Ois varmasti kestänyt ilman tuota U:n muotoista rautaa, mutta hienompi on sen kans
Jukka
Ois varmasti kestänyt ilman tuota U:n muotoista rautaa, mutta hienompi on sen kans
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Aah, tuo U-tuki olikin mielenkiintoinen lisäys. Sen hitsaus sai koko kelkan vetelemään mukavasti - sen jälkeen piti vetää ulkopuolelle muutama turha sauma jotta sai kapistuksen taas suoraksi. näistä ainakin yksi näkyy tuossa kuvassakin vaikka on jo hiottu.
jviirret kirjoitti:Ois varmasti kestänyt ilman tuota U:n muotoista rautaa, mutta hienompi on sen kans
Kestää kestää, mutta painavassa kolmipyörässä tulee aika paljon punoutumismomenttia. Varsinkin, kun painopiste on noin takana. Minusta hyvä ratkaisu, kun haarukan varsien etäisyys toisistaan on suuri ja poikkiputki on noin pitkä. Suurempikaan väliputki ei olisi ollut liikaa. Hienoa työtä muuten. Taivutuksen onnistuminen noin hienosti suorastaan kadehduttaa.
Tuo ei liene 130R15 rengas. Laita mieluummin vyörengas, kuten ennakoit. Vyörengas rullaa lähes puolet paremmin kuin ristikudosrengas ja sen pistokestävyys on selvästi parempi. Kolmipyörässä vyörengas kuluu sitäpaitsi tasaisemmin, kuin kallistuvaan pyörään tarkoitettu. Minä laittaisin 2CV Sitikan 125R15 renkaan. Mistä muuten löysit tuon vanteen. Minulla on ollut jo kauan projektina tehdä 2CV-renkainen poljettava. Tuohan sopisi sellaiseen hienosti.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:Hienoa työtä muuten. Taivutuksen onnistuminen noin hienosti suorastaan kadehduttaa.
Kiitos vaan. En tiedä sitäkö tarkoitit, mutta taivutus on tehty tyylillä rälläkällä lovet -> kaarelle -> hitsaten lovet kiinni -> hiontaa.
jori kirjoitti:Tuo ei liene 130R15 rengas. Laita mieluummin vyörengas, kuten ennakoit. Vyörengas rullaa lähes puolet paremmin kuin ristikudosrengas ja sen pistokestävyys on selvästi parempi. Kolmipyörässä vyörengas kuluu sitäpaitsi tasaisemmin, kuin kallistuvaan pyörään tarkoitettu. Minä laittaisin 2CV Sitikan 125R15 renkaan. .
Itse asiassa olin kyllä siinä luulossa, että vyörengashan tuo olisi: http://www.allopneus.com/MICHELIN-POWER ... 53875.html
En edes oikein muista miksi päädyin tilaamaan moottoripyörän renkaan tuon misukan X:n sijaan... ehkä hinnan vuoksi - tai sitten tämän: "hypersport motorcycle tyre inspired tread pattern" . No, helppo vaihdettava. Kiitos heads upista joka tapauksessa!
jori kirjoitti:Mistä muuten löysit tuon vanteen. Minulla on ollut jo kauan projektina tehdä 2CV-renkainen poljettava. Tuohan sopisi sellaiseen hienosti.
Sehän on ihan normi 2CV:n vanne, josta on keskiö rälläköity pois. 2CV:n vanteen keskiö on pistehitsattu vain muutamasta kohdasta (tai vanhemmissa taitaa olla niitattu?), joten keskiön poisto on nopea homma. Tuo takakiekko renkaineen ja jarrulevyineen etc. painaa muuten kevyet 7 kg
vph kirjoitti:Sehän on ihan normi 2CV:n vanne, josta on keskiö rälläköity pois. 2CV:n vanteen keskiö on pistehitsattu vain muutamasta kohdasta (tai vanhemmissa taitaa olla niitattu?), joten keskiön poisto on nopea homma.
Tämä helppo purettavuus oli iloinen uutinen. Täytyypä laittaa 2CV-kiekko hankintaan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
2CV:n vanne on siksikin kiitollinen modifioitava, että se on symmetrinen keskiön poiston jälkeen.
