Eilen ajaessa kiinnitin huomiota penkin etuosasta kuuluvaan natinaan. Jostain syystä oletin äänen tulevan penkin ja rungon välistä enkä tutkinut runkoa. Tänään runko jousti epätavallisen paljon, joten pysähdyin tutkimaan sitä. Murtumahan siellä Runkoputken ja penkin etuosan/ohjausakselin pultin tuen välisestä saumasta. Jos tarkkoja ollaan hitsaussauma ei pettänyt vaan putket sauman vierestä. Tuli ajettua varsin sievästi takaisin kotiin. Tiistaina tarkastin tuon pultin ympäristön tarkkaan ennen kuin kävin pitemmällä lenkillä. Silloin ei vielä ollut.
jooseha kirjoitti:
Puolen tuhatta kilometriä ajettu ja vasta tänään tuli Pikku pyyttonista tuttu tunne että pyörää ei ohjaa pelkästään jaloilla. Kokovartalo-ohjaus
Taidan korjata tuon helpoimmalla mahdollisella tavalla. Hitsaan vaan murtuman umpeen lisäämättä vahvistuksia ja pudotan narun emäputken alapuolelle. Luulisi kestävän, kun osa runkoon kohdistuvasta taivutusrasituksesta siirtyy narulle
Otin kuvan josta näkyy miten naru on nyt. Yksi naru, neljä solmua Piti laittaa siansorkka pultin ympäri ettei naru putoa itsestään. Vielä ei ole pelkoa, koska nivel on edelleen niin jäykkä ettei siihen tule ulosjoustoa pyörää nostaessa. Nuoli merkkaa rungon jatkamispaikan.Nyt siinä on muutaman sentin matkalla viisi hitsaussaumaa Rungosta tuli jämäkämmän tuntuinen. Etenkin jarruttaessa tapahtuva rungon taipuminen vähentyi oleellisesti. Alunperin tuossa oli varmaan esijännitys päälle istuessa, joka katosi jarruttaessa.
Taitettuna jää aika "isoksi". Jos taittaa enemmän, leviää paketti selvästi. Tarttis olla takahaarukan nivel vinossa, niin renkaat menisi enemmän limittäin saman suuntaisina. Tuollaisella hyvin pienellä joustoliikkeellä ei pieni vinous varmaankaan haittaisi ajossa.
jooseha kirjoitti:
jooseha kirjoitti:
Puolen tuhatta kilometriä ajettu ja vasta tänään tuli Pikku pyyttonista tuttu tunne että pyörää ei ohjaa pelkästään jaloilla. Kokovartalo-ohjaus
Mielenkiinto heräs. Mites noihin jarrukahvoihin oikein yltää vai onko ne irralliset kahva+putkenpätkä elementit ja napataan vapaisiin käsiin vai miten tällasella jarrutetaan?
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Jarrukahvat on kiinteät. Peukalot voi laittaa halutessaan penkin yläpuolelle vastavoimaksi. Ei vaadi Rubberboyn notkeutta. Riittää kun yltää raapimaan omaa alaselkäänsä
Tulin kattomaan tuota murtumakohtaa kun puhuttiin penkintuki/lommahduslevyistä - Pikkukaupunkilaisjärjellä kun kattelen tuota kuvaa - jos penkin tuki olis tuossa murtuma kohdassa, eikö se tukis just pahinta rasituskohtaa?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Nuoli kuvassa on jatkoskohta. Ei murtumiskohta.
Murtumiskohdan etupuolella on poikittainen 30x30 neliöputki(penkin tuki) ja ja hitsisauma. Takapuolella tuo 30 millinen putki. Murtui siis hitsisauman reunasta eli paikasta joka ei varmasti lommahda. Punainen viiva on murtumakohta. Vain putken alapinta murtui. Murtuma näkyy selvästi tämän sivun ensimmäisessä kuvassa.
Liitteet
murtumakohta.jpg (109.23 KiB) Katsottu 3685 kertaa
Yritin selvittää mistä kaikkialta tämä joustaa. Olisi varmaan helpompi selvittää missä joustoa ei ole Etuhaarukan joustoa polkiessa olen ennenkin yrittänyt selvittää, mutta en ole huomannut. Nyt laitoin teipin haarukkaan siten että se tuli aivan renkaan viereen. Vasemmalla jalalla jarrua vasten painaessa sai juuri havaittavan jouston. Paljon enemmän joutui käyttämään voimaa kuin ajaessa. Oikealla jalalla ei taipunut havaittavasti. Ei riitä ketjuputket ja yläputki(25mm) vastustamaan kaikkea poljinvoimaa.
Saman kokeen kun teki sormi ohjausakselin pultin ja eturenkaan välissä, huomasi kyseisen välin kutistuvan hieman. Laakeripesä on tiukka mellapellistä. Laakeri piti laittaa lyömällä. Joustaakohan tässä lyhyt huonekaluputkesta(2") tehty laakeripesä Mahdollista pultin(M20) joustamista epäilen kanssa, mutta käsittääkseni sen pitäisi olla toiseen suuntaan. Pultti on kuitenkin lujempi kuin Flevon vastaava joten kestää varmasti vaikka joustaisikin.
Runkoputki(30mm) joustaa tietysti sehän meni jo kerran poikkikin
Takahaarukkakin joustaa ainakin suunnitellusti narujen avulla. Löysä maastopyörän etuhaarukka. En hämmästyisi vaikka joustaisi muutenkin.
Niukasti mitoitettuna yritin tehdäkin eli voi pitää onnistuneena. Joustaa kaikkialta, muttei runkoa lukuun ottamatta niin että asiaan viitsisi puuttua. Rungon ajattelin korvata ohjausnivelestä jarrukahvoille 38 millisellä tai jos viitseliäisyyttä on takahaarukan nivelelle asti.
Tässäkin konstruktiossa on etunsa. Pyörän mukana kääntyvät kahvat tuntuu aluks tosi epämukavilta mutta tottumisen jälkeen niillä voi kätevästi rauhoittaa pyörää esim tarkkuutta vaativissa kohdissa tai kovemmissa vauhdeissa. Ne saa toimimaan ikäänkuin vaimentimina.
Itsellä oli alkuun kiinteät sivuille osoittavat kahvat. Näissä etuna aivan aavistuksen niiden varaan nouseminen kiihdyttäessä. Eron kiihtyvyydessä huomasi kyllä selvästi.