Tein tällasen piirustuksen myös vaihdettavalla rattaalla olevasta ketjuohjurista, vähän hätäinen piirros mutta koittakaa ottaa selvää.. Minimissään siis 1mm paksuinen ratas kiristyisi laippojen väliin esim. 3:lla m4 ruuvilla. Tonne ei oikeen sopinut lukkorengasta enää pitämään laakeria paikallaan, ehkä jokin päältäpäin porattu pidätinruuvi toimisi myös? esim tuosta rattaan kohdalta.
Juuri tolleen mun NW-ratas on tehty. Jätin toisen laipan Optiman rullaan kun siitä alkoi hampaita sortumaan, ja rälläköin laipan sisäreunaa myöten hammasosan irti jollon jäljelle jäi vain muovinen laakerin pesä lukkosokkineen. Siihen päälle tein sitten uuden alumiinisen rattaan jonka laitoin kolmella M3-pultilla kiinni, kierteet on muovirungossa ja ei ole muttereita. Hyvin on toiminut...
Syväri kirjoitti:
Wackyn toive oli että myös over/under kombinaatio toimisi eli toisen tällaisen saa pultattua perään kiinni ja sinne onnistuu sorvata esim. muoviholkki väliin jos ei halua ratasta laittaa. Tätä käyttöä varten voi m4 kierteen porata 4mm poralla läpi toisesta rullasta.
Tai itseasiassa sen voisi tehdä niinkin että kehälle tulisi 120 asteen jaolla 3xm4 kierrettä ja 3x4mm reikää.
Jos on jotain huomioita niin mielellään otan vastaan, tällasia en oo ikinä tehny.
Hyvä idea, otan tämmösenkin setin että saa Metaan paremman rullan tehdaskötöstyksen tilalle.
Terppahan on muistaakseni ainakin vaihtanut omaan menopeliin
Jos toimii Mangossa, minäkin olisin kiinnostunut jokusen ostamaan.
Juurikin tuollaisen (edellisestä valmistussarjasta) laitoin taannoin Mangooni. Muistaakseni halkaisijaltaan jonkun verran isompi kuin orkkis, mutta ainakin mun penkin säädöilä mahtui pyörimään. Ja ilmeisesti toiminut hyvin myös nykyisellä omistajalla, eli smilodonilla (?).
Joo, toimii Sailan Mangossa ja meinasin laittaa tällaisen omaankin, vähän isompi halkaisija auttanee siihen, että ketju ei pääse lipsahtamaan ketjupyörältä missään olosuhteissa, jos esim. pyörittelee ketjuja kun kippo on kyljellään. Itsellä on nyt joku Icletan pyörylä jonka edellinen omistaja oli jo asentanut.
Nojasyklismiä vuodesta 2010
"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"
Onko tuolla yli/ali-rullalla jotain merkittävää etua kahteen rinnakkain asennettuun verrattuna?
Joustoperässä pysyy ketjulinja oikeassa vaikka olisi loiva taitos, jossa ketju käy jossain jouston asennossa välillä suorana.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Onko tuolla yli/ali-rullalla jotain merkittävää etua kahteen rinnakkain asennettuun verrattuna?
Yks laakeri vähemmän, emmä muusta tiedä. Tässä sinne voisi vaihtaa vaikka 30T rattaan, mutta sivulaipat ei tietenkään silloin riittäisi suojaamaan ketjua putoamiselta. Kalliimmaksi tulee tehdä kuin perusmalli, 2 eri osaa ja määrä aika pieni. N. 10kpl tällä hetkellä. Voisin ehkä laittaa tuon perusmallin tilaukseen ja tehdä nämä itte niin pysyis hinta kohtuullisena.
2-5mm ratas sopisi näillä näkymin väliin, ei kai sitä paksumpia tai ohuempia oo?
Terve! Mäkin voisin ottaa muutaman kaiken varalle, jos tilauskirjassa on vaan rivejä vapaana.
Eli pari perusmallia ja yksi vaihtoratasversio. Kiitokset
Kari
Challenge Seiran 26 2013-, HP Velotechnik Scorpion FS 20 2015-, Challenge Fujin SL-II 2015-, ICE Trice T + Bionx 2016-
Tilauskirja sen verran täynnä että on jo haaste vastata kysyntään Ne alumiinimatskut mitä hankin aiemmin ei riitä alkuunkaan, eli pitää tilata lisää.
Muttamutta nyt on kaikki aikalailla selvää, pyrin tekemään 60kpl (!) perusmallia ja vaihtorattaallisia 10kpl. Ne riittäis näillä näkymin. Perjantaina toivon mukaan alkaa tuotanto
Tilauskirja sen verran täynnä että on jo haaste vastata kysyntään Ne alumiinimatskut mitä hankin aiemmin ei riitä alkuunkaan, eli pitää tilata lisää.
Muttamutta nyt on kaikki aikalailla selvää, pyrin tekemään 60kpl (!) perusmallia ja vaihtorattaallisia 10kpl. Ne riittäis näillä näkymin. Perjantaina toivon mukaan alkaa tuotanto
Asiaa. Tossa kattelin uutta maasturia että siihen sopis vielä paremmin 14-piikkinen (kuten vanha on) kun ilman kuskia ketjulinjaa pohdiskelin. Mutta ajossa ei ole pienintäkään ongelmaa pakan suurimmillakaan vaihteilla.
Eli maasturissa on nyt edellisen sarjan valkoset POM-rullat 15-piikkisenä. On kohtuu hiljainen ketjulinja nyt kuten koko vekotin, sekä asfaltilla että maastossa.
Tein proton tuosta vaihdettava-ratas -mallista. En aluksi muistanut että perus rataspakasta purettu ratas ei ole symmetrinen. Lisäksi sorvasin kylkien olakkeet vähän liian pieneen halkaisijaan jolloin ne painuivat rattaan sisään.
Kuva0128.jpg (77.46 KiB) Katsottu 4424 kertaa
Tein sitten uuden kyljen eri halkaisijaan ja vähän pidemmäksi. Kuvassa 13T ratas, 12T varmaan pienin mikä sopii. