa terästä ja napa toisinaan pehmeää alumiinia. Ei taidakaan toimia, kuten paperikonehommissa. Nuo avauskolotkin ovat tuossa vasenkätisessä tapauksessa sisään päin. Taitaa jäädä ruuvilukitteen varaan. Kyllä se silläkin varmaan kestää –ainakin kevyemmän polkemisen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Mahtuuko lukitus paikoilleen? Mun silmään näyttää pahalta.
Ainakin 6-vaihde-kierrepakalle tarkoitetussa navassa kierre on niin lyhyt, että BMX-vapaanapa on paljon leveämpi. Tähän perustui retrodirect-projektini, vapaanavan sisäkierrettä jäi vapaaksi melkein puolet. Siihen jatkoholkki ja toinen vapaanapa... mutta se on toinen juttu (lukekaa Pikajalkaa)
Löyty kätevä ratkaisu olkatapiksi. Vaatinee vaan usein voitelua.
110914_071852.jpg (43.94 KiB) Katsottu 2763 kertaa
Jos tuommoisen kokeilisi tehdä, niin voisi päästä tosi helpolla tai sitten lisää vaan työmäärää kun pitää tehdä kaksi kertaa
Tuossa on toinenkin kiva idea. Siinä on kiilakeskiöstä tehty toispuoleinen pyörännapa. Kiinnitys kuvassa näkyvään kampeen.
Viimeksi muokannut jooseha, 15 Marras 2014, 18:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pysyis varmaan vapaarattaan kierre tuolla kiinni. Vetoleikkauslujuus on 15 N/mm2 ja pinta-alaa kierteessä on noin 1500mm2 (Halkaisija noin 35mm, kierteen leveys noin 15mm). Eli yli 2000kg vetoleikkauslujuus. Laskinko oikein? Irrotukseen pitää kuumentaa 250 asteeseen.