jori kirjoitti:Tavallisesti koruja käytetään suuntaamaan huomio pois muotovirheestä. Tuota minä juuri tarkoitin, kun puhuin muotoilullisesta luovuttamisesta. Kun ketju ei sovi noihin yleviin kaariaiheisiin se jätetään huomiotta, ikään kuin sitä ei siellä olisi, tai selitellään koruksi. Kyllä pystypyörissäkin on ketjut, vai mitä tarkoitit.


Kyllä tämä on minun mielestäni paljon kauniimpi ilman ketjua
Jori
Onko kaulukorun tehtävä peittää ruma kaula tai korvakoruilla korvat - en allekirjoita. Hieno kaulaketju pääsee vasta esiin saadessaan arvoisensa siron ja puhtaan kaulan.
Eri asia selitelläänkö ketjua koruksi vai onko se koru? Ethän voi väittää että Bram Moems on tuota suunnitellessaan saanut pyörän jotakuinkin valmiiksi ja ajatellut: "Ei hittolainen, mitäs tässä nyt tehdään, ketju pitää ympätä tuohon vielä jotenkin, no selitetään se koruksi"? Tuohon M5 CLR on hyvä esimerkki juuri tuosta pyörän työntymisestä eteenpäin ja lisäksi ketjun pingottavasta ominaisuudesta. Ja suunnittelussahan on ollut tiukka päämäärä funktionalistisuuteen - nopeuden nimissä! Eli ei mitään rakenteellisia kikkailuja. Muoto- ja nopeus-valioyksilö tämä.
Pystypyörässä ketju ei tarjoa samanlaista elementtiä muotoilijalle. Sille on yleensä vain yksi reitti ja yksi pituus. Eihän nojapyöriä voi mitata pystypyörän muodoissa. On tunnistettava pyörien eri ominaisuudet ja vahvuudet. Tämän takia monella kestää kauan sopeutua nojapyörien estetiikkaan. Päässä kun ajatus pystypyörästä, kuvitellaan että semmoinen pyörän pitää olla. Silmä pitää harjoittaa muotokielelle, kuten ollaan tässä aiemmin jo todettu.
Muotoilu ei ole samanlaista tiedettä kuin pyörän rakentaminen - tarkoitan insinöörin näkökulmasta.

Tässä takahaarukka luo kivan vastapainon satulalle. Ne muodostavat yhdessä kauniin avautuvan symmetrisen V -kirjaimen. Varmaan käytännöllinenkin ratkaisu, sehän tuo jousen sopivalle korkeudelle. Näyttääkin paremmalta kun on samalla tasolla emäputken kanssa.
No ei tehtäväni ole puolustaa M5:sen muotoilua, mutta visualistin näkökulmasta se on onnistunutta. Linjassa eri mallien kesken, selvän "teollinen-look" (toisin kuin vaikka Challengelle) ja erottuu selvästi muista valmistajista - huomaa että suunnittelijana on ollut entinen taiteilija/arkkitehti.