Ketjuvaihteistossa olisi ainakin parempi hyötysuhde. Taannoin tänne linkatusta linkistä selvisi, että oma Shimano 3 tiputtaa hyötysuhdetta 7% vaihdettaessa kakkoselta kolmoselle. Siltä se kyllä tuntuukin, ja napa käy kuumana jos ajaa pitkään kolmosella lujaa.
Laittaa yksivaihteiseen takanapaan kaksi lehteä. Osaan mahtuu ottamalla sieltä rinkula pois kaksi ratasta. Hitsaamalla reppuselkään varmasti.
Joskus mietin 3-vaihteisen torpedo navan vaihteiden välin puolittamista ja silloin kokeilin että siihen sopii kaksi ratasta. Jäi tekemettä vaikka olisi helppo muunnos.
Onhan se yks keksintö jossa toinen välitys on käytössä eteen ja toinen taakse pokiessa
Kyl mä Nokialla oon tarvinnut suunnileen viittä vaihdetta.
Nopein 200m ajossa
Toiseksi nopein siihen kiihdytyksessä ja tunnin ajossa alamäessä
Kolmanneksi nopein tunnin ajossa tasaisella ja 12h ajossa alamäessä ja tasaisella
Neljänneksi nopein 12h ajon ylämäessä
Kevein liikkeelle lähdössä
Nämä siis normaalilla seiska pakalla jossa välitysten väli kaksi piikkiä ja +/-1 pykälä tuulen suunnasta ja voimakkuudesta riippuen.
Saman hintaiset osat siihen tarvii jos ketjuvaihteisena tekee, aivan sama onko niitä rattaita 2 vai 8, eikä painonsäästökään ole kummoinen jos seiskapakasta ottaa pari suurinta lehteä pois.
Kaksivaihteinen pakka , jos jostain löytää viellä .
No entäs jotta purkaa monivaihteisen pakan (SRAM:n 9-pakat on torx-ruuvilla "nipussa") ja läjää niistä kahdella sopivimmalla lehdellä 2-vaihteisen käyttäen yhteensopivaa rata- tai sinkulanapaa ?
Onhan se yks keksintö jossa toinen välitys on käytössä eteen ja toinen taakse pokiessa
Kyl mä Nokialla oon tarvinnut suunnileen viittä vaihdetta.
Nopein 200m ajossa
Toiseksi nopein siihen kiihdytyksessä ja tunnin ajossa alamäessä
Kolmanneksi nopein tunnin ajossa tasaisella ja 12h ajossa alamäessä ja tasaisella
Neljänneksi nopein 12h ajon ylämäessä
Kevein liikkeelle lähdössä
Nämä siis normaalilla seiska pakalla jossa välitysten väli kaksi piikkiä ja +/-1 pykälä tuulen suunnasta ja voimakkuudesta riippuen.
Saman hintaiset osat siihen tarvii jos ketjuvaihteisena tekee, aivan sama onko niitä rattaita 2 vai 8, eikä painonsäästökään ole kummoinen jos seiskapakasta ottaa pari suurinta lehteä pois.
Kahtahan näytit käyttävän sinäkin kisaa kohti. Tottakai joka kisaan vaihdetaan siihen kisaan sopivin pari.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tässä on nyt kysymys samasta asiasta kjuin pythonilla. Zenistä. Ihan hienosti on mennyt mulla niillä vaihteistoilla mitä romuissa on ollut. MUTTA olishan se nyt ihan mahtavaa kun ei olis ylimääräisiä! Eiks vaan. Ja kauniskin toki.
Kauneushan on toki katsojan silmässä Mutta simppeliys on hienon näköistä - mulle.
Joo, sinkulana on hieno. Mutta 2 vaihdetta ei ole yhtään sen simppelimmän näköinen kuin useampikaan, paitsi vaijerittomana rumpuvaihteena. Onkohan niitä sellaisia että nopeampi vaihde on suoravetoinen? Kiihdytyksessä ei radalla haittaa vaikka on tehohäviöitä kunhan ajovaihde on häviötön.
Yksi simppeleimmistä olisi tällainen 80-luvun 3-vaihteinen Shimano
Tuossa "klick box" on navan päässä, eli ei tarvi vaijeria ja vivussa olevia pykäliä. Sopiva vipu tuohon niin pythonissa onnistuu vaihteen vaihto huomaamattomasti
Toisaalta, aika huomaamaton olisi vipu ja vaijeri paremmin käden ulottuville tuotunakin:
Jos vipu on eturungossa niin vaijeriin ei tarvi laittaa kuorta eikä jättää mutkaa.
Kyhäsin wikiin sivun vaihteiden hyötysuhteista. Täydennän sitä vielä teoriallakin, kunhan iskee parempi ispiraatio. Siellä on nyt perusteet. Hienosäätöä tulee sitten ketjupyörien koon valinnasta. Sinkula on varmasi paras hyötysuhteeltaan. Samaan hyötysuhteeseen pääsee kolmivaihteisen kakkosella, eikä ykkönenkään ole huono. Kolmosella ei sitten kannata tehoajoa ajaa.
Noita voi verrata ketjuvaihteisen käyrään.
Liitteet
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma