Mangon takahaarukka...
Carbon-Strada- 93 [Pastori]
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Strada velomobiili
Eli haarukkaputki on päinvastaisella puolella kuin ketju
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Strada velomobiili
Kiitos Janne.
Nämä googleplussan kuvat ovat vähän vaikeita käyttää, joten ähräsin takahaarukan kuvat yhteen kuvaan projektiosääntöjen mukaisesti.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Strada velomobiili
jviirret kirjoitti:Eli haarukkaputki on päinvastaisella puolella kuin ketju
Jukka
Ketju siirtyy väliakselilla toiselle puolelle...
Pahoittelut noista google+ kuvista, mutta kännykällä tuo linkinkin laittaminen ihan tarpeeksi hankalaa...
-Janne-
Heijaa heijaa heijaa kerho ...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Strada velomobiili
Kovin ohuelta vaikuttaa tuo takapyörän akseli. Onkohan se 12 mm. On aivan selvä, että noin ohut akseli taipuu melkoisen paljon. Takahaarukkaputken seinämänvahvuutta ei kuvista näy, mutta senkin vääntymä on tuolla matkalla jo merkittävä. Kolmas vaikuttava seikka on heilurin akselin laakerointi, joka vaikuttaisi olevan liukulaakeri vain noin 120 mm laakerivälillä. Välystä kuluu niveleen ja taipumien kanssa yhdessä kaarteen sivuvoimien avustama rengas alkaa hälppiä suojaan.
Laskeskelin tuon 12 mm akselin rasituksia ja näyttävät kyllä siltä, että on oikeastaan kumma, että ovat kestäneet. Normaaliajossa rasitus on kohtuullinen, vain noin 160 MPa. Kaarreajossa sen sijaan näyttäisi jännitys nousevan ylimmillään yli 600 MPa, jota harva rauta kestää pitkään väsymättä. Ehkäpä se ahdas kotelo on omiaan estämään käyttäjiä kurvailemasta niin rajusti, että taka-akseli väsyisi poikki.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Strada velomobiili
Olenkin aina miettinyt ettei yisipuoleinen takaakseli ole kovin hyvä ajatus trikessä kun vääntävää voimaa tulee aika reilusti
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Strada velomobiili
Wacky kirjoitti:Olenkin aina miettinyt ettei yisipuoleinen takaakseli ole kovin hyvä ajatus trikessä kun vääntävää voimaa tulee aika reilusti
Ei asiaa noin voi ilmaista tekemättä vääryyttä yksipuoleisen tuennan hyville puolille. Autoissa tapaa olla kaikissa yksipuoleiset tuennat. Yksipuoleinen on itse asiassa (teoriassa) kevyempi tapa tuottaa heilurituenta sivuvoimia vastaanottavalle pyörälle. Oikeastaan ainoa asia, joka estää tekemästä hyvää yksipuoleista tuentaa on valmistustekniikan rajoitukset ja perinteen rasitus. On ollut tapana rakentaa polkupyöriin kaksipuoleisia haarukoita ja siksi osat sopivat paremmin niiden tekemiseen. Jos tehtäisiin aivan alusta aloittaen uusi joustava ripustus polkupyörään, olisi se varmaankin yksipuoleinen. Se vaatii ohutseinäisiä kotelomaisia rakenteita, mutta jos ne saadaan aikaan, on tulos kevyempi ja jäykempi kuin kaksipuoleinen. Paljon on kuitenkin vielä kehityksellä matkaa kehittyä, ennen kuin peruspyörässä on yksipuoleiset tuennat.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Strada velomobiili
Kovin on heppoisen näköisiä noi kotelorakenteet noissa kuvissa.
Ohan noita lefty haarukoita näkyny. Joustokeulojen pyöreisiin putkiin yksi puoleinen varmaan onkin parempi, mutta vaikea uskoa että jäykästä keulasta sais paremman yksipuoleisena kun kaksi. Hiilarista kaksi kapeeta lapaa ja väliin jäykkä kiinteä akseli.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 997
- Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Strada velomobiili
Mangon rakennehan eroaa aika radikaalisti Stradan takahaarukasta, tämän ketjun sivulta 8 löytyy kuvia Stradan rakenteesta. En niitä osa tällä mobiilivehkeellä tähän liittää, mutta siltä niitä löytyy jos kiinostaa. Jotenkin muistelisin että Stradan taka-akseli on 15 mm paksu, mutta aivan varma en nyt ole (edit: olen sittenkin, sillä parin sivun takaisista jutuista tämäkin selvisi että 15 mm se on). Umpitankoa se joka tapauksessa on. Mutta varmaan se on suurin yksittäinen tekijä tuossa elämisessä.
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Strada velomobiili
Wacky kirjoitti:Olenkin aina miettinyt ettei yisipuoleinen takaakseli ole kovin hyvä ajatus trikessä kun vääntävää voimaa tulee aika reilusti
TMS kirjoitti:Jotenkin muistelisin että Stradan taka-akseli on 15 mm paksu, mutta aivan varma en nyt ole (edit: olen sittenkin, sillä parin sivun takaisista jutuista tämäkin selvisi että 15 mm se on). Umpitankoa se joka tapauksessa on. Mutta varmaan se on suurin yksittäinen tekijä tuossa elämisessä.
Mun M5 CrMo lowracerissa on edessä 1-lapainen monofork. Etunapa ETRTO 451 -kiekossa on vain 55mm leveä ja siinä on umpiteräksestä tehty 12mm:n akseli joka menee haarukassa olevaan tukevaan putkeen, on kiinni vain rosterisella M5-pultilla.
Silti keulassa ei ole kertakaikkiaan minkäänlaista joustoa. Ei lähellekään niin lepsu kuin vaikkapa MetaPhysic:n tehdasvarusteinen hiilarikeula. Onhan haarukalla ja akselilla painoakin enemmän mutta turha lonkalta tuomita 1-lapaisia rakenteita.
Joskus kiinnosti tehdä haarukka hiilarista ja ehkä myös navan akseli. Muut nojakit on vieneet kiinnostuksen rakenteluun...
Brittivirtuoosi rakensi täyshiilarisen streamlinerin ja teki siihen itse hiilikuidusta 1-lapaisen haarukan vetävälle etupyörälle. Lapa on kuten M5:ssä vasemmalla puolella ja modasi Hope Pro -takanavan kapeammaksi, teki pikalinkun ja akselin väliin korvakon takavaihtajalle oikealle puolelle, muutahan siellä ei ole jotta ketjut mahtuu. Näin haarukalle tulee tien iskut renkaaseen sekä polkemisen ketjuvoimat hoidettavaksi, ja jälkimmäisessä on jo vipuvarttakin navan akselin verran.
En muista nähneeni missään mainintaa että olisi ollut heikko rakenne.
Mutta siitä olen yhtä mieltä että noiden kuvien perusteella vähän hontelolta näyttää rakenteet.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Strada velomobiili
TMS kirjoitti:Mangon rakennehan eroaa aika radikaalisti Stradan takahaarukasta, tämän ketjun sivulta 8 löytyy kuvia Stradan rakenteesta. En niitä osa tällä mobiilivehkeellä tähän liittää, mutta siltä niitä löytyy jos kiinostaa. Jotenkin muistelisin että Stradan taka-akseli on 15 mm paksu, mutta aivan varma en nyt ole (edit: olen sittenkin, sillä parin sivun takaisista jutuista tämäkin selvisi että 15 mm se on). Umpitankoa se joka tapauksessa on. Mutta varmaan se on suurin yksittäinen tekijä tuossa elämisessä.
Noissa sun kuvissa näkyy että on hieman toista maata, mutta touhonkin voisi olla hyvä jos kyseessä olisi levenevä putki penkkiä lähestyttäessä jotta kierto jäykkyys ei ole liian heikko juuri niille sivuttaisille voimille. DFässä on hiilikuituinen levenevä, kolmiomainen, tukivarsi tuossa suoran alumiinisen paikalla joka on varmaan juuri kiertojäykempi kuin tuo alumiininen putki.
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Strada velomobiili
Stradassa jo paljon tukevampi takaripustus. Pitääkin tietysti olla suuremman takakiekon takia.
Aika rajusti ovat edellä mainitsemani asiat muuttuneet Mangon rakenteesta. Laakeriväli kasvanut, varren ulkohalkaisija kasvanut ja akselin paksuus kasvanut. Kaikki summittain tuplalujuuteen ja -jäykkyyteen. (Muuttuvat ulkohalkaisijan kolmannessa potenssissa) Laakeroinnissa kiinnittää huomion keskilinjalla olevan laakerin suurempi kuormitus. Joskin molempien laakerien kuormat ovat pienehköt iskarin äärimmäisenä takana sijaitsevan kiinnityspisteen takia. Pitkää laakeriväliä tarvitaan kuitenkin kaarreajon aiheuttamassa kuormituksessa.
Tässä vielä vertailun vuoksi Mangon takripustuksen kuva samaan viestiin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4058
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Strada velomobiili
Näitä DFässä käytettyjä onkin tarjolla hiilikuituisena myös stradaan
Tässä näkee sitten DFän vastaavan jossa on hiilikuitukotelorakenne, muuten aika saman mallinen kuin stradassa näyttää olevan.
https://youtu.be/B7oiMiFhKao?t=1m51s
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)
Re: Strada velomobiili
^ voisi todeta näihin velomobiileihin että kehitys kehittyy
-
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 997
- Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Strada velomobiili
Vähän sillä silmällä olen katsonut tuota uutta takahaarukkaa, mutta sen verran arvokas päivitys on että hinta ja hyöty ei minusta oikein kohtaa. Lisäksi pitäisi varmaan ensin laminoida jäykisteet runkoon ennen kuin tuosta saa koko hyödyn irti.