"Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennusprojekti

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ois varmasti kestänyt ilman tuota U:n muotoista rautaa, mutta hienompi on sen kans :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja vph »

Aah, tuo U-tuki olikin mielenkiintoinen lisäys. Sen hitsaus sai koko kelkan vetelemään mukavasti - sen jälkeen piti vetää ulkopuolelle muutama turha sauma jotta sai kapistuksen taas suoraksi. näistä ainakin yksi näkyy tuossa kuvassakin vaikka on jo hiottu.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Ois varmasti kestänyt ilman tuota U:n muotoista rautaa, mutta hienompi on sen kans :D

Kestää kestää, mutta painavassa kolmipyörässä tulee aika paljon punoutumismomenttia. Varsinkin, kun painopiste on noin takana. Minusta hyvä ratkaisu, kun haarukan varsien etäisyys toisistaan on suuri ja poikkiputki on noin pitkä. Suurempikaan väliputki ei olisi ollut liikaa. Hienoa työtä muuten. Taivutuksen onnistuminen noin hienosti suorastaan kadehduttaa.
Kuva
Tuo ei liene 130R15 rengas. Laita mieluummin vyörengas, kuten ennakoit. Vyörengas rullaa lähes puolet paremmin kuin ristikudosrengas ja sen pistokestävyys on selvästi parempi. Kolmipyörässä vyörengas kuluu sitäpaitsi tasaisemmin, kuin kallistuvaan pyörään tarkoitettu. Minä laittaisin 2CV Sitikan 125R15 renkaan. Mistä muuten löysit tuon vanteen. Minulla on ollut jo kauan projektina tehdä 2CV-renkainen poljettava. Tuohan sopisi sellaiseen hienosti.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja vph »

jori kirjoitti:

Hienoa työtä muuten. Taivutuksen onnistuminen noin hienosti suorastaan kadehduttaa.

Kiitos vaan. En tiedä sitäkö tarkoitit, mutta taivutus on tehty tyylillä rälläkällä lovet -> kaarelle -> hitsaten lovet kiinni -> hiontaa.

jori kirjoitti:

Tuo ei liene 130R15 rengas. Laita mieluummin vyörengas, kuten ennakoit. Vyörengas rullaa lähes puolet paremmin kuin ristikudosrengas ja sen pistokestävyys on selvästi parempi. Kolmipyörässä vyörengas kuluu sitäpaitsi tasaisemmin, kuin kallistuvaan pyörään tarkoitettu. Minä laittaisin 2CV Sitikan 125R15 renkaan. .

Itse asiassa olin kyllä siinä luulossa, että vyörengashan tuo olisi: http://www.allopneus.com/MICHELIN-POWER ... 53875.html
En edes oikein muista miksi päädyin tilaamaan moottoripyörän renkaan tuon misukan X:n sijaan... ehkä hinnan vuoksi - tai sitten tämän: "hypersport motorcycle tyre inspired tread pattern" :roll: . No, helppo vaihdettava. Kiitos heads upista joka tapauksessa!

jori kirjoitti:

Mistä muuten löysit tuon vanteen. Minulla on ollut jo kauan projektina tehdä 2CV-renkainen poljettava. Tuohan sopisi sellaiseen hienosti.

Sehän on ihan normi 2CV:n vanne, josta on keskiö rälläköity pois. 2CV:n vanteen keskiö on pistehitsattu vain muutamasta kohdasta (tai vanhemmissa taitaa olla niitattu?), joten keskiön poisto on nopea homma. Tuo takakiekko renkaineen ja jarrulevyineen etc. painaa muuten kevyet 7 kg :mrgreen:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja jori »

vph kirjoitti:

Sehän on ihan normi 2CV:n vanne, josta on keskiö rälläköity pois. 2CV:n vanteen keskiö on pistehitsattu vain muutamasta kohdasta (tai vanhemmissa taitaa olla niitattu?), joten keskiön poisto on nopea homma.

Tämä helppo purettavuus oli iloinen uutinen. Täytyypä laittaa 2CV-kiekko hankintaan. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja vph »

2CV:n vanne on siksikin kiitollinen modifioitava, että se on symmetrinen keskiön poiston jälkeen.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja vph »

Harrastin nyt iltasella tasogeometriaa viivoilla ja ympyröillä ja selvitin ohjausvipujen ja -tankojen pituudet piiruspöydällä. Mielestäni viisaampi tapa kuin "normiarvonta" eli ackermanin arpominen useita reikiä poraamalla. Laitan kuvan tähän, en tiedä jaksaako siitä seuraamaan piirtämisen logiikkaa, mutta "ratkaisu" tuossa on tuo 44 mm keskitangon pituus. Ohjauksen paikka (50 mm) ja sivuvipujen pituus (73 mm) oli ensin päätetty visuaalisesti sopiviksi. Käsittääkseni tuossa tulisi ohjauksen mekaanista tehostusta noin 1.66 x.

Kuvassa ehkä hämää, että ratkaisuympyrän keskipiste (=keskiohjausakselin paikka) on niin lähellä pyörien keskilinjaa... eroa näillä on kuitenkin 6 mm (50 - 44). :roll:

Liitteet
ackerman.png
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2059
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

vph kirjoitti:

Harrastin nyt iltasella tasogeometriaa viivoilla ja ympyröillä ja selvitin ohjausvipujen ja -tankojen pituudet piiruspöydällä. Mielestäni viisaampi tapa kuin "normiarvonta" eli ackermanin arpominen useita reikiä poraamalla. Laitan kuvan tähän, en tiedä jaksaako siitä seuraamaan piirtämisen logiikkaa, mutta "ratkaisu" tuossa on tuo 44 mm keskitangon pituus. Ohjauksen paikka (50 mm) ja sivuvipujen pituus (73 mm) oli ensin päätetty visuaalisesti sopiviksi. Käsittääkseni tuossa tulisi ohjauksen mekaanista tehostusta noin 1.66 x.

Kuvassa ehkä hämää, että ratkaisuympyrän keskipiste (=keskiohjausakselin paikka) on niin lähellä pyörien keskilinjaa... eroa näillä on kuitenkin 6 mm (50 - 44). :roll:

Ackermannin tarkkaan mitoitukseen löytyy laskentataulukot:http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 105#p56821


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja vph »

Kiitos jarcco. Kokeilin tuota iteratiivista laskuria, se vaikuttaa mainiolta, vaikka ei aivan pilkulleen samoja tuloksia annakaan kuin oma menetelmäni. Käsittääkseni tuokin on puhtaasti tasogeometriaa kuitenkin.

Samalla huomasin tietysti omat virheeni, kun syötin laskuriin arvoja: piirtelin näemmä tuon oman kuvani ihan väärillä mitoilla: käytin kuvassani akseliväliä lähtökohtana, vaikka se on eritoten risukeularakenteessa aivan eri asia kuin ohjausnivelen etäisyys takakeskiöstä. Pitää siis tehdä oma kuva uusiksi enemmän oikein.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja vph »

Pikkuhiljaa tämä projekti etenee, askel eteen ja kaksi taakse, joskus hyvänä päivänä toisinpäin.

Piirtelin ohjausta uusiksi; ehkä se nyt on enemmän oikein. Joka tapauksessa olen aika varma, ettâ tuo jarccon linkittämä excel-laskelma ei sovellu oman vehkeeni geometriaan, se ei huomioi casteria lainkaan (mikä normigeometrialle on varmaan ihan peanuts, mutta tuossa omassani on aika merkittävä asia).

ackerman2.png

Runkoakin jo heppasin kasaan sen verran että se alkaa saada muotoja.
Kuva

Tylsäähän tuo on, joten laitetaan tällainen pajakuva viihdykkeeksi.
Kuva

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja vph »

Korvakkeiden valmistusta:
Kuva

Tällaisia niistä tuli:
Kuva

Kuva

ja penkkikin alkaa hahmottua
Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja tm »

vph kirjoitti:

ja penkkikin alkaa hahmottua

Minkäslaista penkkiä olet kaavaillut tuohon: verkko, vaneri, kuitupulkka vai jotain muuta?

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja vph »

tm kirjoitti:

Minkäslaista penkkiä olet kaavaillut tuohon: verkko, vaneri, kuitupulkka vai jotain muuta?

Hyvin yksinkertainen systeemi on tulossa, kaarelle taivutettuja alumiinilattoja poikittain noiden runkoputkien välissä, samaan tyyliin kuin joissakin terassikalusteissa. Ehkä niihin tulee joku päällyste, en tiedä vielä ovatko liian liukkaita ilman.

Kuva

Kuva

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja vph »

Sain penkin koeistuttavaan kuntoon. Ilmava peli, mutta saattaa mokoma roikkua liian alhaalla. Etureunaa ehkä ylemmäs, mutta taitaa säätö siirtyä tuonnemmas.

Kuva

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja jori »

Lyhennä = kiristä hiukan kahta alempaa alumiininauhaa, niin ei rungon poikkirauta poikkea linjasta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin