Tuo linkkuun kiinnittyvän vetotangon akseli ei tule kestämään. Ulosjoustaneessa tilanteessa (kuvassa) vetotangon jännitys on iskarivoiman luokkaa, mutta syvillä sisäänjoustoilla vetotanko kääntyy vielä vinompaan kulmaan ja sen voimat nousevat iskarivoimia suuremmiksi.
Täysjousitettu off-road nojakki
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14157
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
jori kirjoitti:Tuo linkkuun kiinnittyvän vetotangon akseli ei tule kestämään. Ulosjoustaneessa tilanteessa (kuvassa) vetotangon jännitys on iskarivoiman luokkaa, mutta syvillä sisäänjoustoilla vetotanko kääntyy vielä vinompaan kulmaan ja sen voimat nousevat iskarivoimia suuremmiksi.
No just kun luulin saavani Jorin kiinni virhearviosta niin hokasin etten heti ymmärtänyt sanomaansa
. Tuo on ihan totta, ekaan värkkiin tein nämä akselit rosterikierretangosta ja sehän ei montaa lenkkiä kestänyt.
Ratkaisin ongelman käymällä oikeassa pulttikaupassa ja pyysin mustia lujimman lujuusluokan pultteja kuusiokolokannalla, niitä olen vasta yhden saanut poikki ja sekin iskarin yläpäästä jossa jänneväli on pisin.
Uuteen ongelmaa on ratkaistu tekemällä nuo alumiiniset tuet noin sentin kapeammiksi iskarin kiinnitykseen kuin vanhassa. Ja sekä runkoon kiinnitys että vetotangon akseli ovat CrMo-putkea irrallisten holkkien sijaan. Niillä aikakin akselipultin saa niin tiukalle että välyksiä tai muljumista ei tule ja loppu on rullaluistinten laakereista kiinni, siis kitkojen poisto.
Myös yläpäähän tulee moiset laakerit toisin kuin vanhassa jossa oli vain holkki. Iskari tekee pientä kallistusliikettä etenkin jouston pohjaamisvaiheessa.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Eilen oli tarkoitus laittaa jousitus kuntoon mutta pääsi suojakaasu loppumaan. No jotakin aikaansaannosta kuitenni.
Laitos omilla pyörillään. Olihan siinä puuhaa...
Iskari on yläpäästään kiinni irroitettavassa penkin ylätuessa joka on kiinni linkuston runkokiinnityksen pultin ja toisen pidemmän avulla runkoputken päältä. Moukaroin ketjun puoleista putkea vähän lyttyyn jotta ketjut mahtuu hyvin kulkemaan, tämä oli ainoa paikka missä ketjun lähelle tulee mitään.
Iskari levossa, huomaa linkuston kulma. Iskarin yläpäähän tulee kans kelluva kuulalaakerointi.
Ja tässä jousitus pohjassa. Linkusto on ihan suorana ja joustomatkaa yli 160mm. Iskari näyttää puristuvan noin 35mm, himpun vähemmän kuin vanhassa. Jää 15mm hyödyntämättä mutta tässä Fox:n iskarissa on pienempi ilmatila kuin vanhassa Rock Shox:ssa joten voi olla jopa hyväksi.
Tilaa on leveimmällekin järkevälle 29er renkaalle. Tuet eivät tule renkaan rinnalle ja tuet pysyy silti penkin kylkiluiden tasalla joten ihan ok. Ja ei taatusti enää jousta penkin tuki, pitäisi alkaa penkitkin kestämään. Tarkoitus on laittaa aluksi MP:n kuitupenkki tähän ja jossakin vaiheessa värkätä uusia.
Jos tässä ennen maanantaita saisi tehtyä loput pikkuosat ja hepattua paikalleen niin saa nopsemmin sitten saumat viimeisteltyä ja laitteen ajoon.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Näköjään sitä kaasua pikkasen tirahtaa niin heppailu onnistuu joten kuten. Tässä penkin tuet paikallaan ja ketjurullat kans.
Tässä ketjurullien detskuja, paluupuolen rulla tulee kauemmas ketjurattaasta ja näin ei ketju laahaa millään jouston kohdalla haarukan rakenteisiin. Ja vetopuolen kiinnitys on aika lailla jämäkämpi ja simppelimpi nyt kuin vanhassa.
Penkin tuet on 3mm:n CrMo-levystä kuten muutkin itse tehdyt korvakot. Ei taipuile... on vähän painavaa joten piti minimoida materiaalin määrää pikkasen. Nuo töröttävät putken päät lyhenee vähän joka paikasta kunhan on hitsattu kunnolla. Ja tulppia tulee kans.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Valmis !
Kuva näpätty sateessa ajetun työmatkan jälkeen. Toimii mutta etäohjaukset täbissä ei riitä kitka nopeisiin ohjausliikkeisiin. Pitää karata töistä Sah-Ko:lle hakemaan lisää alumiinin paloja jotta saa tehtyä uudet osat ennen huomista kisaa.
Värkki on juuri odotusten mukainen. Vastaa hyvin kiihdytyksiin, takajousitus toimii jopa paremmin kuin vanhassa ja kaikin puolin paljon tukevampi painaa kovaa ja helppo hallita. Takaiskariin piti pistää 21 bar paineet kun vanha rokspoks -iskari oli ok 12 bar paineilla... jousto on alusta pehmeempi, pitoa oli paremmin märkien lehtien peittämillä pyöräteillä ja silti jousto oli napakka koloissa ja kanttareissa.
Taisi tulla hyvä tästä vehkeestä.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Parannettu versio ja siltä se näyttääkin - hienoo!
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
PW kirjoitti:Parannettu versio ja siltä se näyttääkin - hienoo!
Jepjep.
Ei muuten ketju hakkaa ajaessa mihinkään vaikka levossa 11-hampaisella laahaa jo haarukan vaakatukea. Ketjusta voi vissiin ottaa linkkiparin pois, on vähän pitkä mutta en jaksanut aamyöstä paremmin säätää.
Nippusiteet lähtee kunhan letkuille ja vaijerille löytyy lopulliset paikat. On ajatus myös tangon alle kötöstellä parempi paikka Garmin eTrex 20 navigaattorille, parempi sykemittari tulee tankoon jos tarvii.
Näkymät eteen on muuten paremmat, tein stemmistä jyrkemmän ja keskiössä ei tökötä tolppaa enää etuvaihtajalle kun sitä ei tarvita. Teen kahdelle valolle klemmarilla kiinnitettävän telineen kun kohta tarvii valojakin.
Ja sitten pitää alkaa maalailemaan. Jos jostakin löytyy pulverimaalausmahdollisuus järkihintaan niin se olis hyvä, tai sitten 2-komponentti kilikali käsittely.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Saisiko sivukuvan kuskin kanssa?
Tanko näyttää niin korkealta ja takana olevalta.
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
mhelander kirjoitti:Taisi tulla hyvä tästä vehkeestä.
Ja näyttääkin hyvältä. Simppelin näköinen ollakseen täysjousto pyörä.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
samuel kirjoitti:Saisiko sivukuvan kuskin kanssa?
Tanko näyttää niin korkealta ja takana olevalta.
Sama sivukuva käy kuin vanhasta mallistakin... ootas niin kaivan jonkun:
Tossa vähän vanha kuva mutta ajatus selviää. Aluksi kädet vähän väsyy mutta mettässä rymytessä ei sitä pääse huomaamaan kun jumppaa on enemmän kuin teitä ajellessa.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Haa, kuskin pää siis on noin korkealla niskatukeen nähden.
Ei sitte mitään.
- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla
- mhelander
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3772
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
- Paikkakunta: Oulu
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
samuel kirjoitti:Haa, kuskin pää siis on noin korkealla niskatukeen nähden.
Ei sitte mitään.
Hyvin tuosta näkee ihan eteenkin vaikka nojaa niskatukeen. Sitten kun tulee tarkempi paikka niin kuten kuvassa vetää tangosta hartiat irti niin näkee ihan eteen.
-Mika
Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Kokeilitko ilman keulapuomin revaa? Meinaan mietityttää että, jos puomi on liian heikko ilman sitä, miten käy emäputken takana samanlaiselle putkelle eturenkaan tökätessä sopivaan kiven koloon Tämähän joutuu ajoittain kohtuullisen rajuun käyttöön
Re: Täysjousitettu off-road nojakki
Nätti on! Toivottavasti iskari kestää vaaditut paineet, tulee varmasti saamaan kyytiä.
Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili