Pistetäänpä tähän samaan syssyyn Tapsa53:sen muutama pyörä, kun sattuu kuvia niistä olemaan tässä. Tapsa rakentelee pyöriä omassa "tehtaassa" ja on diilannut muutaman minullekin.
Harvinaisuus. Suomessa tehty runko, on tainnut olla maastokäytössä? Nyt ihan kruisailu pelinä:
Tämä LeMond kopio on mielenkiintoinen. Rakentanut Kokkolalainen Anders Holmberg mittatilaustyönä:
Pyörän nimestä voi päätellä omistajan sukunimen. Tässä alkuperäinen LeMond:
Tämä valmistui viimeksi, vielä pitäisi tehdä muutamia osavaihtoja ja tuo takalokarin kiinnityksen jäykistysprojekti on vähän vaiheessa (voinko juottaa alumiinia teräkseen kiinni tinalla?)
Pystypyöriäkö nuo ovat?
Mielestäni nuo ovat nojapyöriä, siis etunojapyöriä!
Jos ohjaustanko on istuinta matalammalla ei minun kehoni mittasuhteet tue termiä pystypyöräily.
Silloin kun vielä Kupittaalla oli fillaritehdas saatiin sekä minulle että armaalleni teetettyä Akseli/Elina tyyppiset pystypyörailyyn soveltuvat ajopelit.
Eivät kuitenkaan ole ihan stanuja, Alivion navat, vaihteet, keskiöt, erikoisetuhaarukka, pehmeämpi istuin.
Niillä ajetaan suht. pystyssä, ei niin aerodynaamisesti mutta siinä asennossa mikä on ollut kauan yleiskäyttöisten pyörien tapa.
Ei tule ranteet, niska kipiäksi.
Pystypyöriäkö nuo ovat?
Mielestäni nuo ovat nojapyöriä, siis etunojapyöriä!
Jos ohjaustanko on istuinta matalammalla ei minun kehoni mittasuhteet tue termiä pystypyöräily.
No mun chopperi ja cf ovat tuonkin määritteen mukaan aitoja pystypyöriä Vai pitääkö jalatkin olla kohtisuoraa alaspäin?
Niillä ajetaan suht. pystyssä, ei niin aerodynaamisesti mutta siinä asennossa mikä on ollut kauan yleiskäyttöisten pyörien tapa.
Ei tule ranteet, niska kipiäksi.
Henkilökohtaisesti pidän kaikkein epämukavimpana sellaista Jäykkä Kirkkoherra -asentoista polkupyörää. Pystypyörä-kategoriassa sellainen leppoisaan kruisailuun sopiva asento tulee leveällä suoralla tangolla joka on sentin tai kaksi satulaa alempana. Kovaa ajamiseen sitten hartialevyinen käyrä tanko jonkun kymmenen senttiä satulan alle.
Jos selkäranka on kovin pystyssä, polkeminen hankaloituu, ja kun polkaisee vähän kovempaa, putoaa satulasta taakse. Tämänhän tietty voi estää keksimällä nojapyörän! Tai asentamalla vehkeeseen moottorin! Mutta jos ruoto on pystysuorassa, jousituksen on parasta olla erinomainen. En tajuu miten jotkut pystyy ajamaan takajousittamattomalla Harrikalla.
Jos selkäranka on kovin pystyssä, polkeminen hankaloituu, ja kun polkaisee vähän kovempaa, putoaa satulasta taakse.
Kokeileppa joskus cf:ää tai sopivaa chopperia. Näissä istutaan pystyssä, mutta polkimien ja tangon suhde sama kuin maasto/hybridi pyörissä:
Jo tuommoinen 20cm polkimien siirto eteenpäin, kuten mun cf-kokeilussa, antaa polkemiseen ihan eri potkun kuin mitä näissä "uuden mallin" mummiskoissa on.
Teemu Kalvas kirjoitti:
Mutta jos ruoto on pystysuorassa, jousituksen on parasta olla erinomainen. En tajuu miten jotkut pystyy ajamaan takajousittamattomalla Harrikalla.
"Mieluummin jäykkä kuin huono jousitus" on usein kuultu sanonta näissä piireissä. Mutta oikeassa olet, selän päälle se käy. Eikä tuo polkimien tuonti eteenpäin auta asiaa ollenkaan, päin vastoin kun jaloilla joustamisen mahdollisuus heikkenee. Toisaalta taas kun polkimet ovat edempänä niin satula voi olla leveämpi ja paremmin jousitettu.
Tässä lisää pystärikalustoa
oranssi pyörä valmina kesän kruisailuun.
talvipyöräni Trek 4900 sinkulana jäykällä keulalla ja 608kpl nastaa alla!
tässä 80 luvun Nishikin runkoon kasattu Fixi josta puuttuu vielä ratas ja ketju.
Oransssin pyörän tarina on seuraava,ostin rungon viime vuonna Huuto-Netistä on Marko Ursin nimisen kaverin rakentama teräsrunko joka ollut maastokäytössä runko oli sen verran huonossa maaleissa että vein sen hiekkapuhallukseen ja sen jälkeen pulverimaalaamoon.Sen jälkeen kasasin siihen kiekot jossa Fixien navat Ambrosion kehillä ja DT-puolilla,jarruina Uudet XTR-V jarrut kammet vanhaa Xt:tä jotka kiilloitin Autosolilla.Kumeina massiiviset Schwalben Fat Frankit koossa 2,35x26" lopputulos omasta mielestä onnistunut!Tällä ajellaan kesällä torille kahveille hyvällä kelillä!
Oransssin pyörän tarina on seuraava,ostin rungon viime vuonna Huuto-Netistä on Marko Ursin nimisen kaverin rakentama teräsrunko joka ollut maastokäytössä runko oli sen verran huonossa maaleissa että vein sen hiekkapuhallukseen ja sen jälkeen pulverimaalaamoon.Sen jälkeen kasasin siihen kiekot jossa Fixien navat Ambrosion kehillä ja DT-puolilla,jarruina Uudet XTR-V jarrut kammet vanhaa Xt:tä jotka kiilloitin Autosolilla.Kumeina massiiviset Schwalben Fat Frankit koossa 2,35x26" lopputulos omasta mielestä onnistunut!Tällä ajellaan kesällä torille kahveille hyvällä kelillä!
Heh, onneksi luin ketjun loppuun, tunnistin tuon oranssin kaunottaren. Kouvolan Magurun tekemä! Todella hyvin ja huolellisesti rakennettu runko. Ihailtiin sitä alkuperäisessä mallissaan joskus Kakkosnelosessa. Mulla roikkuu tallin seinällä MPU:n tekemä suomen eka levari EBB-sinkulan runko, tosin kaulaputken jouduin liittämään siihen kun painavahko kaveri hieman jarrutti...
Omista pystäreistä ei ole ajokunnossa muita kuin Tunturi Ebb-sinkula, protomallinen karkki. Viimeisiä teräs tuntureita joita turussa tehtiin.
Tuokin on roikkunut tallin katossa jo pari vuotta, eilen tosin nostin sen alas, jos vaikka kävis lumisia metsiä vähän koluamassa...
-JTH MCM #50
" Life is not measured by the number of breaths we take.
But by the number of places and moments that take our breath away!"