Nojapyörä, kyllä kannatti!

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Salsa
Sisällöntuottajakokelas

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Salsa »

Sähän painelit kovaa! Ja niinhän se on ettei riemulla rajaa.
Itse kun lähdin Rikua vastaan tänään nii näin kun parin metrin päässä oleva jalankulkija pyörtyi. Virkosi nopeasti ja ei halunnut apua.
Lenkin loppupuolella meistä meni ohi maantiepyöräilijä, jolla oli kyllä niin kuumat pakarat. Mun reaktio tuli kaiken lisäksi kameralle :oops:

Olen pyörän käyttäjä, en sen huoltaja.
HPV Gekko Fx 2013-> Optima Baron XS 2014-> Performer Toscana 20/26 2015->

jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Salsa kirjoitti:

maantiepyöräilijä, jolla oli kyllä niin kuumat pakarat.

Kevättä rinnoissa :shock: :wink: :lol:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Premnas

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Salsa kirjoitti:

Sähän painelit kovaa! Ja niinhän se on ettei riemulla rajaa.
Itse kun lähdin Rikua vastaan tänään nii näin kun parin metrin päässä oleva jalankulkija pyörtyi. Virkosi nopeasti ja ei halunnut apua.
Lenkin loppupuolella meistä meni ohi maantiepyöräilijä, jolla oli kyllä niin kuumat pakarat. Mun reaktio tuli kaiken lisäksi kameralle :oops:

Oho! Sanoitko sä siis oikein ääneen jonkin kommentin niistä pakaroista vai mitä :D ??

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Salsa
Sisällöntuottajakokelas

Kun hän meni ohi nii näytin kädellä niinku onko se nyt kissan raapimisliike. Vasta myöhemmin tokaisin Rikulle, että ohhoh olipa tiukat pakarat :D

Premnas

Hahhah eikä :D . No, minkäs tolle mieskomeudelle mahtaa. Lihaskimppuja liikkuu kovaa vauhtia siellä täällä :mrgreen: .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Salsa
Sisällöntuottajakokelas

Premnas kirjoitti:

Hahhah eikä :D . No, minkäs tolle mieskomeudelle mahtaa. Lihaskimppuja liikkuu kovaa vauhtia siellä täällä :mrgreen: .

No älä muuta sano! :oops:

Hyvää syntymäpäivää! :)

Premnas

Kiitos :) .

Tänään aikomus lähteä vielä seikkailemaan jonnekin. Eilen kävin jo joitain vanhoja mutta vähän ajettuja reittejä läpi, mutta oli niin kova puuskainen tuuli et otin aika lunkisti koko touhun.

Premnas

Oho, nyt mä olen yllättynyt...

Tämänkertaisen kilometrienkasvatuslenkin (62km) keskari oli 21km tunnissa enkä edes yrittänyt :shock: . Olen huomannut keskinopeuden kasvaneen sen jälkeen kun repäsin sen kaksisatasen. Jopa työmatkalla kun aiemmin jäi johonkin alle kahteenkymppiin niin siinäkin nyt 21kmh. Aika pomppaus. Pitää varmaan harrastaa enempi noita pitkiä ajoja jos sillä on tuollainen vaikutus oikeasti :o .

Premnas

Toissapäivänä oli vähän kiire töihin kun lähdin liian myöhään, keskari nousi 22,5:een tavallisesta 20-21:stä. Yksi päivä maantienlaitaa ajaessani huomasin keskinopeuden nousseen lähelle 23. Joku kerta pitäisi muistaa nollata mittari ennen tiettyä tieosuutta, jolla tiedän kulkevan lujaa. Olis kiva tietää millaseen siinä osuudella kykenee. Työmatkaa en tuosta enää pysty kovinkaan paljon kovempaa ajamaan koska matkalla on risteyksiä joissa pitää ajaa todella hissukseen ellei halua ottaa riskiä kolarista. Kiihdytyksiä ja hidastuksia on riittämiin.

Toinen juttu mikä mua on alkanut jo nyt mietityttää, on seuraava talvi. Nyt kun olen ajellut tuolla kaksipyöräisellä ja olen päässyt sen keveyden makuun niin olen miettinyt, uskaltaisinko sittenkin kokeilla myös talviajoa kaksipyöräisellä. Sen havainnon olen tehnyt että koska jo irtosora aiheuttaa aikamoista varomista tuolla cheetahilla niin tuskin uskallan sen kanssa talvella ajella. Olenkin siis miettinyt, entä jos sittenkin välimaastoa pysty- ja nojamallisen välillä. Vastauksena siis jonkinsortin cruiserpyörä. Jos tuollaiseen kokeiluun päädyn, pyörän tarvitsisi olla sen verran matala jotta jalat saa helposti maahan, tämä asettaa sen vaatimuksen että satulan on oltava siis melko takaviistoon ja polkimien taas edessä. Joissain cruisereissa olen nähnyt myös sellasen leveämmän satulan. Tavalliseen satulaan en haluaisikaan enää istahtaa, sen verran ikävä se on persuksen kannalta. Tanko pitäisi siten myös olla sellanen leveähkö ja pitkät kahvat, siis muistuttaa vähän "teräsmiesohjaamoa". Mä vaan mietin mistä tällasta lähtee sitten hakemaan. Riisuttu tekniikkakin pitäisi olla, jotta sopii mahdollisimman hyvin talviajoon ja haarukoihin mielellään saisi leviät renkaat, ei nyt ehkä läskirenkaita kuitenkaan. Mä ajattelin ensin lähteä metsästämään jotain käytettyjä pyöriä, koska jos kokeilu ei olekaan onnistunut niin ei tarttisi panostaa siihen liikaa rahaa.

