English Mechanic -lehdessä vuodelta 1869 oli kuva vaunuseppä MacCallin rakentamasta polkupyörästä. Siinä on kiintoisa poljinratkaisu, ilman ketjuja.
Jos soveltaisi tätä poljinratkaisua nojapyörään siten, että 'aisat'(?) menisivät (pystypyörän) keskiölle pyörittämään kampia siellä, niin voisi sijoittaa jalkaterät myös etupyörän viereen, tietysti huomioiden kääntymisvarat. Koska aisojen ei tarvitse olla suoria, vaan voivat tehdä vaikka millaisia Z-mutkia ylös-alas-sivulle ilman merkittäviä häviöitä (!), niin tämähän tarjoaisi uusia mahdollisuuksia.
Oma syyni harkita moista ratkaisua on saada koppa matalammaksi. Lasten polkuautoissa muistelen nähneeni samantapaisen periaatteen.
Voidaanko osoittaa laskelmilla, onko tällä MacCallin edestakaisella liikkeellä ja tavanomaisten pyörivien polkimien liikkeellä hyötysuhde-eroja? Toisin sanoen, siirtyykö molemmissa tietystä määrästä lihasenergiaa sama määrä pyörään liike-energiaksi?
Entisajan polkimet nojapyörään?
- optimistx
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 675
- Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
- Paikkakunta: Espoo
Entisajan polkimet nojapyörään?
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Entisajan polkimet nojapyörään?
Mitenkäs tuossa voisi toteuttaa välityssuhteiden muutokset?
Jos välitankojen kiinnityspistettä muuttaa, niin polkimien liikeradat pitenee/lyhenee. Eli ylämäkiin pitää polkea pitkillä hitailla liikkeillä ja nopeasti ajaessa vispataan tiheästi lyhyitä liikkeita? Ei välttämättä kovin tehokasta.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
- irakas
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 3851
- Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
- Paikkakunta: Vaajakoski
Re: Entisajan polkimet nojapyörään?
jviirret kirjoitti:Mitenkäs tuossa voisi toteuttaa välityssuhteiden muutokset?
Jos välitankojen kiinnityspistettä muuttaa, niin polkimien liikeradat pitenee/lyhenee. Eli ylämäkiin pitää polkea pitkillä hitailla liikkeillä ja nopeasti ajaessa vispataan tiheästi lyhyitä liikkeita? Ei välttämättä kovin tehokasta.Jukka
Takapyörässähän voisi olla rumpuvaihde.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26
- optimistx
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 675
- Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
- Paikkakunta: Espoo
Re: Entisajan polkimet nojapyörään?
Siinä variantissa, jossa tangot (=aisat) kiinnittyvät takaosastaan pystypyörän polkimiin (joita ei siis poisteta nojakissa), voidaan käyttää rumpuvaihteen lisäksi tavanomaisia ketjujen vaihteita, sekä etu- että takavaihteita.
Ahkeralla googlettamisellakaan en ole löytänyt hyötysuhteista juuri mitään lukuja. Ketjujen hyötysuhde parhaimmillaan tosi hienosssa kunnossa täydellisen hyvin öljyttyinä ja puhtaina voivat antaa jopa 97 % hyötysuhteen, mutta likaisina tms vain noin 84 %. Kardaaniakseliin perustuva voimansiirto (joka on ehkä kokemassa renessanssia, Kiinassa kuulemma tehdään semmoista pyörää) polkupyörässä antaa noin 94 % hyötysuhteen melkein kunnosta riippumatta (? näin väitti yksi lähde).
Tankoja käytettäessä tällä tavoin tulee 2 häviöpaikkaa yhden sijaan. Siksikin ratkaisun lisähäviö kiinnostaa.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 2059
- Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
- Paikkakunta: Hamina
- Viesti:
Re: Entisajan polkimet nojapyörään?
Lieneekö tämä tuttu: http://www.halebikes.com/glider/index.html
Tuossa on voimansiirron häviöt ainakin suuremmat kuin normaalissa ketjuvedossa, mutta kokonaishyötysuhteesta en osaa sanoa, onko edestakainen liike pyörittävää tehokkaampi?
Re: Entisajan polkimet nojapyörään?
Tälläkin palstalla joku myi poljettavaa pystypyörää. Siinä poljin ja ketjumekanismi näytti jotenkin kömpelöltä.
Tuossa saman ajatuksen "siistitympi" versio.
http://www.alenax.com/productsDetailsm. ... nalBicycle