Luulen että ero tulee käytetystä rasvasta. Ainakin shimanon jalkajarrullinen notkistuu kun mönjät vaihtaa synteettiseen moottoriöljyyn, mutta jarrut häviää. Torpedon kesti öljytä moottoriöljyllä ilman että jarrut olisivat kokonaan hävinneet.
Tekniikka noissa on niin samanlainen että vaikea keksiä mitään muuta selitystä häviöerolle. Tai, no, onhan Torpedo halkaisijaltaan vähän suurempi, eli isommat rattaat ja pienemmät häviöt?
jooseha kirjoitti:
150 watin teholla päihittää jopa Shimanon suoran vaihteen
Mikähän tuon selittää että 2vaihteella 150w teholla Torpedon tehohäviö on liki 2% pienempi kuin Shimanolla vaikka se on suora välitys. Kuitenkin pienemmällä ja suuremmalla teholla Shimano on hitusen parempi kuin Torpedo
Torpedon suora välitys on 80W teholla hyötysuhteeltaan huonompi kuin Shimanon 1Vaihde 150 ja 200W tehoilla
Mulla olis Torpedo kaksi- ja kolmivaihteisena. Oliskohan niistä tähän. Mallia elegantti. Kakkonen on duomatic - (kickshift) jossa jalkajarru.
Sturmey&Archerilla on fiksikolmonen napa jossa 3:n on suora ja muut siitä alaspäin. Kierrekiinnitys muistaakseni joten siihen saisi vapaanavankin kierteillä.
Monellakohan eri yksilöllä noita testejä tehtiin? Niihin sais tarkkuutta (ja uskottavuuta) vähän paremmin jos noita samanlaisia napoja olis aina vähintään kolme testissä ja otettais keskiarvoja niistä.
Mikähän tuon selittää että 2vaihteella 150w teholla Torpedon tehohäviö on liki 2% pienempi kuin Shimanolla vaikka se on suora välitys.
Torpedon kakkosella on selvä hyötysuhteen nousu 80 ja 150 watin välissä, kun se Shimanolla on 150 ja 200 watin välissä. Porras vaan hieman eri kohdassa? Voi johtua vaikka niistä rasvojen eroista.
Nuo pienet tehot voi olla hankalia mittaustavalle. Torpedossa on 80 watilla kakkosen hyötysuhde huonoin
Wacky kirjoitti:
Monellakohan eri yksilöllä noita testejä tehtiin? Niihin sais tarkkuutta (ja uskottavuuta) vähän paremmin jos noita samanlaisia napoja olis aina vähintään kolme testissä ja otettais keskiarvoja niistä.
Saa kai yhdelläkin navalla käytännössä tarvittavan tarkkuuden? Luulisi yksilöerojen olevan käytännössä merkityksettömän suuruisia.
Mulla olis Torpedo kaksi- ja kolmivaihteisena. Oliskohan niistä tähän.
mun mielestä on, kunhan valitset hammasrattaat niin että saat tavoitenopeudellasi ja kadensillasi käyttää vaihdetta joka on "suora".
Onhan tuollainen 33% hyppäys vähän turhan suuri jos ajattelisi niin että ajaa Nokialla ylämäen pykälää kevyemmällä. Vastaa ketjuvaihteisessa vaihtamista 19 piikkiseltä 25 piikkiselle, eli kolmen ketjuvaihteisen vaihteen verran pakan keskivaiheilla. Tai edessä 48 piikiseltä pudottaa ketjun 36 piikkiselle. Laskinko oikein? Muistaakseni siinä mäessä vauhti tipahti noin 20-30%.
Mulla olis Torpedo kaksi- ja kolmivaihteisena. Oliskohan niistä tähän. Mallia elegantti. Kakkonen on duomatic - (kickshift) jossa jalkajarru.
Tuo Duomatic on mun mielestä hauskin napa pyyttoniin vaiken ole sellaista yhdistelmää kokeillutkaan
Kilvanajossa ilman kunnon mäkiä on vaihteiden väli mielestäni liian iso. Luulisin marginaalisesti parempaan lopputulokseen pääsevän yhdellä vaihteella.
Mulla olis Torpedo kaksi- ja kolmivaihteisena. Oliskohan niistä tähän. Mallia elegantti. Kakkonen on duomatic - (kickshift) jossa jalkajarru.
Tuo Duomatic on mun mielestä hauskin napa pyyttoniin vaiken ole sellaista yhdistelmää kokeillutkaan
Varsinkin jos se on automaatti. Se taaksepäin polkaisemalla vaihdetta vaihtava ei kuulosta kovin näppärältä.
