Kaksivaihteinen

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kaksivaihteinen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Samaan hyötysuhteeseen pääsee kolmivaihteisen kakkosella, eikä ykkönenkään ole huono. Kolmosella ei sitten kannata tehoajoa ajaa.

Torpedo on oleellisesti parempi kolmosen osalta :wink:

3-vaihteiset.jpg
3-vaihteiset.jpg (20.54 KiB) Katsottu 2657 kertaa

150 watin teholla päihittää jopa Shimanon suoran vaihteen :shock:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kaksivaihteinen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:

Torpedo on oleellisesti parempi kolmosen osalta :wink:

Luulen että ero tulee käytetystä rasvasta. Ainakin shimanon jalkajarrullinen notkistuu kun mönjät vaihtaa synteettiseen moottoriöljyyn, mutta jarrut häviää. Torpedon kesti öljytä moottoriöljyllä ilman että jarrut olisivat kokonaan hävinneet.
Tekniikka noissa on niin samanlainen että vaikea keksiä mitään muuta selitystä häviöerolle. Tai, no, onhan Torpedo halkaisijaltaan vähän suurempi, eli isommat rattaat ja pienemmät häviöt?

jooseha kirjoitti:

150 watin teholla päihittää jopa Shimanon suoran vaihteen :shock:

Mikähän tuon selittää että 2vaihteella 150w teholla Torpedon tehohäviö on liki 2% pienempi kuin Shimanolla vaikka se on suora välitys. Kuitenkin pienemmällä ja suuremmalla teholla Shimano on hitusen parempi kuin Torpedo :roll:
Torpedon suora välitys on 80W teholla hyötysuhteeltaan huonompi kuin Shimanon 1Vaihde 150 ja 200W tehoilla :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kaksivaihteinen

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mulla olis Torpedo kaksi- ja kolmivaihteisena. Oliskohan niistä tähän. Mallia elegantti. Kakkonen on duomatic - (kickshift) jossa jalkajarru.

Sturmey&Archerilla on fiksikolmonen napa jossa 3:n on suora ja muut siitä alaspäin. Kierrekiinnitys muistaakseni joten siihen saisi vapaanavankin kierteillä.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Kaksivaihteinen

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Monellakohan eri yksilöllä noita testejä tehtiin? Niihin sais tarkkuutta (ja uskottavuuta) vähän paremmin jos noita samanlaisia napoja olis aina vähintään kolme testissä ja otettais keskiarvoja niistä.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kaksivaihteinen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:

Mikähän tuon selittää että 2vaihteella 150w teholla Torpedon tehohäviö on liki 2% pienempi kuin Shimanolla vaikka se on suora välitys.

Torpedon kakkosella on selvä hyötysuhteen nousu 80 ja 150 watin välissä, kun se Shimanolla on 150 ja 200 watin välissä. Porras vaan hieman eri kohdassa? Voi johtua vaikka niistä rasvojen eroista.
Nuo pienet tehot voi olla hankalia mittaustavalle. Torpedossa on 80 watilla kakkosen hyötysuhde huonoin :shock:

Wacky kirjoitti:

Monellakohan eri yksilöllä noita testejä tehtiin? Niihin sais tarkkuutta (ja uskottavuuta) vähän paremmin jos noita samanlaisia napoja olis aina vähintään kolme testissä ja otettais keskiarvoja niistä.

Saa kai yhdelläkin navalla käytännössä tarvittavan tarkkuuden? Luulisi yksilöerojen olevan käytännössä merkityksettömän suuruisia.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kaksivaihteinen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Mulla olis Torpedo kaksi- ja kolmivaihteisena. Oliskohan niistä tähän.

mun mielestä on, kunhan valitset hammasrattaat niin että saat tavoitenopeudellasi ja kadensillasi käyttää vaihdetta joka on "suora".
Onhan tuollainen 33% hyppäys vähän turhan suuri jos ajattelisi niin että ajaa Nokialla ylämäen pykälää kevyemmällä. Vastaa ketjuvaihteisessa vaihtamista 19 piikkiseltä 25 piikkiselle, eli kolmen ketjuvaihteisen vaihteen verran pakan keskivaiheilla. Tai edessä 48 piikiseltä pudottaa ketjun 36 piikkiselle. Laskinko oikein? Muistaakseni siinä mäessä vauhti tipahti noin 20-30%.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kaksivaihteinen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Pastori kirjoitti:

Mulla olis Torpedo kaksi- ja kolmivaihteisena. Oliskohan niistä tähän. Mallia elegantti. Kakkonen on duomatic - (kickshift) jossa jalkajarru.

Tuo Duomatic on mun mielestä hauskin napa pyyttoniin vaiken ole sellaista yhdistelmää kokeillutkaan :)
Kilvanajossa ilman kunnon mäkiä on vaihteiden väli mielestäni liian iso. Luulisin marginaalisesti parempaan lopputulokseen pääsevän yhdellä vaihteella.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kaksivaihteinen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Mulla olis Torpedo kaksi- ja kolmivaihteisena. Oliskohan niistä tähän. Mallia elegantti. Kakkonen on duomatic - (kickshift) jossa jalkajarru.

Tuo Duomatic on mun mielestä hauskin napa pyyttoniin vaiken ole sellaista yhdistelmää kokeillutkaan :)

Varsinkin jos se on automaatti. Se taaksepäin polkaisemalla vaihdetta vaihtava ei kuulosta kovin näppärältä.
Tuossa muuten arvostelun lisäksi ohjeet kuinka automaatissa säädetään vaihtamiskohtaa: http://mccraw.co.uk/sram-automatix-review/

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kaksivaihteinen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:

Varsinkin jos se on automaatti. Se taaksepäin polkaisemalla vaihdetta vaihtava ei kuulosta kovin näppärältä.

Jaa, mun mielestä taas Automatic/Automatix ei kuulosta houkuttelevalta pakotettujen vaihtokohtien takia. En ole kyllä kokeillut.

Muistan kun lapsena harjoittelin Duomaticilla ajoa. Aina oli väärä vaihde päällä, vaihde saattoi vaihtua rullatessa tai vaihdettaessa jarrutti vahingossa. Nyt, kun sen osaa, se on tosi näppärä. Parempaa kaupunkipystärin napaa ei ole :)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kaksivaihteinen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Varsinkin jos se on automaatti. Se taaksepäin polkaisemalla vaihdetta vaihtava ei kuulosta kovin näppärältä.

Jaa, mun mielestä taas Automatic/Automatix ei kuulosta houkuttelevalta pakotettujen vaihtokohtien takia. En ole kyllä kokeillut.

Muistan kun lapsena harjoittelin Duomaticilla ajoa. Aina oli väärä vaihde päällä, vaihde saattoi vaihtua rullatessa tai vaihdettaessa jarrutti vahingossa. Nyt, kun sen osaa, se on tosi näppärä. Parempaa kaupunkipystärin napaa ei ole :)

Python eroaa siinä suhteessa että "ajorytmi hajoaa" kun polkaiset vauhdissa taaksepäin. Zen katoaa ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kaksivaihteinen

Viesti Kirjoittaja PW »

Onko nuo toiminnaltaan erilaisia Duomatic ja automaatti-2 vaihteinen? Jos, niin kuinka tuo automaatti vaihtaa?
70-luvulla ensimmäinen pyörä jonka ostin omilla rahoilla, siinä tais olla tuommonen Duomatic - taaksepäin polkasemalla vaihde vaihtui. Sitä on ollu ikävä :mrgreen: Sillon sanottiin Duomaticia automaattivaihteeksi :roll:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kaksivaihteinen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:

Python eroaa siinä suhteessa että "ajorytmi hajoaa" kun polkaiset vauhdissa taaksepäin. Zen katoaa ;)

Jukka

Kai se rytmi hajoaa joka tapauksessa. Pitäisi olla variaattori.

PW kirjoitti:

Onko nuo toiminnaltaan erilaisia Duomatic ja automaatti-2 vaihteinen?

Torpedoja oli kahta erilaista kaksivaihteista napaa Duomatic ja Automatic. Sama välitysuhde (1 ja 1, 36) molemmissa. Jälkimmäinen vaihtaa automaattisesti tietyssä nopeudessa. Duomatic vaatii takapotkun, mutta vaihtaa milloin vain. Aika monella menee nämä navat sekaisin. Onhan niissä molemmissa sama vaihdemäärä :roll:
Uustuotannossa on Sturmeylla tuo taaksepäin polkaisemalla vaihtava ja Srammilla automaatti.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kaksivaihteinen

Viesti Kirjoittaja PW »

jooseha kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Python eroaa siinä suhteessa että "ajorytmi hajoaa" kun polkaiset vauhdissa taaksepäin. Zen katoaa ;)

Jukka

Kai se rytmi hajoaa joka tapauksessa. Pitäisi olla variaattori.

PW kirjoitti:

Onko nuo toiminnaltaan erilaisia Duomatic ja automaatti-2 vaihteinen?

Torpedoja oli kahta erilaista kaksivaihteista napaa Duomatic ja Automatic. Sama välitysuhde (1 ja 1, 36) molemmissa. Jälkimmäinen vaihtaa automaattisesti tietyssä nopeudessa. Duomatic vaatii takapotkun, mutta vaihtaa milloin vain. Aika monella menee nämä navat sekaisin. Onhan niissä molemmissa sama vaihdemäärä :roll:
Uustuotannossa on Sturmeylla tuo taaksepäin polkaisemalla vaihtava ja Srammilla automaatti.

Ok, vaihtaaks automaatti, pyörän nopeuden mukaan vai kadenssin mukaan?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kaksivaihteinen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Kaksvaihteisessa sama asia ;)

Renkaan kierrosnopeuden mukaan vaihtaa eli vaihtokohta on samassa nopeudessa vaikka vaihtaisi ketjun välityssuhdetta.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kaksivaihteinen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

Ok, vaihtaaks automaatti, pyörän nopeuden mukaan vai kadenssin mukaan?

Takakiekon pyörimisnopeuden mukaan. Eli vaihtamiskohta riippuu siitä minkä kokoiseen kiekkoon navan pinnaa.

jooseha kirjoitti:

Kaksvaihteisessa sama asia ;)

Ei ole :wink: Jos 15km/h menee 60kadensilla ja vaihde vaihtuu 20km/h kohdassa kadenssin ollessa 80, niin 21km/h mennään taas 60kadenssilla. 15km/h ja 20km/h menee tässä tapauksessa samalla kadenssilla, mutta eri vaihteella, eli valittu vaihde on riippuvainen takakiekon pyörimisnopeudesta, ei kadenssista.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin