Räyhäkkä MBB Talveksi ja soralle

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14167
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Vielä tuosta jarrutustilanteesta, jos etujarrulla jarruttaa niin ett takarengas ottaa eturenkaaseen kiinni, sillon jalat on jo maassa ja myös keskiön edessä oleva rauta ottaa jo maahan. Jarrutuksen pitää olla tosi raju jos kuski tuosta vielä tekee voltin.

Se pystyyn nousu on vain aika nopea ja raju, jos tie on kuivaa asfalttia ja jarrutetaan täysillä. Muistathan Rikun voltin Laitsessa. Sekin johtui vain etupyörän liian kovasta jarrutuksesta, tosin navan ympärille kieouutneen ketjun avustuksella. Pakoputkipyörässä on painopiste huomattavasti taaempana ja alempana, kuin tässä sinun pyörässäsi; silti volttasi. Rikukin sai toki jalat maahan, mutta heitti silti vielä voltin ja eturataskin nappasi maahan oikein huolella. Aiemmin, kauan sitten, olivat lyhytrunkoiset nojapyörät oikeasti lyhytrunkoisia ja korkeita, silloin näitä volttionnettomuuksia toisinaan tapahtui. Ei sovi väheksyä tätä vaaraa. Statiikka ei ole noista ajoista muuttunut, vaikka nojapyörät välillä muuttuivatkin matalammiksi. Lyhyeksi ja korkeaksi muuttaminen on yhä vaarallista tuon volttivaaran takia.

Ikävää olla pahanilmanlintu, mutta parempi miettiä ratkaisu nyt etukäteen, kuin harmitella jälkikäteen pää kainalossa. :roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mulla on hyvin mielessä, kun ajoin ensimmäistä kertaa pystypyörällä, jossa oli jarrukahvat eripäin mihin olin tottunut. Ekassa jarrutukessa lensin komeasti tangon ympäri :mrgreen: Ei siinä mitään ehtinyt tajuta, niin nopeasti kävi. Pyörän vika se ei tietenkään ollut vaan kuskin :D

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17874
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja PW »

2014-11-16 12.26.04.jpg
2014-11-16 12.26.04.jpg (258.1 KiB) Katsottu 2425 kertaa

Kuvassa on etukiekkoa siirretty 120mm eteen päin, jättö tuossa asennossa n. -120mm - Suksisauva on ohjausnivelen linjassa.
Dropparit vielä siis tekemättä ja kiinnittämättä. Täytyy vielä pähkäillä tuota kohtaa tai laittaa useampi kiinnityskohta.
Yks mahollisuus laittaa droppari haarukkaputken yläpuolelle, sais penkkiä ja keulaa samalla alemmas.
Kun muutin ajoa-asentoa makaavammaksi, jättö muuttui n. nollaan, eli tällä dropparipaikalla jättö vaihtelis 0-15cm välillä, ajo-asennosta riippuen.

Viimeksi muokannut PW, 11 Helmi 2015, 13:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14167
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:
Liitetiedosto 2014-11-16 12.26.04.jpg ei ole enää saatavilla

Kuvassa on etukiekkoa siirretty 120mm eteen päin, jättö tuossa asennossa n. 120mm - Suksisauva on ohjausnivelen linjassa.
Dropparit vielä siis tekemättä ja kiinnittämättä. Täytyy vielä pähkäillä tuota kohtaa tai laittaa useampi kiinnityskohta.
Yks mahollisuus laittaa droppari haarukkaputken yläpuolelle, sais penkkiä ja keulaa samalla alemmas.

