Azub Ibexin modausta

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1250
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Azub Ibexin modausta

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Ibexissä on oikeastaan alusta saakka ärsyttänyt vaijerien etotavan aiheuttama lussu jarrutuntuma. Jarru- ja vaihdevivut on asennettu kahvaan niin, että vaijeri lähtee niistä "ylöspäin" ja joutuu tekemään tiukan silmukan. Kuva selittää:

kahvat_orig.jpg

Nyt keväällä päätin tehdä asialle jotain. Eka jatus oli vaihtaa maantiejarruihin ja käyttää bar-end-vipuja, niitä kun ei järkihinnalla löydy maastojarruille. Tämä olisi kuitenkin tarkoittanut uusien jarrusatuloiden hommaamista, ja vaihdevaijerin silmukka olisi silti jäänyt (vaihteiden toimintaan sillä ei tosin ole ollutkaan haivaittavaa vaikutusta).

Ennen uusien jarruvermeiden hommaamista, ja Azubin suosituksesta, päätin kuitenkin kokeilla kääntää sekä jarru- että vaihdevivut toisin päin. Lopputulosta voi koittaa tihrustaa kuvasta:

kahvat_käännetty.jpg

Lopputulos: Vaijerien reitti yksinkertaistui huomattavasti, pois lähti yhteensä lähes kaksi metriä vaijeria ja kuorta. Takavaihtajan vaijeria (kaari takahaarukan päällä kakkoskuvassa) joutaisi lyhentää vielä lisää, mutta en ole jaksanut, teen sen seuraavassa huollossa sitten.

Jarrutuntuma on ihan eri planeetalta.

Vaihdevipujen käyttö vaati vähän harjoittelua, mutta ihan kivasti niitä pystyy käyttämään noinkin. Vaihdevivupujen pohja on vaan nyt pyörän uloin osa, joten niitä saa vähän varoa kolhimasta joka paikkaan.

Ymmärrän, että tehtaalla vipuja ei voi asentaa näin, luultavasti Shimanon suunnitteluosasto saisi kollektiivisen slaagin kun näkisivät :) Tätä kantsii kuitenkin kokeilla, jos alaohjatun Azubin jarrutuntuma ärsyttää.

Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Azub Ibexin modausta

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Mahe kirjoitti:

Lopputulos: Vaijerien reitti yksinkertaistui huomattavasti, pois lähti yhteensä lähes kaksi metriä vaijeria ja kuorta. Takavaihtajan vaijeria (kaari takahaarukan päällä kakkoskuvassa) joutaisi lyhentää vielä lisää, mutta en ole jaksanut, teen sen seuraavassa huollossa sitten.

Jarrutuntuma on ihan eri planeetalta.

Vaihdevipujen käyttö vaati vähän harjoittelua, mutta ihan kivasti niitä pystyy käyttämään noinkin. Vaihdevivupujen pohja on vaan nyt pyörän uloin osa, joten niitä saa vähän varoa kolhimasta joka paikkaan.

Ymmärrän, että tehtaalla vipuja ei voi asentaa näin, luultavasti Shimanon suunnitteluosasto saisi kollektiivisen slaagin kun näkisivät :) Tätä kantsii kuitenkin kokeilla, jos alaohjatun Azubin jarrutuntuma ärsyttää.

Paljon asiallisemman näköinen setuppi. Toki jos vielä haluaa hifistellä niin vaihteistorempan yhteydessä vaihtaa TT-tangonpää vaihdekahvat jota jenkit paljon käyttävät niin avot.

Mullahan on juuri noin tehty etuvetosen ohjaamo:

Kuva

Tuossa on periaatteessa maastojarrusatulat ja TT-lisäjarrukahvat mutta ihan hyvin ne toimii. Vaijerit voisi vielä vaihtaa compression-less tyyppisiin niin varsinkin takajarrun tuntuma paranisi. Jos meinaat pysyä mekaanisissa levyjarruissa niin noita TRP Spyre satuloita uskaltaa suositella, ovat hyvät, ainakin jos vertaa Avid BB7 satuloihin.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Azub Ibexin modausta

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Ai niin, olin unohtaa että tämmönenkin vaihtoehto löytyy:

Kuva

Eli kun otetaan tämmöset tangonpää kahvat:

Kuva

Ja ruuvi irti sekä vaihdetaan sen vastakappale-holkki tuohon jarrukahvaan, saadaan molemmat tangonpäähän ja vaijerit kiltisti tangon pintaa pitkin taakse/alaspäin:

Kuva

Olivat vaan vähän liian arvokkaat noi jarrukahvat...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Azub Ibexin modausta

Viesti Kirjoittaja jori »

Tai tällainen.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Azub Ibexin modausta

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jori kirjoitti:

Tai tällainen.
Kuva

Tuossa on kurjasti vedetty vaihdevaijerit. Samaa itsekin mietin V:n tapauksessa ja päädyin poraamaan tankoon reijät joilla vaihdevaijerit saadaan tangon sisään juuri ennen jarrukahvoja, ja -rakenteen takia -vaijerit piti sitten jättää "löysälle" että toimivat. Mun setup on kutakuinkin sama kuin mitä Cruzbike on yrittänyt patentoida :shock: 8).

Mikä tahansa on ok kunhan itse tykkää kahvan tuntumasta. Mun nykyinen ei ole täydellinen mutta kokonaisuudessaan paljon parempi kuin vanha joka oli 2013 Nokialla...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1250
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Azub Ibexin modausta

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Valitettavasti Alfine 11 ei ole tangonpäävaihtajaa, muuten olisin toki laittanut sellaiset jo pyörää tilatessa

Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Azub Ibexin modausta

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Mahe kirjoitti:

Valitettavasti Alfine 11 ei ole tangonpäävaihtajaa, muuten olisin toki laittanut sellaiset jo pyörää tilatessa

En hokassu että kyseessä on Alfine 11... Tällä kerrotaan että juuri J-Tek:llä olisi tangonpää vaihdevipu...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1250
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Azub Ibexin modausta

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Ei ole niilläkään 11-vaihteiselle Alfinelle, kasille vaan. "Suunnitteilla" ollut vissiin jo pitkään mutta en pidättele hengiystä odotellessa. Ja hintaa on riittävästi jos joskus tulee :)

Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo

Vastaa Viestiin