Pyh, ton tekeleestä ei tuu koskaan valmista (Pyhton)

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viesti:

Re: Pyh, ton tekeleestä ei tuu koskaan valmista (Pyhton)

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Nivelen kulmaa tars miettiä, ja sitä että miten siihen päädytään. Astemitasta autotallissa ei oo haavettakaan.

Leikkaa pahvista joku 65asteinen malli. Menee riittävän lähelle oikeaa kun sillä mittaa. Tai jos tiedät tarkan tavoitteen niin sitten sellainen.

No joo, tuo olisi varmaan ihan ok. Sitten on ehkä joku toivo saada se kulma 60-70 asteen välimaastoon joka näyttää olevan se mitä nuo yleensä ovat. Näin tumpelon ei tarvi kuvitella mitään kovin tarkkaa tekevänsä.

Rakentamiseen ei jäänyt viikonlopusta sekuntiakaan, mutta kiertopalkinnolla ajelin puolisen tuntia urheilukentällä. Taidot tuntuu kehityvän vaikka ei kovin usein ehdi ajaa. Kädet puuskassa pystyy ajamaan monta kierrosta peräjälkeen, ja kädet puuskassa voi myös pujotella. Kovin kovaa ei pysty ajamaan, kun välitykset loppuu kesken.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

tavasti
Viesti:

Hiljaista on ollut rakentamisessa. Vetävä kiekko tuli itselle hankittua joululahjaksi, Nexus 7 jalkajarrulla.

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

tavasti
Viesti:

Tavalliseen tapaan, Nokian jälkeen taas alkaa kiinostus matalampaan pyörään nousta. Python olisi matala, mutta onko se tarpeeksi matala Nokian vastatuuleen, etenkin 26/26 python?
Ja onko python liian vaikea/rasittava ajettava 12h, Pastori on kerran ajanut 12h pythonilla, ja uhkaili sen jälkeenkin ajaa, vaan ei ole näkynyt?

Oma python suunnitelmanihan on ollut tehdä muunneltava, eli erilaisia periä samaan keulaan. Yksi potentiaalinen perä olisi tandem-perä,
jolla voisi lasten kanssa ajaa Nokian lyhyempiä matkoja, mutta vähän epäilyttää pysyykö python lapasessa jos selän takana on toinenkin polkija.
Ja python 200m ajoon, ei ehkä se paras pyörä ajaa 110% tehoilla...

eemeli
Sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Itselle jäi ihan positiiviset ajatukset mbb:stä rataolosuhteissa. Hyvin pysyi hanskassa väsyneenäkin. Kovemmassa vauhdissa vakaampi kuin python. Huomattavasti helpompi ja nopeampi tehdä kuin python. Pystyy käyttämään valmiita pyöränosia. Haarukat, takakolmiot...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

tavasti
Viesti:

eemeli kirjoitti:

Itselle jäi ihan positiiviset ajatukset mbb:stä rataolosuhteissa. Hyvin pysyi hanskassa väsyneenäkin. Kovemmassa vauhdissa vakaampi kuin python. Huomattavasti helpompi ja nopeampi tehdä kuin python. Pystyy käyttämään valmiita pyöränosia. Haarukat, takakolmiot...

Niin, mutta korkea pyörä mulla jo on. Mä olen niin kiireinen/laiska, että rakentaminen siksi että rakentaisi ei ole mun juttuni. Oleellista on se tulos.

PW
KOM

Viesti Kirjoittaja PW »

tavasti kirjoitti:
eemeli kirjoitti:

Niin, mutta korkea pyörä mulla jo on. Mä olen niin kiireinen/laiska, että rakentaminen siksi että rakentaisi ei ole mun juttuni. Oleellista on se tulos.

Voihan MBB:stäkin tehdä matalan, ainakin matalamman ku tänhetkinen pyöräsi.
Mutta uhmaa nyt otsikkoasi ja tee pyhtonista python :wink: Nokian huumassa :wink: Onkos se muutaku tekemistä vaille valmis?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

tavasti
Viesti:

PW kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Voihan MBB:stäkin tehdä matalan, ainakin matalamman ku tänhetkinen pyöräsi.
Mutta uhmaa nyt otsikkoasi ja tee pyhtonista python :wink: Nokian huumassa :wink: Onkos se muutaku tekemistä vaille valmis?

No 'normijättöinen' mbb olisi ehkä vähinsä matalampi kuin nykyinen, mutta ei ehkä niin merkittävästi, että sitä olisi havaittavaa etua.
Python tai pw1 / yescom-klooni, tai ei mitään.

Ja tietenkin, eihän siitä tekemisestä puutu mitään muuta kuin se tekeminen.
Poikani esittämä kysymys, miksi kortilla ei aina ole rahaa, mutta aika on aina kortilla.

jori

Viesti Kirjoittaja jori »

tavasti kirjoitti:

Poikani esittämä kysymys, miksi kortilla ei aina ole rahaa, mutta aika on aina kortilla.

Ja silti väitetään, että aika on rahaa. Poikasi on filosofi! :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vilijami

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Eipä ajatella MBB:tä niin yksioikoisesti korkeaksi. Tähän tyyliin saa isopyöräisen ja niin matalan kuin haluaa, vielä tehokkaalla voimalinjalla. Mielestäni varsin sopiva konsepti radalle. Helppo tehdäkin valmiista haarukoista ja kolmioista.

Liitteet
long2.jpg
long2.jpg (12.67 KiB) Katsottu 2871 kertaa
Vilijami

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Liitteet
flowroller.png
jviirret

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuolla painopisteen korkeudella, akselivälillä ja keulakulmalla tasapainoilu on melkoinen suoritus jo itsessään, varsinkin kun siihen osallistuu sekä kädet että jalat :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

tavasti
Viesti:

jviirret kirjoitti:

Tuolla painopisteen korkeudella, akselivälillä ja keulakulmalla tasapainoilu on melkoinen suoritus jo itsessään, varsinkin kun siihen osallistuu sekä kädet että jalat :roll:

Päämatka on tietty 12h. Sitä taas ei voi ajaa pyörällä, jolla ei aja muuten. Jotta minä voin ajaa pyörällä, sillä pitää pystyä ajamaan soralla, tai sen kuljetus auton kyydissä pitää onnistua kohtu helposti.
Hankalasti tasapainoiltava ei sovellu soralle.
Noin pitkän kuljettaminen auton sisällä on mahdottomuus. Kattotelineillä, ehkä jotenkin menis. Katkaistava pitäisi olla. Ei ehkä jatkoon.

Tandem-pythonista, on sitä jotkut kokeilleet:

http://en.openbike.org/wiki/Stokid_Python

Näissä toki takakuski ajaa 'pystäriä'. No, tuollaisen perän tekeminen olis tietty helppoa, pystärin perä vaan kemppiliimalla kiinni ja menoksi.

Edit: mutta jos takakuski ajaa pystäriä, niin saako moisella kisata Nokialla?

jviirret

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:

Päämatka on tietty 12h. Sitä taas ei voi ajaa pyörällä, jolla ei aja muuten.

Miksei, jos ajoasento on sama, mutta vain matalemmalla kuin "arkipyörässä"?

Vuosi sitten oli Nokialla tarjolla valmis pyörä 12h ajoon parilla satkulla, mutta ei kelvannut kellekkään :wink:

tavasti kirjoitti:

Katkaistava pitäisi olla. Ei ehkä jatkoon.

Tuo viljamin piirtämä on katkaistava, liitos samassa kohdassa kuin pituuden säätö.

tavasti kirjoitti:

Jotta minä voin ajaa pyörällä, sillä pitää pystyä ajamaan soralla, tai sen kuljetus auton kyydissä pitää onnistua kohtu helposti.

Rakennat yhtälöä joka takaa sen ettei tarvi tehdä mitään ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

tavasti
Viesti:

jviirret kirjoitti:
tavasti kirjoitti:

Jotta minä voin ajaa pyörällä, sillä pitää pystyä ajamaan soralla, tai sen kuljetus auton kyydissä pitää onnistua kohtu helposti.

Rakennat yhtälöä joka takaa sen ettei tarvi tehdä mitään ;)

Sehän on aina optimi, todeta että asiat ovat jo kunnossa!

jooseha

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mun nähdäkseni pyyttoni on parhaimmillaan pitkällä matkalla :) Rento ajaa eikä tunnu menevän vaikeaksi väsyneenäkään. Kävin Nokialla Turusta ajamalla(170km). Perjantaina Nokialle ja maanantaina takaisin. Ei ongelmaa kunhan pyörään on tottunut. 200 metrin vetoja en ole harjoitellut joten polkemistekniikka hajoaa turhan aikaisin :( Uskon kyllä senkin onnistuvan, mikäli matkaa harjoittelisi riittävästi. Ensivuonna tehdään se 300km:n todellinen zen - mieluummin useamman pyörän voimin ;) Mataluuden tuoman edun huomasi hyvin tunninkisassa kun ajoimme pw:n kanssa monta kierrosta siten että pw meni ohi aina takasuoralla ja minä mäessä.

Vastaa Viestiin