Tuossa muuten arvostelun lisäksi ohjeet kuinka automaatissa säädetään vaihtamiskohtaa: http://mccraw.co.uk/sram-automatix-review/
Varsinkin jos se on automaatti. Se taaksepäin polkaisemalla vaihdetta vaihtava ei kuulosta kovin näppärältä.
Jaa, mun mielestä taas Automatic/Automatix ei kuulosta houkuttelevalta pakotettujen vaihtokohtien takia. En ole kyllä kokeillut.
Muistan kun lapsena harjoittelin Duomaticilla ajoa. Aina oli väärä vaihde päällä, vaihde saattoi vaihtua rullatessa tai vaihdettaessa jarrutti vahingossa. Nyt, kun sen osaa, se on tosi näppärä. Parempaa kaupunkipystärin napaa ei ole
Varsinkin jos se on automaatti. Se taaksepäin polkaisemalla vaihdetta vaihtava ei kuulosta kovin näppärältä.
Jaa, mun mielestä taas Automatic/Automatix ei kuulosta houkuttelevalta pakotettujen vaihtokohtien takia. En ole kyllä kokeillut.
Muistan kun lapsena harjoittelin Duomaticilla ajoa. Aina oli väärä vaihde päällä, vaihde saattoi vaihtua rullatessa tai vaihdettaessa jarrutti vahingossa. Nyt, kun sen osaa, se on tosi näppärä. Parempaa kaupunkipystärin napaa ei ole
Python eroaa siinä suhteessa että "ajorytmi hajoaa" kun polkaiset vauhdissa taaksepäin. Zen katoaa
Onko nuo toiminnaltaan erilaisia Duomatic ja automaatti-2 vaihteinen? Jos, niin kuinka tuo automaatti vaihtaa?
70-luvulla ensimmäinen pyörä jonka ostin omilla rahoilla, siinä tais olla tuommonen Duomatic - taaksepäin polkasemalla vaihde vaihtui. Sitä on ollu ikävä Sillon sanottiin Duomaticia automaattivaihteeksi
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Python eroaa siinä suhteessa että "ajorytmi hajoaa" kun polkaiset vauhdissa taaksepäin. Zen katoaa
Jukka
Kai se rytmi hajoaa joka tapauksessa. Pitäisi olla variaattori.
PW kirjoitti:
Onko nuo toiminnaltaan erilaisia Duomatic ja automaatti-2 vaihteinen?
Torpedoja oli kahta erilaista kaksivaihteista napaa Duomatic ja Automatic. Sama välitysuhde (1 ja 1, 36) molemmissa. Jälkimmäinen vaihtaa automaattisesti tietyssä nopeudessa. Duomatic vaatii takapotkun, mutta vaihtaa milloin vain. Aika monella menee nämä navat sekaisin. Onhan niissä molemmissa sama vaihdemäärä
Uustuotannossa on Sturmeylla tuo taaksepäin polkaisemalla vaihtava ja Srammilla automaatti.
Python eroaa siinä suhteessa että "ajorytmi hajoaa" kun polkaiset vauhdissa taaksepäin. Zen katoaa
Jukka
Kai se rytmi hajoaa joka tapauksessa. Pitäisi olla variaattori.
PW kirjoitti:
Onko nuo toiminnaltaan erilaisia Duomatic ja automaatti-2 vaihteinen?
Torpedoja oli kahta erilaista kaksivaihteista napaa Duomatic ja Automatic. Sama välitysuhde (1 ja 1, 36) molemmissa. Jälkimmäinen vaihtaa automaattisesti tietyssä nopeudessa. Duomatic vaatii takapotkun, mutta vaihtaa milloin vain. Aika monella menee nämä navat sekaisin. Onhan niissä molemmissa sama vaihdemäärä
Uustuotannossa on Sturmeylla tuo taaksepäin polkaisemalla vaihtava ja Srammilla automaatti.
Ok, vaihtaaks automaatti, pyörän nopeuden mukaan vai kadenssin mukaan?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Ok, vaihtaaks automaatti, pyörän nopeuden mukaan vai kadenssin mukaan?
Takakiekon pyörimisnopeuden mukaan. Eli vaihtamiskohta riippuu siitä minkä kokoiseen kiekkoon navan pinnaa.
jooseha kirjoitti:
Kaksvaihteisessa sama asia
Ei ole Jos 15km/h menee 60kadensilla ja vaihde vaihtuu 20km/h kohdassa kadenssin ollessa 80, niin 21km/h mennään taas 60kadenssilla. 15km/h ja 20km/h menee tässä tapauksessa samalla kadenssilla, mutta eri vaihteella, eli valittu vaihde on riippuvainen takakiekon pyörimisnopeudesta, ei kadenssista.