Harrastin nyt iltasella tasogeometriaa viivoilla ja ympyröillä ja selvitin ohjausvipujen ja -tankojen pituudet piiruspöydällä. Mielestäni viisaampi tapa kuin "normiarvonta" eli ackermanin arpominen useita reikiä poraamalla. Laitan kuvan tähän, en tiedä jaksaako siitä seuraamaan piirtämisen logiikkaa, mutta "ratkaisu" tuossa on tuo 44 mm keskitangon pituus. Ohjauksen paikka (50 mm) ja sivuvipujen pituus (73 mm) oli ensin päätetty visuaalisesti sopiviksi. Käsittääkseni tuossa tulisi ohjauksen mekaanista tehostusta noin 1.66 x.
Kuvassa ehkä hämää, että ratkaisuympyrän keskipiste (=keskiohjausakselin paikka) on niin lähellä pyörien keskilinjaa... eroa näillä on kuitenkin 6 mm (50 - 44).
vph kirjoitti:Harrastin nyt iltasella tasogeometriaa viivoilla ja ympyröillä ja selvitin ohjausvipujen ja -tankojen pituudet piiruspöydällä. Mielestäni viisaampi tapa kuin "normiarvonta" eli ackermanin arpominen useita reikiä poraamalla. Laitan kuvan tähän, en tiedä jaksaako siitä seuraamaan piirtämisen logiikkaa, mutta "ratkaisu" tuossa on tuo 44 mm keskitangon pituus. Ohjauksen paikka (50 mm) ja sivuvipujen pituus (73 mm) oli ensin päätetty visuaalisesti sopiviksi. Käsittääkseni tuossa tulisi ohjauksen mekaanista tehostusta noin 1.66 x.
Kuvassa ehkä hämää, että ratkaisuympyrän keskipiste (=keskiohjausakselin paikka) on niin lähellä pyörien keskilinjaa... eroa näillä on kuitenkin 6 mm (50 - 44).
Ackermannin tarkkaan mitoitukseen löytyy laskentataulukot:http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 105#p56821
Kiitos jarcco. Kokeilin tuota iteratiivista laskuria, se vaikuttaa mainiolta, vaikka ei aivan pilkulleen samoja tuloksia annakaan kuin oma menetelmäni. Käsittääkseni tuokin on puhtaasti tasogeometriaa kuitenkin.
Samalla huomasin tietysti omat virheeni, kun syötin laskuriin arvoja: piirtelin näemmä tuon oman kuvani ihan väärillä mitoilla: käytin kuvassani akseliväliä lähtökohtana, vaikka se on eritoten risukeularakenteessa aivan eri asia kuin ohjausnivelen etäisyys takakeskiöstä. Pitää siis tehdä oma kuva uusiksi enemmän oikein.
Pikkuhiljaa tämä projekti etenee, askel eteen ja kaksi taakse, joskus hyvänä päivänä toisinpäin.
Piirtelin ohjausta uusiksi; ehkä se nyt on enemmän oikein. Joka tapauksessa olen aika varma, ettâ tuo jarccon linkittämä excel-laskelma ei sovellu oman vehkeeni geometriaan, se ei huomioi casteria lainkaan (mikä normigeometrialle on varmaan ihan peanuts, mutta tuossa omassani on aika merkittävä asia).
Runkoakin jo heppasin kasaan sen verran että se alkaa saada muotoja.
Tylsäähän tuo on, joten laitetaan tällainen pajakuva viihdykkeeksi.
Korvakkeiden valmistusta:
Tällaisia niistä tuli:
ja penkkikin alkaa hahmottua
vph kirjoitti:ja penkkikin alkaa hahmottua
Minkäslaista penkkiä olet kaavaillut tuohon: verkko, vaneri, kuitupulkka vai jotain muuta?
tm kirjoitti:Minkäslaista penkkiä olet kaavaillut tuohon: verkko, vaneri, kuitupulkka vai jotain muuta?
Hyvin yksinkertainen systeemi on tulossa, kaarelle taivutettuja alumiinilattoja poikittain noiden runkoputkien välissä, samaan tyyliin kuin joissakin terassikalusteissa. Ehkä niihin tulee joku päällyste, en tiedä vielä ovatko liian liukkaita ilman.
Sain penkin koeistuttavaan kuntoon. Ilmava peli, mutta saattaa mokoma roikkua liian alhaalla. Etureunaa ehkä ylemmäs, mutta taitaa säätö siirtyä tuonnemmas.
Lyhennä = kiristä hiukan kahta alempaa alumiininauhaa, niin ei rungon poikkirauta poikkea linjasta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma