Toinen tikkurunkoinen

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Toinen tikkurunkoinen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Kai se pitää uusi pyörä tehdä uudelle kaudelle. Välttää nätisti vanhojen keväthuollon samalla :mrgreen: Kohta saattaa tiet paljastua polanteen alta.
Mielessä on tälläinen 20/26:
Kuva
Ketjunohjaimen heitän mäkeen ja laitan tälläisen takapään:
Kuva
Kumi kiinni vain toisesta päästä, jotta haarukka taittuu alle. Toiveissa saada pieni pakkaus ilman hankalasti toteutettavaa saranoitua runkoa. Saa nähdä pitääkö penkille kehitellä lisäksi pikakiinnitys. Siihen ei ole ideaa, joten laitetaan aluksi vastaavanlainen kuin tuossa Jukan pyörässä :? Mitoitus takarenkaan osalta mahdollisimman lähelle penkkiä, jotta pienellä eturenkaalla olisi mahdollisimman vähän painoa.

Asiahan on sinänsä päivän selvä. Ei tarvi kuin putket hommata ja tehdä pyörä 8) Foorumin lueskelu on kuitenkin tehnyt tehtävänsä ja haluttaisi tehdä mahdollisimman ohuista putkista :shock: Ei siinä säästä kuitenkaan kuin muutama sata grammaa rungon painossa ja lopputuloksen pilaan varmasti nostamalla romulaarista lyijyn raskaat osat. Muutenkin hyvä tilaiuus tehdä pyörästä liian veltto ohuilla putkilla :mrgreen:
Runkoputkeksi 50mm olisi pommin varma valinta. Ajattelin kuitenkin keventää pari sataa grammaa 45 millisellä, jos vaan löytyy 1,5 millin paksuisena. Takahaarukkaa varten ajattelin litistää 25mm putken 15x31mm kokoon. Penkin ajattelin toteuttaa yhdellä teräsputkella rungoksi ja päälle 4mm vaneri. Clwb:ssäni on 30x30mm putki tuolleen ollut riittävän jäykkä, mutta hieman epäilyttää riittääkö se loivemmassa kulmassa olevaan hartiatuelliseen penkkiin :? Ajattelinkin litistää penkkiä varten 30mm putken kokoon 20x35mm.

Olisikin kiva kuulla muiden näkemyksiä noista suunnittelemistani putkista ennekuin käyn sellaiset hommaamassa. Kovin mielellään en tekisi liian velttoa pyörää. Normaalista huonekaluputkesta kuitenkin tulevat ja taustatiedoksi mainittakoon että kuskin paino alkaa kutosella. Ei tarvi siis kestää pläskin alla ;) Yksi koko putkissa ylös ja olisi varmasti riittävän tukeva, mutta se merkityksetön painonsäästö kiehtoo vaikken edes usko moista eroa huomaavani :roll:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Toinen tikkurunkoinen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Penkin osalta en sano juuta enkä jaata, mutta rungon osalta putkivalinnat kuulostaa järkeviltä. Itsekkin tekisin lyhyempirunkoiset tuosta 45mm putkesta, jos sitä olisi helposti saatavilla. Takahaarukkana 30x15 on riittävän kestävää, mutta hieman jättää kiertojäykkyyteen toivomisen varaa. Sinun pyöräsi on kuitenkin varmasti paljon kevyemmin kuormattu peräpään osalta, eli tuskin on häiritsevä ominaisuus.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Toinen tikkurunkoinen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Ainakin 300 grammaa voi siis keventää :lol: Pari sataa rungosta ja satku takahaarukasta.
Huomasinpahan että nuo kaikki ihmettelemäni putket ovat eri osissa eli voi rakentaa osa kerrallaan uusiksi, jos on tarve :)
Iski samalla päähän Python-mallinen penkki. Sellaisen jos laittaisi, taittuisi kaikki muut ulokkeet runkoa vasten metrin pötköksi paitsi etuhaarukka. Istuinmukavuus siinä tosin kärsisi :(

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2058
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Toinen tikkurunkoinen

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Tämänhetkisellä kokemuksella tekisin takajouston kuten M5: Ketju kulkisi takahaarukan alapuolella. Suojaputket voisi olla paljon lyhyemmät tai ehkä voisi jättää poiskin.
Kuva


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Toinen tikkurunkoinen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mitäs tekemistä tuolla on suojaputkien kanssa? :?
Ja aiheuttaisikohan pompotusta? Muuttuisihan ketju "väärälle" puolelle haarukan niveltä :?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Toinen tikkurunkoinen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:

Ja aiheuttaisikohan pompotusta? Muuttuisihan ketju "väärälle" puolelle haarukan niveltä :?

Eikö se ole oikealla puolen kun menee vähän nivelen alapuolelta? Polkaistaessa painopiste siirtyy taaksepäin ja perä painuisi hieman alaspäin, mutta samalla ketju kiristyy ja estää tämän.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Toinen tikkurunkoinen

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Ja aiheuttaisikohan pompotusta? Muuttuisihan ketju "väärälle" puolelle haarukan niveltä :?

Eikö se ole oikealla puolen kun menee vähän nivelen alapuolelta? Polkaistaessa painopiste siirtyy taaksepäin ja perä painuisi hieman alaspäin, mutta samalla ketju kiristyy ja estää tämän.

Toisaalta polkaistessa takapyörä kiihdyttää pyörää tien pinnan tasosta, joka pyrkii nostamaan takahaarukkaa pystympään. Joskus laskin jollain haarukan pituudella ja jollain vaihteella, että neutraali ketjun paikka oli parikymmentä milliä nivelen yläpuolella. Joka tapauksessa lähellä niveltä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Toinen tikkurunkoinen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jori kirjoitti:

Joskus laskin jollain haarukan pituudella ja jollain vaihteella, että neutraali ketjun paikka oli parikymmentä milliä nivelen yläpuolella.

Sama muistikuva täälläkin :lol:

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2058
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Toinen tikkurunkoinen

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

jooseha kirjoitti:

Mitäs tekemistä tuolla on suojaputkien kanssa? :?
Ja aiheuttaisikohan pompotusta? Muuttuisihan ketju "väärälle" puolelle haarukan niveltä :?

Ideana on että ketju saa huoletta roikkua eikä osu haarukkaan kuten käy jos se olisi yläpuolella. Ainakin pitäisi olla paljon rakoa. Kun noissa etuvedoissa ei tarvi putkia niin haluis laittaa niitä enää muihinkaan.
Nivelen voi passata kohalleen kun tekee siitä epäkeskeisen.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Toinen tikkurunkoinen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Jarcco kirjoitti:

Ideana on että ketju saa huoletta roikkua eikä osu haarukkaan kuten käy jos se olisi yläpuolella. Ainakin pitäisi olla paljon rakoa.

Antaa roikkua vaan. Mies vanhenee muutenkin :lol:
Laittaa muovin väliin mikäli haittaa. Veto päällä se on kuitenkin irti.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Toinen tikkurunkoinen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Roikkuva ketju hinkkaa maalit ja sotkee puoli runkoa:

Kuva

Toisaalta, tuosta kuvasta näkee että jos se heiluu valtoimenaan niin sotkee myös yläpuolelle.

Kyllä mä vetopuolelle "kelluvan" ketjuputken laittaisin. Itse ainakin ajelen sen verran usein tuulipuvulla tms. että muuten on mahdoton välttää vaatteiden sotkeutumista, vaikka olisi etuveto :roll:

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Toinen tikkurunkoinen

Viesti Kirjoittaja PW »

OT: Onks tuossa kumin vieressä halkeema, vai maali vaan lohennu?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Toinen tikkurunkoinen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

PW kirjoitti:

OT: Onks tuossa kumin vieressä halkeema, vai maali vaan lohennu?

Halkeamahan siinä, aiempaa keskustelua mm. täällä pyörän omassa ketjussa: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... it=#p60392

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Toinen tikkurunkoinen

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Miettinyt että jos ei löydykään 45x1,5 putkea, niin arvaisikohan rungossa kokeilla 40x1,5:ttä :? Sitä löytyy varmasti ja kestää kyllä, mutta jäykkyys ei ole kuin puolet 50 millisestä. Pyyttonissa se riitti.

Ootko Jukka harkinnut tälläistä? Estäisi ketjun osumisen runkoon heiluessa.
Kuva
Tähän pitenee laittaa tuollainen tai ketjuputki pitämään ketju paikoillaan, kun taittaa haarukan.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Toinen tikkurunkoinen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:

Ootko Jukka harkinnut tälläistä? Estäisi ketjun osumisen runkoon heiluessa.

Tuo ei oikein avovaihteella vetopuolella toimi, kun ketjun pitää päästä liikkumaan myös sivusuunnassa. Sitten jos reikä on niin iso ettei siihen hinkkaa millään vaihteella niin päästää jo ketjun värähtelemään ja kolisemaan runkoon. Nykyisin geopyörän ketjuputki on kiinni kumimaton suikaleella. Se estää ketjun heilumista paljon paremmin kuin naru, mutta vahinko on jo tapahtunut :(
Highracerissa maalin rapautuminen on estetty tällaisella aurauskepin pätkällä:

Kuva

Penkin alta eteenpäin ketjuputki estää runkoon hinkkaamisen.

Mutta paras konsti näiden välttämiseksi tuli Jarkolta, rakennetaan runko ja haarukka ketjun yläpuolelle...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin