Kyllä mä ainakin 50 ikävuoteen saakka ajan kattamattonien sarjassa.
Monilla nojakisteilla on haave saada katettu velomobiili. Minä pidän parempana kattamatonta 2- tai 3-pyöräistä nojakkia varsinkin näin kesäaikaan. Mikä nautinto on ajella aurinkoisena päivänä usein jopa uimahoususillaan, ottaa aurinkoa ja antaa tuulen hyväillä vartaloa ilman kinnerin korimelua ja ahtautta. Sadepäiviä on kuitenkin paljon harvemmin kuin sateettomia, ja sateisiin voi varautua sadeasulla.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Monilla nojakisteilla on haave saada katettu velomobiili. Minä pidän parempana kattamatonta 2- tai 3-pyöräistä nojakkia varsinkin näin kesäaikaan. Mikä nautinto on ajella aurinkoisena päivänä usein jopa uimahoususillaan, ottaa aurinkoa ja antaa tuulen hyväillä vartaloa ilman kinnerin korimelua ja ahtautta. Sadepäiviä on kuitenkin paljon harvemmin kuin sateettomia, ja sateisiin voi varautua sadeasulla.
Juu, Sakari aurinkoo on mukava ottaa mutt kisa on kisa ja sillon ei haittaa korimelu, eikä ahtaus - kinneri vaan kulkee toista vauhtii
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Juu, Sakari aurinkoo on mukava ottaa mutt kisa on kisa ja sillon ei haittaa korimelu, eikä ahtaus - kinneri vaan kulkee toista vauhtii
Ensin 300 kilsaa kattamattomalla ja sitten muut haaveet sen jälkeen.
Ensin 300 kilsaa kattamattomalla ja sitten muut haaveet sen jälkeen.
Pastori pitää linjansa
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Niin, jos haluaa kisailla, mutta muussa matkanteossa ei ole tärkeää vauhti vaan matkan laatu ja koko ajan perilläolon tuntu.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Korkeampia kuin Yes- ja Nocom
Ensimmäisen kuvan pyörä on takakenossa ja toisessakin pää on ainakin 10cm ylempänä kuin mulla oli.
Jos on tarkoitus tehdä pelkkä ratahäkkyrä, niin ei suunnittelu pöydällä pitäisi alkaa vielä mitään kompromisseja korkeuden suhteen tekemään. Itse tein nojakulmaan kompromissin ja se varmaan oli syy ettei 300km mennyt rikki Hyvä tavoite on keittiön pöydän ali ajaminen kypärä päässä Tällä se saattaisi onnistua:
Googleen "lowracer" eikä "mbb" kun esimerkkejä hakee
Huomasithan Pastori, että joissa MBB-pyörissä oli istuinkorkeus selvästi yli 20 cm, eikä nojakulma mikään kovin loiva. Oikeasti matala ja matalalla nojakulmalla on varmasti niin vaikea pystyssäpidettävä, että voimat menee siihen, eikä eteenpäin ajoon riitä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Todella matalassa MBBssä joutuu jo vähän miettimään tuota vaihtajan sijaintia suhteessa pohkeeseen, koska kun katsot NoComin kuvaa näkee että läntättynä siihen etukiekkoon se olisi erittäin lähellä pohjetta.
Oikeasti matala ja matalalla nojakulmalla on varmasti niin vaikea pystyssäpidettävä, että voimat menee siihen, eikä eteenpäin ajoon riitä.
Tämä on totta, pitää paikkaansa myös käsillä ohjattavissa ja Pythonissa.
Pastori kirjoitti:
En haluu takavetoo. Se on jo kompromissi ja nöyrtymistä
Takavedossa ketju menee pitkittäin, puolet kuskin selän takana. Kiertyväketjuisessa etuvedossa pystyysä ja pakottaa vielä ajamaan jalat levällään, kumpi on aerodynaamisempaa
Nöränä nopeuskisoissa pitää olla, mitä alemmas nöyrryt sitä kovempaa pääset.
Ja Nokiapyörässähän ketjun vois laittaa meneen vaikka näin?
Jos on "länkisääri". Tästä kuvasta näät missä mun polvi on jalka suorana:
Haarukka ei ollut haitoilla, mutta oikealla puolella polvi hipsi ketjuputkeen:
Tuossa on kuitenkin kavennettu etuhaarukka ja ketjuputki meni tuosta "pykälän" kohdalta:
Etuveto vaatii kaventamisen sijaan haarukan leventämisen.
Nyt joku sitten ehdottaa kampien leventämistä, 3cm puolelleen että saa polvet 1,5cm leveämmälle...
Tuossa on muuten hyvä juttu sitte ku alat niitä viimesiä Watteja säästämään: http://www.parnes.com/hpvsblog/archives/001847.html
Näkee kuinka pienistä jutuista se aerodynamiikka rakennetaan. Testissä käytetty nopeuskin sopiva Nokian 300km/12h tavoitetta ajatellen