Kuvasta ei ihan tarkasti näy, mutta jättö on joka tapauksessa negatiivinen, jos suksisauva tosiaan on ohjausnivelen linjassa. 120 mm etupyörän siirto eteen vaikuttaa jo huoamttavasti etuvolttivaaraa pienentävästi, puhumattakaan istuimen siirtämisestä alemmas. Jos oletetaan tehdyksi muutokset: etukiekko 120 mm edemmäs ja istuin 80 mm ylemmäs, suurenee volttivaaran aiheuttava jarrustusvoima kolmanneksella ollen nyt tasaisella kitkakertoimeksi laskettuna 0,5. Tämä on jo niin suuri, että hiekalla, ja jopa märällä asfaltilla etupyörä liukuu ennen kuin perä nousee. Kuivalla asfaltilla kippaa kuitenkin vielä.

Tämä siis edellisen kuvan geometrian perusteella tehdystä laskentataulukosta. Tämän viestin kuvassa kriittinen kitkakerroin tasaisella on jo 0,67. Erittäin paljon riippuu volttiherkkyys selän kulmasta ja sen pysymisestä kiinni selkänojassa. Selän nousu irti selkänojasta jarrutuksessa siirtää painopistettä ylös ja eteen, jotka molemma lisäävät volttiehrkkyyttä.

Tähän vielä taulukko auton renkaiden jarrutuskitkakertoimsita. Vastannevat merkittäviltä osin polkupyörän vastaavia.

Kitkakertoimet:
märkä betoni - 0.55
kuiva betoni - 0.85
märkä asfaltti - 0.5
kuiva asfaltti - 0.8
märkä soratie - 0.25
kuiva soratie - 0.4
märkä jääpinta - 0.05
kuiva jääpinta - 0.15

Liitteet
PWMBB-M+S1.png
PWMBB-M+S1.png (460.4 KiB) Katsottu 2395 kertaa
Viimeksi muokannut jori, 16 Marras 2014, 13:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17874
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:
PW kirjoitti:
2014-11-16 12.26.04.jpg

Kuvassa on etukiekkoa siirretty 120mm eteen päin, jättö tuossa asennossa n. 120mm - Suksisauva on ohjausnivelen linjassa.
Dropparit vielä siis tekemättä ja kiinnittämättä. Täytyy vielä pähkäillä tuota kohtaa tai laittaa useampi kiinnityskohta.
Yks mahollisuus laittaa droppari haarukkaputken yläpuolelle, sais penkkiä ja keulaa samalla alemmas.

Kuvasta ei ihan tarkasti näy, mutta jättö on joka tapauskessa negatiivinen, jos suksisauva tosiaan on ohjausnivelen linjassa. 120 mm etupyörän siirto eteen vaikuttaa jo huoamttavasti etuvolttivaaraa pienentävästi, puhumattakaan istuimen siirtämisestä alemmas. Jos oletetaan tehdyksi muutokset: etukiekko 120 mm edemmäs ja istuin 80 mm ylemmäs, suurenee volttivaaran aiheuttava jarrustusvoima kolmanneksella ollen nyt tasaisella kitkakertoimeksi laskettuna 0,5. Tämä on jo niin suuri, että hiekalla, ja jopa märällä asfaltilla etupyörä liukuu ennen kuin perä nousee. Kuivalla asfaltilla kippaa kuitenkin vielä. Tämä siis edellisen kuvan geometrialla. Tämän viestin kuvassa kriittinen kitkakerroin tasaisella on jo 0,67.

Tähän vielä taulukko auton renkaiden jarrutuskitkakertoimsita. Vastannevat merkittäviltä osin polkupyörän vastaavia.

Kitkakertoimet:
märkä betoni - 0.55
kuiva betoni - 0.85
märkä asfaltti - 0.5
kuiva asfaltti - 0.8
märkä soratie - 0.25
kuiva soratie - 0.4
märkä jääpinta - 0.05
kuiva jääpinta - 0.15

Siis tarkoitit ilmeisesti istuin 80mm alemmas?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17874
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja PW »

Kauneusvirhe vaan tulee jos siirrän dropparin tuosta "salmiakin" kulmasta eteenpäin - vai tuleeko :?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Jos dropparit on haarukan päällä, vaatiko navan purkamisen renkaan paikalleen laittoon?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17874
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja PW »

jooseha kirjoitti:

Jos dropparit on haarukan päällä, vaatiko navan purkamisen renkaan paikalleen laittoon?

