Windows-alusta ei oikein innosta 
karseehirvi kirjoitti:Tuo Le Mans on menevän näköinen peli, ihmettelen miksi rungon ulkopuoliset pyörät noin isot, mihin perustuu laskelmat, (ilmeisesti tosiasioihin) voittaako pienempi vierintävastus (isot renkaat) pienemmän ilmanvastuksen ja suuremman vierntävastuksen? Pienemmät eturenkaat vähentäisi huomattavasti kahteen renkaaseen kohdistuvaa pyörteilyä, onko tästä jotakin faktaa. Ilmeisesti on koska noin toteutettu.
Nyt kun olen lukenut Velorizontalista Lemans-ketjun, niin voi todeta ettei perustu laskelmiin. Halusivat kolmen suuren renkaan edut ja sen lisäksi kokeilla ratkaisua jota ei ole kokeiltu kunnolla, vaan on aina työnnetty syrjään ennakkoluulojen takia 
jviirret kirjoitti:
No ei tuo oikein itsekantava ole, runkoa on yhtä paljon kuin tadpole trikessä. Mitä on poikkiputkessa säästetty on korin kiinnityksessä...
Jukka
Ei se ole oikein runkorakennekaan, kun kuori kantaa merkittävän osan rasituksista. Näille sekarakenteille ei taida olla suomenkielessä kunnollista nimitystä 
Sinänsä en ole edes vakuuttunut että ainakaan täysin itsekantava rakenne olisi kevein mahdollinen. Kaksi alle 12kg:n kinneriä tiedän. Winklerin pohjasta avoimessa deltassa on selvästi runkorakenne, vaikka runko kulkeekin samassa linjassa kuin kori. Fennin M-nuijapäässä taas on periaatteessa sama rakenne kuin Mangossa. Erillinen runko, mutta eturenkaiden kotelot ovat kantavaa rakennetta. Jälkimmäinen on kisapeli joten kestää varmasti voimakastakin polkijaa. Ensimmäinen saattaa sellaisen alla hajota
Runko on niin iso että sen käyttäminen kantavana kotelona johtanee suurempaan painoon kuin erillinen runko + kevyt kori. Tuosta Winklerin pyörästä tulisi ehkä hieman köykäisempi, jos kuoren laminoisi hiilikuidusta suoraan runkoon kiinni 
Käytännöllisessä kinnerissä asia on luultavasti toisin ja itsekantava rakenne voi ollakin kevein. Kuoren ollessa riittävän tukeva voi lapioida vaikka kulkuaukosta sorakuorman kyytiin 
Kyse ei kyllä ole monesta kilosta. KPS:n V2:n runko näyttää painavan 3,6kg, josta kaikkea ei voi jättää pois edes itsekantavalla korilla. Mua ei sinänsä parin kilon painon säästö kiinnosta, jos sillä hankkii itselleen ison määrän ongelmia rungon mitoituksen suhteen. Varman päälle tehden tulee liian raskas ja minimiä tavoitellessa liian heikko
Muutaman kerran kun on korin korjannut hajoamisen jälkeen lisäämällä siihen kuitua, on painokin jo noussut huomaamatta vähintään yhtä isoksi.
Etujousituksessa epäilyttää heiluriakselin ongelmat, vaikka niitä saakin vähennettyä lyhyellä joustoliikkeellä, joten olenkin miettinyt sen toteuttamista John Tetzin tapaan kumijousitteisella olkatapilla. Alempana ohjauslaakerina liukulaakeri ja ylempänä liukulaakeri urakuulalaakerin sisällä. Kuulalaakeri kantaa päittäiskuorman ja liukulaakerit toimivat vaimentimina. Mittasinkin 20x25 kumin painumaa puristamalla sitä vaakaa vasten ja se näytti antavan 33 kilon voimalla juuri sopivan 10% painuman. Saattaa siis toimia hyvin tärinänvaimentimena. Joustoliike jää maksimissa senttiin, mutta eipä tuo tuo juuri lisäpainoakaan jäykkään verrattuna ja jousi mahtuu normaalin emäputken sisälle. Etuakseli pitää tehdä tällöin irroitettavaksi, ettei koria tarvitse laminoida valmiin alustan ympärille 
Etukiekoille tuleva kuorma voi olla melkoinen. LeMansia ei saa kahdelle pyörälle kaarteessa vaan renkaista loppuu pito ensin
Tämä aiheuttaa tietysti sen ettei budjettiluokan peli onnistu vaan vähintään etukiekkojen tarvii olla laatukamaa. Tässä piileekin suuri kysymysmerkki. Minkälaiset kiekot kestää järkyttäviä sivuttaisvoimia
Isokiekkoisissa nuijapäissä käyttävät S-A:n toispuoleisia rumpujarrunapoja, mutta 20mm läpiakselinapa taitaisi olla varmin valinta.
Tässä kohtaa pitää ottaa tuumaustauko ja miettiä rupeanko tuollaisia kiekkoja hommaamaan lainkaan. Muuten ajatukset rupeaa olemaankin alustan osalta sillä mallilla että ne ei päässä jalostu sen pidemmälle vaan tarvitsisi ruveta rakentamaan tai piirtämään piirustuksia. Jälkimmäinen jää varmasti tekemättä 
JEF-40:n kinnerin tekotavassa mietityttää voisiko sen toteuttaa lasikuidulla kevlarin ja hiilikuidun sijaan. Kastelisi lasikuitumaton tai -kankaan suorana hartsilla ja taivuttaisi kovettumisen jälkeen kaarien päälle. Säästyisi ison muotin tekemiseltä. Tekisi suorat osat kaarien päälle ja niihin kohtiin mihin tarvii kaksoiskaarevia muotoja tekisi muotin. Uretaanilevyjä olisi kyllä joutilaana koko muottiinkin, mutta mutta...
ps. iski päähän ajatus pyyttonin kattamisesta kovalla katteella
Kiinteästi kiinnitetyn katteen tarvii olla kovin leveä että kääntyminen on mahdollista. Ajatus olikin että kate kiinnitetään kelluvasti sekä etu- että takarunkoon. Näin ylimääräinen tila katteen kummallakin puolella ei ole korvamerkitty vain yhteen suuntaan kääntymistä varten vaan on käytettävissä kumpaankin suuntaan käännyttäessä. Lantio liikkuisi kääntyessä koriin nähden ulkokurviin ja hartiat sekä jalkaterät sisäkurviin päin. Pyörä olisi katteeseen nähden etu- ja takaohjattu. Vähänkään kovempaa ajaessa kääntökulmat ovat sen verran pieniä että katteesta ei tulisi kohtuuttoman leveä. En toteuta 