Esikuvana Pastorin pyton ylläolevassa kuvassa.
Pastorilla niin hieno ja yksinkertanen pythoni ett jos semmosen - tietysti hiukan pitää muuttaa kun kopioidakaan en ossaa. Se osa jonka ympärille pyörä ja idea rakentuu on tuo 2-vaihteinen automatic 622 kiekko - tämäkin idea on Pastorilta varastettu mutta kiekko on kuitenkin rahalla ostettu
Punainen etusilmukka tullee 2525mm putkesta jos ei mitään kapeampaa löydy. Kampisysteemiksi hyllyssä oleva itsetehdyt kampiakselipaketti jossa ratas on runkoputkien välissä - muistaakseni 120mm kammet tuossa. Ehkä noilla kammilla mahtuu tuo 622 kiekko jalkojeni väliin.
Sininen täppä kuvassa on 3030mm putken pätkä - poikittain - johon etusilmukan putket tulis kiinni. Etuosa tulis siis akseliin kiinni ja takaosa laakeripesään.
Kamatkin on melkeen kaikki kerättynä samaan paikkaan - alottamista vaille valmis siis
Viimeksi muokannut PW, 29 Helmi 2016, 09:49. Yhteensä muokattu 19 kertaa.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Mahtuuks vetävä pyörä tulemaan ulos etukolmiosta? VAi oliks sul meininki korvata noi ylemmät mutkaputket noilla punasilla? Jotenkin haisee siltä et jos tekee niin pienihalkaisiaisesta putkesta tulee keulasta vetelä. Isoompi putki antais vääntöjäykyyttä rakenteeseen. Neljä ohkasta keulaputkea puolestaan tuntuis jo riittävän "topakalta" ajatukselta.
Mahtuuks vetävä pyörä tulemaan ulos etukolmiosta? VAi oliks sul meininki korvata noi ylemmät mutkaputket noilla punasilla? Jotenkin haisee siltä et jos tekee niin pienihalkaisiaisesta putkesta tulee keulasta vetelä. Isoompi putki antais vääntöjäykyyttä rakenteeseen. Neljä ohkasta keulaputkea puolestaan tuntuis jo riittävän "topakalta" ajatukselta.
Vaikkakaan minä mittää noista phyyttonoista tiä..
Joo tarkotus oli vetää ne keulan putket punasten viivojen mukaan, eli oikasta Pastorin versiosta. Mikäs se Pastorin käyttämä putki olikaan - tarttee kattoo.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Mahtuuks vetävä pyörä tulemaan ulos etukolmiosta? VAi oliks sul meininki korvata noi ylemmät mutkaputket noilla punasilla? Jotenkin haisee siltä et jos tekee niin pienihalkaisiaisesta putkesta tulee keulasta vetelä. Isoompi putki antais vääntöjäykyyttä rakenteeseen. Neljä ohkasta keulaputkea puolestaan tuntuis jo riittävän "topakalta" ajatukselta.
Vaikkakaan minä mittää noista phyyttonoista tiä..
Joo tarkotus oli vetää ne keulan putket punasten viivojen mukaan, eli oikasta Pastorin versiosta. Mikäs se Pastorin käyttämä putki olikaan - tarttee kattoo.
Pastorin keula 3010mm - kai miun käytös 2525mm kestää
Viimeksi muokannut PW, 15 Elo 2015, 23:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
2015-08-16 11.18.09.jpg (251.44 KiB) Katsottu 7175 kertaa
Keula olis hepattu tommoseen muotoon. Tyyli huutas saman mallista eli Räyhäkkää perää mutt tuleeko painoo liikaa Ei kai, Räyhäkässäkin se ylimääränen paino taitaa olla keulassa. Jos siis kaks rinnan kulkevaa 25*25mm putkee menis rinnan - penkiksi riittäs ohut vanerilevy ja jos viel naruperä, jäykkään verrattuna tippuu muutkin normipenkin tuet pois - eikä tästä kilpapyörää kuitenkaan, vaan tyylikkään elvistelypyörän ja mukaan otettavan taittopyörän yhdistelmä
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Jätöstä on tulossa pythoniksikin aika isosti negatiivinen. Siinä on vaara, että pyörälle tulee nopeusrajoitus. Pienipyöräiset pythonit ovat luonnostaan stabiileja alle -200 millin jättönsä takia. Isopyöräiseen on vaikea saada noin pientä etäisyyttä ohjausnivelen ja etupyörän maakosketuspisteen välille, mutta yrittämällä sen saa aika lähelle 200 mm. Isopyöräisen pythonin jättö kannattaa yrittää tehdä mahdollisimman suureksi, eli vähän negatiiviseksi. Jättöä on tuossa helppo vielä muuttaa siirtämällä droppareita taakse päin.
Tässä aiempien pythonien mittoja.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Jätöstä on tulossa pythoniksikin aika isosti negatiivinen. Siinä on vaara, että pyörälle tulee nopeusrajoitus. Pienipyöräiset pythonit ovat luonnostaan stabiileja alle -200 millin jättönsä takia. Isopyöräiseen on vaikea saada noin pientä etäisyyttä ohjausnivelen ja etupyörän maakosketuspisteen välille, mutta yrittämällä sen saa aika lähelle 200 mm. Isopyöräisen pythonin jättö kannattaa yrittää tehdä mahdollisimman suureksi, eli vähän negatiiviseksi. Jättöä on tuossa helppo vielä muuttaa siirtämällä droppareita taakse päin.
Tässä aiempien pythonien mittoja.
No niinpä tietysti Lähinnä yritin laittaa nivelen mahollisimman lähelle rengasta ja kopsata Pastorin valitseman 55asteen ohjauskulman. Tuossa kuvassa nivelen asentoa en mitannu - Pikkasen jos lasken niveltä alaspäin ni jättö n. -27cm, tuommosia tais pyyttoni listassa kumminkin olla
Jos droppareita siirrän taakse, rengas ei mahdu tai pitää valita tosi kapee rengas.
Ei tätä jättöhommaa meinaa oikeen tajuta - välillä sitt sanotaan ett liian suuri jättö, siksi ei toimi kuten pyyttonin pitäisi
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Kattelin taas kerran nuo listan pyyttonit - 28" etukiekkojahan siellä ei taida olla yhtään, 3pyörää 27" - se taitaa olla milli kooltaan kyll aika lähellä 622mm:ä.
Ehkä tarttee sitt laittaa mahollisimman kapeet kumit - tosin tuo vanne ei oo mikään kapee Joutuu viel heittään sen alkuperäsen osan pois, josta koko idea lähti
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Magesilla on -27 cm jättö ja rajanopeus on 50 km/h. Riittää aika moneen käyttöön kunhan rajoitteen tiedostaa.
Mua mietityttää enemmän tuo ohjauskulma. Magesin kokeilujen perusteella isorenkainen tulee ajettavaksi vasta 63 asteen ohjauskulmalla. Loivemmalla keulan kaatuilu aiheutti heiluriliikkeen puolelta toiselle. Kai tässäkin on joku monen tekijän summa, koska pienirenkaiset on tyypillisesti 60 asteen ohjauskulmalla
Magesilla on -27 cm jättö ja rajanopeus on 50 km/h. Riittää aika moneen käyttöön kunhan rajoitteen tiedostaa.
Mua mietityttää enemmän tuo ohjauskulma. Magesin kokeilujen perusteella isorenkainen tulee ajettavaksi vasta 63 asteen ohjauskulmalla. Loivemmalla keulan kaatuilu aiheutti heiluriliikkeen puolelta toiselle. Kai tässäkin on joku monen tekijän summa, koska pienirenkaiset on tyypillisesti 60 asteen ohjauskulmalla
Joo, kattelin just tuon Jorin laittaman listan ohjauskulmia 60asteen molemmin puolin näyttivät olevan - mistäs Pastori tempas omaansa 55 astetta? ja miksi? Vai muistanko tuonkin väärin - mentävä katsomaan.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Laakeripesän laitoin paikalleen ja 47mm jää vanteen ja pesän väliin tilaa rengasta varten - sentti jopa kaks on varaa tuota väliä lyhentää.
Ohjausakselin kun laitoin n. 59 asteen kulmaan, ni jättöä on n. -26cm.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.