Olisihan tietty vielä se vaihtoehto että koittaisi tehdä itse, mutta en mä kyllä siitä tiedä :roll: ...enkä tiedä koska pääsen pajalle, ja ehtisikö tämä projekti ennen talvea.

jviirret

Tuosta ;) http://www.tori.fi/satakunta/Electra_bi ... w=3&last=1
Mut joo. Minusta esim. tuo oma Electra Townie on ihan ok talvipyörä. Mun pituiselle (182) ei tarpeeksi Crank Forward, mutta lyhyemmällä yltää jalat paremmin maahan.
Hintoja suomessa katselin, mutta 700-900Euroa ei minun mielestä ole oikea tuon tasoiselle pyörälle. Onhan se alumiinia, runko, etuhaarukka yms. kriittiset osat kestäneet todella hyvin ja pysyneet hyvän näköisenä. Mutta alkuperäiset kumit on ihan paskat, rullaa todella huonosti, polkimet muovia, ketju venyi pilalle eka talvena yms. yksityiskohtia jotka ei kuulu tuon hintaiseen pyörään.
Nojapyörän jälkeen sinulle tulee kyllä järkytys ilmanvastuksesta, varsinkin vastatuuleen ;)

Jukka

jviirret

Tekeminenkin on kyllä helppoa, normi pyörän runko poikki. Puolikkaat renkaista kahden putken väliin sopivalle etäisyydelle toisistaan ja "aukko" yhdistetään kahdella putkella:

Kuva

Eihän se yhtä tyylikäs ole kuin kaarevilla putkilla oleva kaupallinen, mutta ajettava tulee...

Jukka

Premnas

No, eipä nuo nopeudet talvella tähänkään mennessä ole olleet kovin kaksisia.

Olen nyt koko aamun lukenut cruisereista ja etsinyt tietoa ja kuvia niistä. Tuo linkki jäi näkemättä. Siinä olisi kyllä siisti pyörä, vaikka näyttää omaan silmään hieman korkealta, kun noita on matalampiakin. Tosin en tiedä millainen ajettavuus sellasella oikein matalalla enää on. Mä lähinnä ajattelen siksi noita cruisereita jos pystyisi paremmin tunkemaan sen talvisen sohjon ja lumen läpi. Trike on kiva jäällä mutta viime talvena meni totaalisesti hermo siihen auraamattomaan sohjoon, kun ei siinä päässyt eteenpäin. Ehkä mä olen kanssa vähän tullut siihen että tossa matalassa trikessä on talvikelin laatuun nähden liikaa huollettavaa. Olisi kiva jos voisi minimoida huollon tarpeen eikä rapa lentäisi aina joka paikkaan, eikä pyörä uisi loskapaskassa.

Tosin varmaan tarttisin mielellään siihen cruiseriinkin hyvät, tehokkaat jarrut enkä mielellään halua enää v-jarruja.

Mä olen nyt vähän kahden vaiheilla et ostaako valmis vai yrittääkö töhertää jonkinlainen itse. Kun ei sillä talvipyörän hienoudella ees oo niin väliä, kuraliemissä se ui kuitenkin. Kunhan toimisi vallitsevissa olosuhteissa.

Premnas

Tuon projektin näinkin jo :) . Luultavasti jos (tai alkaa jo tuntua kun) lähden tekemään tuollaista itse, tulee satulaputken pää alemmaksi. Tarakkakaan ei muuten olisi huono ominaisuus pyörässä. Tuon runko näyttää suht pitkältä. En ole miettinyt vielä miten rungon pituus vaikuttaa ajettavuuteen talvella. Omaa silmää miellyttää kompakti kokonaisuus ettei veny pitkäksi, mutta ymmärrän toisaalta että jos haluaa mahd. nojamaisen asennon, tarvitaan sille rungollekin pituutta. Kun ei kuitenkaan ole tarkoitus lähteä selkeää nojapyörääkään tekemään. Mietin kuitenkin että cruiserissakin voisi olla leveän satulan/penkin lisäksi selkänoja.

Jarcco
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Turussahan toimii customfillareihin erikoistunut liike, http://www.styleride.fi/index.php
On aika edullisiakin malleja, ei kannata maksaa käytetystä uuden hintaa :wink:

Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

jviirret

Premnas kirjoitti:

Tuon runko näyttää suht pitkältä. En ole miettinyt vielä miten rungon pituus vaikuttaa ajettavuuteen talvella.

Mahdollisimman lyhyeen runkoon pitää pyrkiä, mutta ei se pitkällä kuskilla ole kovin helppoa. Parasta olisi lyhentää kampien ja eturenkaan väliä, mutta se vaatiikin jo sitten enemmän muutoksia runkoon ja useampia kohtia joissa voi pikku virheen vuoksi tulla kiero.

Jarcco kirjoitti:

Turussahan toimii customfillareihin erikoistunut liike, http://www.styleride.fi/index.php
On aika edullisiakin malleja, ei kannata maksaa käytetystä uuden hintaa :wink:

Höh, ei google opastanut tuonne ollenkaan :(
Ei tuo 369:- maksava naisten Electra ole miltään osin vertailukelpoinen tuohon mun linkkaamaan, mutta hyvä malli jos haluaa käydä kokemassa kuinka mukavaa pystypyöräilykin voi parhaimmillaan olla ;)

Jukka

Vastaa Viestiin