Kaikki samasta rungosta - KSR hiilikuitupyörä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Kaikki samasta rungosta - KSR hiilikuitupyörä

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Olen miettinyt uutta nojakkia työmatkoille ja talville. Läskit ja maastokelpoiset nojakit kiinnostavat, niinkuin monia muitakin tällä foorumilla.

Kun en vielä tiedä mikä on paras pyörätyyppi omaan talvityömatkakäyttööni ja paljonko haluan jousitusta niin suunnitelin mallin josta saa monta eri pyörätyyppiä - Kaikki Samasta Rungosta. Englanniksi kutsuisin pyörää protean bikeksi. Samalla mallilla voisi saada "Wacky" tyylisen läskin tai "MHelander" täysjousto nojakin - molemmilla on historiaa talvikäytöstä.

istuinkorkeus niin korkea kuin pystyn saamaan jalat maahan, kokeilin VK2:ta puujaloilla (kuva) ja 75cm korkeus oli OK. keskiö 97 cm jättää kivasti tilaa etupyörälle ja joustohaarukalle. takajousitusta laskemalla ja haarukkaa/pyörien kokoa vaihtamalla korkutta voi säätää.

keskiö olisi muhvissa rungon päällä liukuva ja säädettävä. Ohjauslaakerille tulisi monta paikkaa, kuituun suoraan upotettuna laakerien paikat, ei varsinaista emäputkea. Tällä tavalla on mm. Zokrien laakerienpaikat ratkaistu. koko pyörä tulisi hiilikuidusta kuten viimeaikaiset katetut pyöränikin. taitaa myös olla hieman masokistinen rakennettava, muotit, yms pitää tehdä. Aikaa menee, vielä en tiedä minä vuonna pyörä olisi valmis :mrgreen:

Liitteet
P1010002 (640x419).jpg
P1010002 (640x419).jpg (189.69 KiB) Katsottu 1587 kertaa
MBnojakki 170315.jpg
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Kaikki samasta rungosta - KSR hiilikuitupyörä

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Mielenkiintoinen projekti joskaan ei uniikki :) samaa kun näyttää voorumilla pohtivan useampikin.

Sen verran pitää omaani mainostaa että vähän pidemmällä akselivälillä saa laitteesta rauhallisemmin käyttäytyvän etenkin talven liukkaille. Verrattuna MetaPhysic:iin joka on himpun lyhkäsemmällä akselivälillä kuin VkHi on maasturi ajettavuudeltaan vaikeilla pinnoilla ihan omaa luokkaansa, jopa kesäslikseillä.

Mutta toisaalta omaani olen pohtinut että kun siihen joka tapauksessa tulee kaksi emäputkea niin laittamalla jäykän etuhaarukan takimmaiseen saisi siitä MP:n mutta takajoustolla. Etummaiseen sitten rengastukselle sopivaa haarukkaa niin näitä muita variaatioita. Idea on vielä muhimassa mutta saa nähdä toteutuuko koskaan, nykyinen vaan toimii niin mainiosti tuollaisenakin.

En nyt haluaisi latistaa mutta koska muottien yms teko on todella työtevää, olisiko järkevää kokeilla pakoputkilla tms hitsaamalla ensin halutun konstruktion ja geometrian toimivuus ? Saisi sitten muottityölle kunnon vastineen kun siitä voisi tehdä halukkaillekin luonnollisesti korvausta vastaan useamman rungon reippaasti vähemmällä työllä ?

Itse olen juuri tästä syystä jättänyt kuiturungot vielä haaveilun puolelle, ensin pitää saada konstruktio hiottua huippuunsa... ja onhan tässä eläkeikäänkin aikaa että hyvin ehtii.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kaikki samasta rungosta - KSR hiilikuitupyörä

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

mhelander kirjoitti:

En nyt haluaisi latistaa mutta koska muottien yms teko on todella työtevää, olisiko järkevää kokeilla pakoputkilla tms hitsaamalla ensin halutun konstruktion ja geometrian toimivuus ? Saisi sitten muottityölle kunnon vastineen kun siitä voisi tehdä halukkaillekin luonnollisesti korvausta vastaan useamman rungon reippaasti vähemmällä työllä ?

totta turiset, kuiturunkon rakentaminen protona on työlästä ja monta asiaa voi mennä pieleen. tuskinpa saan muotteja ja yksityiskohtia heti ensimmäisellä kerralla oikein. toisaalta näen tämän kuiturakentelun spiraalisena oppimispprosessina, opin paljon kun teen virheitä ja seuraavalla kerralla olen osaavampi. istuin-, ohjaus- ja jousitus- geometriaa voi vähän kokeilla jo urosmuotilla mikäli sen tekee kestävänä, vaikkapa MDF:stä. Kuidulla mennään :D

tosiaan ei tämä pyörän designi kovin uniikki ole, selviä vaikutteita monistakin pyöristä. :roll: toimivat ratkaisut kannattaa kopioida, mm, MB täysjoustonojakkisi etäohjaus. :mrgreen:

Vastaa Viestiin