Oisko jollain ylimääräsenä maantievipujen kanssa yhteensopivat BB7 satulat?
Voisin ostaa pois tai mahdollisesti vaihtaa BB7 maastoversioihin.
Tekis mieli vaihtaa jarruvivut bar end -mallisiin, saisi jarruvaijerin vedettyä suorempaan ja sitä kautta lisää herkkyyttä jarruihin, mutta v-jarrujen ja mekaanisten (maasto)levjen kanssa yhteensopivia bar end -vipuja ei saa järkihintaan mistään (löysin netistä tasan yhdet mutta ne maksaa maltaita)
Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo
Öö, nyt tyhmänä kyselen että mikä rajoittaa käyttämästä noita ristiin Ei kai se satula tiedä minkälainen kahva siellä vaijerin toisessa päässä vaijeria kiristää?
Ei jaksa netistä kaivaa
Öö, nyt tyhmänä kyselen että mikä rajoittaa käyttämästä noita ristiin Ei kai se satula tiedä minkälainen kahva siellä vaijerin toisessa päässä vaijeria kiristää?
Ei jaksa netistä kaivaa
En minäkään tiedä, mutta arvaan, että kyse on vipujen pituuksista. Jos alapäässä on lyhyt vipu ja ylhäällä pitkä, ei voima riitä, jos taas alhaalla pitkä vipu ja ylhäällä lyhyt, ei riitä irrotusmatka. Luulisin, en tiedä.
ED. Ei ollutkaan kyse vipujen pituuksista, vaan pelkästään liikevarasta. Mutta sama asia. Maastomallissa tarvitaan pitkävipuisemmat kahvat.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Öö, nyt tyhmänä kyselen että mikä rajoittaa käyttämästä noita ristiin Ei kai se satula tiedä minkälainen kahva siellä vaijerin toisessa päässä vaijeria kiristää?
Ei jaksa netistä kaivaa
En minäkään tiedä, mutta arvaan, että kyse on vipujen pituuksista. Jos alapäässä on lyhyt vipu ja ylhäällä pitkä, ei voima riitä, jos taas alhaalla pitkä vipu ja ylhäällä lyhyt, ei riitä irrotusmatka. Luulisin, en tiedä.
ED. Ei ollutkaan kyse vipujen pituuksista, vaan pelkästään liikevarasta. Mutta sama asia. Maastomallissa tarvitaan pitkävipuisemmat kahvat.
Todellinen ongelma on siinä että jos kahvat on maantie eli vaijeri liikkuu lyhemmän matkan kuin maasto/cyclo-cross kahvoissa niin maasto-BB7 satuloissa joutuu palat säätämään noin 50% lähemmäs (tai ei ehkä ihan noin paljoa) levyä joka johtaa helposti laahaukseen. Samoin jarrukahvan tuntuma on löysempi ja jarrun teho huonompi.
Mulla on Metassa edessä maastosatula ja takana maantiesatula. Tahmeampi etujarru ei haittaa, on ehkä jopa suorastaan etu kun levyt siinä on talviaikaan. Takajarrullahan sitä yleensä hidastellaan enemmän ja sen toiminnalla on suurempi vaikutus pyörän hallintaan ainakin muualla kuin maantiellä.
Juurikin tuosta vipujen vetopituudeta on kyse, maantiejarruille ja vanhoille cantilevereille tarkoitettu vipu vetää vaijeria vähemmän.
Tutkailin asiaa netistä, ja noi on tosiaan ulkoisesti samanlaiset mutta sisuskalut eroaa, maatieversiossa palat liikkuu saman verran pienemmällä vaijerin liikkeellä.
Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo
Valmistajankin kanssa juteltuani pääduin nyt kuitenkin kokeilemaan ensin jarrukahvojen kääntöä toisin päin vaijerin lyhentämiseksi. Kuorta ja vaijeria lähti yteensä toista metriä Eli en tarttekaan toistaseksi uusia satuloita...
Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo