Tuommoisista kammista olisi helppo tehdä pituudeltaan säädettävät. Kaksi putkea sisäkkäin ja lukitus läpipultilla. Voisi kokeilla mitätahansa kammenpituutta helpolla
Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle
Re: MBB Talveksi ja soralle
Re: MBB Talveksi ja soralle
"Ääriasento"
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: MBB Talveksi ja soralle
.jpg[/attachment]
Pari kuvaa lisää, penkin rungossa näkyy asfaltin raapasu - ei tuolla montaa kertaa mäkeä kannata laskea, kulahtaa rauta puhki
Yritän samalla sihtailla ja oikasta ohjausakselia - vaikeeta hommaa
- Liitteet
-
- 2014-11-15 12.55.53.jpg (251.55 KiB) Katsottu 2382 kertaa
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14167
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: MBB Talveksi ja soralle
Nyt kun tuli käypäinen sivukuva, piirtelin vähän statiikkaa esiin. Painopisteen paikan arvioin silmämääräisesti enkä ottanut pyörän painoa huomioon, joten tarkkoja nämä luvut eivät ole. Kuvaan on liitetty taulukko, josta näkyy etu- ja takapyörien kuormat eri kaltevuuden tiellä. Miinusmerkkiset kaltevuudet ovat alamäkiä. Viimeisenä oikealla on sarake, joka näyttää maksi hidastuvuuden kitkakertoimeksi muutettuna. Tarkoittaa, että tuota kitkakerrointa suurempi pito renkaan ja tien välissä aiheuttaa täysjarrutuksessa etuvoltin. Ei siis ihme, että se takapää tahtoi nousta. Liukkaalla alustalla tuo ei haittaa mitään, mutta kovin tehokasta jarrua tuohon ei kannata laittaa käytettäväksi pitävällä alustalla. Kuivan asfaltin ja fillarin renkaan kitkakerroin on parhaimmillaan yli 0,8. Nyt tuolla geometrialla kitkakerroinraja tasaisella on 0,37. Matalammassa asennossa tilanne paranee tietenkin huomattavasti.
- Liitteet
-
- PWMBB-M+S.png (389.8 KiB) Katsottu 2373 kertaa
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: MBB Talveksi ja soralle
Eikös normaalissa pystärissä napa tule jokseenkin tuolle linjalle? Nehän saa kunnon jarrulla kippaamaan helposti muttei siittä normaaliajossa mitään haittaa ole.
- Pastori
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7060
- Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: MBB Talveksi ja soralle
PW kirjoitti:
Kiitti. Perhana. Räyhäkän näköinen rassi.
Hylkäsin heti oman pyörän suunnitelman liian nössönä
Re: MBB Talveksi ja soralle
Jaa, pitäskö purkaa vai mikä on Jorin laskelmien johtopäätös?
Kuvassa tuo on kuitenkin loivemmassa asennossa ku mitä oon ajellu tähän asti. Eli siis pystymmässä heittää helpommin voltin?
Pahentaako tuo taittuva perä asiaa?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: MBB Talveksi ja soralle
PW kirjoitti:Kuvassa tuo on kuitenkin loivemmassa asennossa ku mitä oon ajellu tähän asti. Eli siis pystymmässä heittää helpommin voltin?
Pahentaako tuo taittuva perä asiaa?
Jarruttomassa tuota on turha edes miettiä. Ei se mene ympäri kuin johonkin törmätessä
Taittuva perä vähentää pyörän etuakselinympäri pyörähtävää massaa takaa alhaalta eli pahentaa tilannetta. Jorin laskuissa ei ollut kuitenkaan huomioitu pyörää vain kuski.
jori kirjoitti:enkä ottanut pyörän painoa huomioon,
Jotenkin hienon näköinen tuo on. Kanttiputket, koko musta, yhtenäiset putkikoot ja useassa kohtaa samaan suuntaan kulkevat putket. Se lampaantalja saattaisi kruunata kokonaisuuden Älä ihmeessä pilaa tuota maalaamalla muulla kuin tummalla mattapintaisella maalilla.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14167
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: MBB Talveksi ja soralle
PW kirjoitti:Jaa, pitäskö purkaa vai mikä on Jorin laskelmien johtopäätös?
Kuvassa tuo on kuitenkin loivemmassa asennossa ku mitä oon ajellu tähän asti. Eli siis pystymmässä heittää helpommin voltin?
Pahentaako tuo taittuva perä asiaa?
Ei tarvitse purkaa, mutta on hyvä tietää, ettei tuohon kannata etupyörään mitään kallista tehojarrua suunnitella ja takahaarukka kannattaa virittää toisella liinalla tai (kumi)köydellä kiinni selkänojaan, kuten on jo ollutkin. Toisaalta noin etupainoisella pitäisi kyetä nousemaan varsin liukastakin mäkeä, kun polkee tasaisesti.
Tasainen polkimien pyöritys on tärkeää, sillä etuvetoisen polkemisvoiman vaihdellessa vetävän pyörän pito vaihtelee samassa tahdissa niin, että kovimman polkaisun aikana pito on huonoimmillaan. Sutii jopa kuivalla asfaltilla. (mhelanderin MBB) Takavetoisessa kiihtyvyysvaihtelu ja vetävän renkaan pitovaihtelu vaihtelevat samassa tahdissa. Samalla pyöräkuormasuhteella takavetoinen siis etenee paremmin, jos polkeminen ei ole "pyöreää". Tasaisella vedolla ovat teoriassa yhtä hyvät. Etuveto voittaa kuitenkin lumessa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: MBB Talveksi ja soralle
Eli mieluummin takana sais olla levyjarru.
Semmonen tuntuma jos joskus tästä kehitän MBB-läskin ni siihen en laita naruperää.
Kiitos vaan ulkonäkökehuista, musta Ferreksi olis varmaan oiva maali jos joskus maalaan.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14167
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: MBB Talveksi ja soralle
PW kirjoitti:Eli mieluummin takana sais olla levyjarru.
Semmonen tuntuma jos joskus tästä kehitän MBB-läskin ni siihen en laita naruperää.
Kiitos vaan ulkonäkökehuista, musta Ferreksi olis varmaan oiva maali jos joskus maalaan.
Tuon kuuluu olla musta.
Ei se takajarrukaan tuossa oikein toimi, kun on niin kevyt perä. Etujarru ei toimi, koska painopiste niin ylhäällä edessä ja takajarru on sekin toimimaton samasta syystä. Mutta älä huoli, jarrut ovat vain vauhdin surma.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4063
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: MBB Talveksi ja soralle
jori kirjoitti:Mutta älä huoli, jarrut ovat vain vauhdin surma.
Jarruitta ajaminen voi päättyä äkisti
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: MBB Talveksi ja soralle
jooseha kirjoitti:Tuommoisista kammista olisi helppo tehdä pituudeltaan säädettävät. Kaksi putkea sisäkkäin ja lukitus läpipultilla. Voisi kokeilla mitätahansa kammenpituutta helpolla
Kampi pituuden muuttuessa niiden etäisyys pitää myös muuttaa...
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: MBB Talveksi ja soralle
jviirret kirjoitti:jooseha kirjoitti:Tuommoisista kammista olisi helppo tehdä pituudeltaan säädettävät. Kaksi putkea sisäkkäin ja lukitus läpipultilla. Voisi kokeilla mitätahansa kammenpituutta helpolla
Kampi pituuden muuttuessa niiden etäisyys pitää myös muuttaa...
Jukka
Niinpä. Tässä pyörässä on kokeilu hankalaa, mutta niissä missä liikkuu penkki tai keskiö on kokeilu helppoa Keskiön liikutus vaatii tietysti joissain tapauksissa myös ketjun pituuden muuttamisen
Idästä löytyy samankaltainen pyörä
Re: MBB Talveksi ja soralle
Vielä tuosta jarrutustilanteesta, jos etujarrulla jarruttaa niin ett takarengas ottaa eturenkaaseen kiinni, sillon jalat on jo maassa ja myös keskiön edessä oleva rauta ottaa jo maahan. Jarrutuksen pitää olla tosi raju jos kuski tuosta vielä tekee voltin.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.