Ibexissä on oikeastaan alusta saakka ärsyttänyt vaijerien etotavan aiheuttama lussu jarrutuntuma. Jarru- ja vaihdevivut on asennettu kahvaan niin, että vaijeri lähtee niistä "ylöspäin" ja joutuu tekemään tiukan silmukan. Kuva selittää:
Nyt keväällä päätin tehdä asialle jotain. Eka jatus oli vaihtaa maantiejarruihin ja käyttää bar-end-vipuja, niitä kun ei järkihinnalla löydy maastojarruille. Tämä olisi kuitenkin tarkoittanut uusien jarrusatuloiden hommaamista, ja vaihdevaijerin silmukka olisi silti jäänyt (vaihteiden toimintaan sillä ei tosin ole ollutkaan haivaittavaa vaikutusta).
Ennen uusien jarruvermeiden hommaamista, ja Azubin suosituksesta, päätin kuitenkin kokeilla kääntää sekä jarru- että vaihdevivut toisin päin. Lopputulosta voi koittaa tihrustaa kuvasta:
Lopputulos: Vaijerien reitti yksinkertaistui huomattavasti, pois lähti yhteensä lähes kaksi metriä vaijeria ja kuorta. Takavaihtajan vaijeria (kaari takahaarukan päällä kakkoskuvassa) joutaisi lyhentää vielä lisää, mutta en ole jaksanut, teen sen seuraavassa huollossa sitten.
Jarrutuntuma on ihan eri planeetalta.
Vaihdevipujen käyttö vaati vähän harjoittelua, mutta ihan kivasti niitä pystyy käyttämään noinkin. Vaihdevivupujen pohja on vaan nyt pyörän uloin osa, joten niitä saa vähän varoa kolhimasta joka paikkaan.
Ymmärrän, että tehtaalla vipuja ei voi asentaa näin, luultavasti Shimanon suunnitteluosasto saisi kollektiivisen slaagin kun näkisivät Tätä kantsii kuitenkin kokeilla, jos alaohjatun Azubin jarrutuntuma ärsyttää.