Niin no, eihän sitä vielä kukaan tiedä toimiiko tuo etujousitus kunnolla, kun suunnittelu on "omasta päästä tehty", eikä laite ole vielä kasassa. Malli ja mitoituksen perusteet on tullut jenkkilän custom-moottoripyöräpajoista, netistä. Mm. "ohjausakselin kulma", 38 astetta on jonkinlaista kertynyttä kokemustietoa, vielä hyvin toimiva. Jätön olen piirtänyt hyvin maltilliseksi, tai normaaliksi, joten siltäkin osin käytöksen pitäisi olla ok.
Girder-tyyppinen etuhaarukka on vanha konstruktio, sitä on käytetty kaksipyöräisissä ja delta trikeissä (moottoroiduissa) ajan saatossa paljon. Se toimii nimenomaan loivilla ohjauskulmilla hyvin, lepokitka on pieni. Kolmipyöräisiä tadpoleja tuollaisella rakenteella en ole nähnyt ja tähän voi hyvin olla joku syy, jonka aikanaan tulen ymmärtämään
. Kaikkea pitää miehen kuitenkin kokeilla.
Sitäpaitsi, girderit nyt vaan näyttää niin overkill röyhkeiltä - omassani 8 rod-end niveltä per puoli, siis etupäässä kaikkiaan 16 niveltä ja siihen 4 ohjausniveltä päälle. Siis 20 niveltä kaikkiaan. "Mitä järkee"
?
Raidetangot tulevat kulkemaan nykysuunnitelman mukaan tolppien yläpään tasolla, tai "naaman edessä", jos haluaa tylyttää. Nyt kun on päässyt jo koeistumaan, niin varmistui, että ohjauksen saisi luontevasti tehtyä suoraksikin, mutta ainakin kokeilen ensiksi jonkunlaista keskellä olevaa ohjaustankohässäkkää. Melkein tekisi mieli laittaa joku apinakiikkumalli. Melkein.
Sorry pitkä teksti. Ehkä innostuin vähän. Kuvia piristykseksi:



