"Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennusprojekti

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja vph »

Vakavaa hommaahan tämä kylla on, niinkuin kuvasta näkyy. Pajakin on vähän sekaisin. Taas kerran, hohhoh.

Kuva

:mrgreen:

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Ei tuo niin kaaheen sekasin ole . Näkisit miu tallin , se on kuin lentoon lähdös. :oops:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja PW »

Menohalut olis ilmeestä päätellen jo kovat 8)
Onko joku ennakko käsitys, ranskalaisen poliisin suhtautumisesta pyörän tieliikennekelpoisuuteen ja laintulkintaan sähköavusteisuudesta? Tuli vaan mieleen ku pyörästä on tulossa silmiinpistävän erikoinen ni huomaamatta ei voi ajella, vai menekö "komsii, komsaa" pohjalta? :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja vph »

nojanalle kirjoitti:

Ei tuo niin kaaheen sekasin ole . Näkisit miu tallin , se on kuin lentoon lähdös. :oops:

Tämä lohduttaa, kiitos!

PW kirjoitti:

Menohalut olis ilmeestä päätellen jo kovat 8)

No niinpä!

PW kirjoitti:

Onko joku ennakko käsitys, ranskalaisen poliisin suhtautumisesta pyörän tieliikennekelpoisuuteen ja laintulkintaan sähköavusteisuudesta? Tuli vaan mieleen ku pyörästä on tulossa silmiinpistävän erikoinen ni huomaamatta ei voi ajella, vai menekö "komsii, komsaa" pohjalta? :wink:

Tämä jää nähtäväksi, mutta luotan siihen, että täällä maaseudulla pärjää maalaisjärjellä. Gendarmerie ei jaksa puuttua pikkuasioihin. Tästä on ihan omakohtainen kokemuskin takavuosilta, kun vielä ajelin moottoripyörillä. Alla oli tuunattu Ducatin Monsteri, joka saattoi polttaa putkessa aika napakasti moottorijarrutuksessa... saavuin kaarteen takana olevaan liikenneympyrään ja siellä oli Gendarmerie pitämässä ratsiaa, nopeasti kaasu pois ja BAUM, BAUUUUM! Hetken kuluttua moottoripyöräsantarmi laittoi sitten pillin suuhun ja puhallutti. Nollat mittariin ja mitä lausuu santarmi: "Vitun kovat äänet! Hyvää matkaa." Ja käsi lippaan, kun yritti pitää naamaa peruslukemilla. Veti silloin aivan sanattomaksi, tämä on ihmisen maa.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja jooseha »

vph kirjoitti:

Pajakin on vähän sekaisin. Taas kerran, hohhoh.

Kyllä tuo Pohjolan tallin voittaa - ainakin näin talvella :wink:

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja vph »

Aloitin artsy fartsy haarukoiden yläpäiden kasailun omituisella sekoituksella hitsisaumaa ja pronssijuotosta. Vielä kun keksisi tavan säilyttää tuo patinoitunut ulkoasu sellaisenaan ilman maalipintaa.

Kuva

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja jviirret »

vph kirjoitti:

Vielä kun keksisi tavan säilyttää tuo patinoitunut ulkoasu sellaisenaan ilman maalipintaa.

Lakka, mikäli pysyy kiinni voisi toimia.
Itse joudun joskus maalattuja runkojani korjaamaan tai lisäämään kiinnityskorvakkoja valmiisiin pyöriin. Usein paikat ovat sellaisia ettei niitä pääse kunnolla hiomaan ja maalaamaan koko pyörää purkamatta. Silloin olen suojannut korjauspaikan ruostumiselta auton kotelosuoja-aineella tai sitkoistetulla ketjuöljyllä. Kummankaan läpi ei kosteus pääse eikä paikka ala ruostumaan. Aineesta riippuen pinta kuivuu parhaimmillaan sellaiseksi ettei hiekka/pöly tartu. Eivät juuri "vääristä" ulkonäköä. Kulutustahan nämä ei kestä. Helppo poistaa pensselillä ja bensalla pesemällä, jos joskus haluaa maalata kunnolla.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja vph »

Mahtaakohan joku 2K autolakka kestää suoraan perusteräkselle vedettynä, kenellekään kokemusta?

Vielä ei tietysti ole pintakäsittelyn aika, mutta millaisia maaleja ja lakkoja olette käyttäneet? Itselläni aiempaa kokemusta neljän pyörän verran, 2 hiilikuituista ja pari 90 luvun teräsfillaria. Kynäruiskulla, ruiskulla, kilikalilla. Maalina vesiliukoista automaalia, kilikalia, 2K automaalaamo-lakkaa, kilikali-lakkaa. Pohjana kaikissa kilikali-primeri. Kaikki kilikalilla vaikuttaa hyvin toimivalta ja helpolta mallilta, joskin kilikalilakan kovuus on jonkinlainen ongelma.