Lähinnä tuossa ongelma saada akseliputki mahtumaan - joko haarukkaan hahlo/ura josta pujottaa tai ohjausstemmin kiinnitys pulteilla ja kiekko yläkautta paikoilleen :roll:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17874
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja PW »

[attachment=0]2014-11-16 14.04.30.jpg[/attachment]
Löysin räyhäkkääntyyliin sopivat dropparit 8) nuo on melkeen laitettava yläpuolella jotta ovat näkösällä.
Enää tarttis saada ne oikeaan linjaan.

Liitteet
2014-11-16 14.04.30.jpg
2014-11-16 14.04.30.jpg (239.47 KiB) Katsottu 2378 kertaa

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14167
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Siis tarkoitit ilmeisesti istuin 80mm alemmas?

Juu, tietysti istuin alemmas siirtämällä etupyörää ylemmäs. :oops:

Räyhäkkää dropparirautaa olet löytänyt. :D
Dropit saa suoraan asentamalla kiekon kiinni droppareihin ja hitsaamalla sitten jigissä runkoon. Saatat tarvita kierreangosta tehdyn toisen navankuvausruuvin, jossa on sisemmät mutterit täsmälleen samalla etäisyydellä toisistaan kuin takakiekon lukkomutterit ja toiset mutterit ulkopuolelle lukitsemaan droppiraudat tälle etäisyydelle toisistaan. Muttereilla puristamalla tulevat myös kohtisuoraan. Kokeile kiekkoa kaikkiin koloihin heftatuissa droppiraudoissa ennen kuin hitsaat ne kunnolla kiinni.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17874
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja PW »

[attachment=0]2014-11-16 15.12.47.jpg[/attachment]
Sillai kai :wink:
Eihän se kiekko tietenkään yläkautta mahdu ku putket on siell paljon kapeemmalla :oops: Pitää joku reitti sille keksii, en tahdo hylätä tätä ideaa laittaa dropparit yläpuolelle.

Liitteet
2014-11-16 15.12.47.jpg
2014-11-16 15.12.47.jpg (224.73 KiB) Katsottu 2343 kertaa

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17874
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja PW »

2014-11-17 10.59.20.jpg
2014-11-17 10.59.20.jpg (200.18 KiB) Katsottu 2271 kertaa

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Löysin räyhäkkääntyyliin sopivat dropparit 8)

Heh, joo :D Ovatko jääsahasta?

edit: epäilen että ketjuvaihtaja ei tule tuossa toimimaan kunnolla, tulee liian kauas pakasta joten ei vedätä ketjua riittävästi sivulle. Ei ainakaan indeksivipu ja kitkavivullakin voi vaihtaminen olla vähän "epämääräistä"

Jukka

Viimeksi muokannut jviirret, 17 Marras 2014, 11:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Taaksepäinkö tuo kiekko lähtee pois vai oletko rakentanut haarukan sen ympärille? :D

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17874
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: MBB Talveksi ja soralle

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Löysin räyhäkkääntyyliin sopivat dropparit 8)

Heh, joo :D Ovatko jääsahasta?

edit: epäilen että ketjuvaihtaja ei tule tuossa toimimaan kunnolla, tulee liian kauas pakasta joten ei vedätä ketjua riittävästi sivulle. Ei ainakaan indeksivipu ja kitkavivullakin voi vaihtaminen olla vähän "epämääräistä"

Jukka

Dropparit on Painonnostopenkistä 8) purettuna tuossa kukaan ei käytä, nyt siitä alkaa materiaalia siirtyä näihin projekteihin :mrgreen:
Vaihtajaa en oo suunnitellu, pitää laittaa se niin ett toimii :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin