swan kirjoitti:
"Liityin mukaan kilometrikisaan. Vaikka en kisaakkaan, en ole oikein kilpailuhenkinen, merkkaan vaan ajetut kilometrit. Pystärillä vieläkin."
Terppa: "Hienoa! Nyt vaan Imatran Nojapyörätehdas tekemään pitkää päivää niin saat nojakin alle."
Tiedoksi: nim. swan on rakas vaimoni Anni, jonka aktiivisimmat tapaamisissa kävijät jo tuntevatkin.
Joo, nojakki on tilauksessa - ollut kai jo pitkään mutta oikeaa mallia ei vieläkään löydetty. Kolmipyörää on välillä viritelty mutt on tuntunu raskaalta ym. Rämpsälä nojakilla käytiin pariin otteeseen harjottelemassa mutt tartteis lisä harjotusta, en epäile etteikö oppi menis perille mutta onko MBB kuitenkaan se oikea pyörä - polvet huonossa kunnossa/jaloilla ohjaaminen ja väännöt yhdistettynä
Toinen ongelma on penkit, nuo Puolan mallit ei kuulemma tunnu hyviltä, lantio väärässä asennossa ja selkä ei saa tukea - vihloo, pelkkä istuminen.
Vaimo on ajanut kakspyörästä tapaamisissa, ainakin Spirittiä ja vastaavaa omatekosta. Spiritin penkkihän on aivan erityyppinen.
Ainut mikä tuossa mietityttää on 20" kiekot. Mallia vois kattoo vaikka Jukan CLWB:stä.
Toinen helpoksi ensipyöräksi kehuttu on Jukan Geopyörä, siinä isommat kiekot joten vois olla parempi ku edellinen. Tuo ohjaustangon heiluri on siinä aika iso - vaihtoehtona vois olla etäohjaus.
Jos tekisin harjotus ja opettelu nojakiksi Geopyörän tyyppisen mutt ilman jousitusta - rakentaminen olis nopeempi ja kun nojailu on opittu tulee myös tietoo minkälainen pyörä olis parempi.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Vaimo ajelee tuollaisella 26-20 pitkärunkoisella: (Tai ei ihan, kuva on vanha ja on muutoksia tehty sen jälkeen - pitää ottaa uusi.)
Joku TE-klooni tyyppinen voisi olla hyvä jos ajellaan kohtuu lyhyttä matkaa eikä haluta ajella makuuasennossa. Recycled recumbents ohjeilla runko syntyy parista pystäristä sutjakkaasti, penkki vähän työläämpi tosin tehdä.
Toinen helpoksi ensipyöräksi kehuttu on Jukan Geopyörä, siinä isommat kiekot joten vois olla parempi ku edellinen. Tuo ohjaustangon heiluri on siinä aika iso - vaihtoehtona vois olla etäohjaus.
Jos tekisin harjotus ja opettelu nojakiksi Geopyörän tyyppisen mutt ilman jousitusta - rakentaminen olis nopeempi ja kun nojailu on opittu tulee myös tietoo minkälainen pyörä olis parempi.
Tuon heilurin, akselivälin ja huonon rungon kiertojäykkyyden vuoksi on aluksi vähän "epävarma" ajettava. Vähän loivempi keulakulma(=pienempi heiluri) ja pienempi eturengas(=lyhempi akseliväli) helpottaisivat opettelua. Jäykkä peräisenä tulisi paljon kiertojäykempikin, jotakin tähän tyyliin:
Itse suosittelen Savenmaan Matkaajaa:
Eihän se pakasta vedettynä valmis ole, mutta helppo aihio jota saa jo käytettynäkin. Hinta on halvempi kuin osiensa summa.
Loivalla keulakulmalla olisi kiva olla haarukassa normaalia enemmän taivutusta eli normaali jättö ettei ohjaus haukkaile. Ei ongelmaa kunhan vaan muistaa huomioida asian.
Luupää
Loivalla keulakulmalla olisi kiva olla haarukassa normaalia enemmän taivutusta eli normaali jättö ettei ohjaus haukkaile.
Tämä on totta, mutta ei ihan yksiselitteistä.
Geopyörässä on keulakulma 60astetta ja vakio haarukka. Jättö on iso, mutta ohjaus ei haukkaile koska kuski roikuu pitkällä heilurilla varustetussa tangossa. Tiukassa mutkassa ei tarvitse kääntää tankoa sivulle työntämällä vaan rajoittaa tangon liikettä siitä vetämällä. Jos jättö olisi pieni niin ohjaus ei keskittäisi vauhdissa yhtä voimakkaasti. Suoraan ajamiseen joutuisi keskittymään enemmän ja yhdellä kädellä ajaminen vaikeutuisi.
Jos keulakulmaa vielä loiventaa tuosta 60asteesta niin sitten alkaa jättö olla vakiohaarukalle liikaa. Toisaalta silloin ohjauksen heilurikin pienenee ja päästään muutenkin lähemmäs tangon kääntelyä sen sivulle siirtelemisen sijaan. Kaksi tuollaista 20/28 pyörää aikoinaan tein ja niissä oli keulakulma 45astetta. Ajotuntuma parani keulaa muokkaamalla. Aiemmin tekemäni 26/26 malli( http://www.saunalahti.fi/jukkviir/26lwb.htm ) oli aluksi taivutetulla haarukalla, mutta kun vaihdoin eteen 24" kiekon niin haarukka vaihtui vakioksi. En kokenut tarpeelliseksi sen muokkaamista.
Tuohon HP Spirit ajatukseen. Sellainen voisi olla isolla takarenkaalla aivan hyvin. Kuskin pituus on tiedossa joten suuren säätövaran takia ei tarvi pientä takarengasta. Reilusti takapainoisessa pyörässä on pieni eturengas hämmästyttävä hyvä.
2015-05-24 10.27.59.jpg (292.7 KiB) Katsottu 2472 kertaa
Keskiön mallailua, emäputkeen jos kiinnittäs - haarukan olkapäät ei ainakaan kampiin ota tuossa kohtaa kiinni, kantapäistä en oo varma. Tuntus helpolta paikalta rakentamisen kannalta.
Jos laittaa putken päähän vähän eteenpäin sais vähän lyhyemmän rungon ja jos takapuolelle sais kammet alemmas
Vaikutusta ketjulinjaan en osaa ajatella, paitsi tietyst taaimmainen keskiön paikka olis helpoin.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.