Tämän jawdropperin takakiekko on vedetty myös kilikalilla, mutta lakkana 2K-kilikali, jota löysin sattumalta - ainakin pinnasta tuli loistava, ihan automaalaamo-tasoa, mutta kestävyydestä ei mitään haisua, kovalta se tuokin vaikuttaisi. Yksi ajatus on ollut vetää tämän runko Hammeritella, pensselillä. Olis helppo prosessi ja aika hieno pintakin. Ilmeisesti Hammeriten koostumus on kuitenkin muuttunut viime vuosina - ohennin on erilaista ja juoksevuus samoin. Netistä olen ollut lukevinani negatiivisia kokemuksia uuden reseptin ruosteenkestosta. Kokemuksia?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pyörän rungot ei vaadi kovin kummoisia. Oikeastaan mikä tahansa pohjamaali(riittävän ohut kerros) + pintamaali on osoittautunut käytössä riittäväksi. Kunhan pohja on kunnossa, eli ei ruostetta, rasvaa eikä sinkitystä.
Vasta jos pyörää kuljettaa pyöräkoukuissa, ketju hakkaa runkoon tai siihen kohdistuu toistuvasti jotakin muuta toisen metallin aiheuttamaa hankaumaa alkaa kaipaamaan parempia pinnoitteita. Näistä ei ole minulla kokemusta :(

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja vph »

Pientä edistymistä, opettelin taas pronssijuottamista. Tarkkasilmäisimmät huomaavat ehkä, että etupään design ja toimintaperiaate on menossa uusiksi.

Kuva

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja jori »

vph kirjoitti:

Pientä edistymistä, opettelin taas pronssijuottamista. Tarkkasilmäisimmät huomaavat ehkä, että etupään design ja toimintaperiaate on menossa uusiksi.

Kuva

En ole varma, ymmärsinkö oikein, mutta jos tuossa on tulossa SH23-tyyppinen jousitus, on varoituksen sana paikallaan. Olethan ottanut huomioon, että käyttämässäsi rakenteessa ohjauslaakeri on lähes kolminkertaisen matkan päässä maakontaktista, josta ohjauslaakeria kuormittavat kaarre- ja jarrutusvoimat saapuvat (kohdistuvat) rakenteeseen. Laakerointisi joutuu siis kestämään Sakarin versioon verrattuna kolminkertaisen momentin laakeriväliä kohti. Jos joustovara on suurempi, kuten kuvasta katsoen näyttäisi tulevan, joutuu kuningaspultti SH23 verrattuna ainakin nelin-viisinkertaiseen taivutusrasitukseen kaarteissa ja jarrutuksissa. Se on tuolle poraamallesi akselihalkaisijalle ehdottomasti liikaa.

Laakerointi tulee kuvistasi päätellen olemaan noin 550 ja 700 korkeudella maakosketuspisteestä, johon yhtä pyörää kohti voi muodostua: pyöräkuorma x kitkakerroin suuruisia sivuvoimia. Nämä voimat ovat pahimmillaan kaarteessa jarrutettaessa 1000 N luokkaa ja laakerointisi pitäisi siis kyetä kantamaan tuon suuruinen taivutusmomentti ja samalla toimia pystysuuntaan joustolaakerina. Tämä tarkoittaa laakerointivälille n. 150 mm laskettuna 6,7 kN voimia ja todennäköisellä kitkakertoimella laskettuna yli 600N kitkavoimia laakeria kohti. Jousitus ei siis ainakaan kaarteessa tai jarrutettaessa voi joustaa kuin yli sadan kilon lisäkuormaa vastaavalla voimalla. Suomeksi: Ei toimi jousena.

Jos kuitenkin rakenne on jotain muuta, kuin SH23-tyyppinen jousitus, pyydän anteeksi väärinkäsitystäni. :oops: Joka tapauksessa, jos käytätte SH23-tyyppistä jousitusta, niin kannattaa huomioida, että mitä lähemmäs renkaan ja tien kosketusaluetta ohjauslaakeri sijoitetaan, sitä paremmin toimii.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja vph »

No worries, ei tähän ole tulossa SH23 tyyppistä jousitusta, ei tule kuningaspulttia. Jonkunlainen sekoitus Hossackia ja käännettyjen päällekkäisten kolmiotukivarsien yhdistelmää, anti-dive ja anti-roll geometria on ideana, VC painopisteen yläpuolella.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja vph »

Yksi haarukka lähes valmiina

Kuva

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja vph »

Lisää porailuja, mittatarkkuudessa parantamista.

Kuva

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: "Jawdropper" sarjahybridi-triken rakennus

Viesti Kirjoittaja jori »

vph kirjoitti:

No worries, ei tähän ole tulossa SH23 tyyppistä jousitusta, ei tule kuningaspulttia. Jonkunlainen sekoitus Hossackia ja käännettyjen päällekkäisten kolmiotukivarsien yhdistelmää, anti-dive ja anti-roll geometria on ideana, VC painopisteen yläpuolella.

Ok, jotain tällaista siis?
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin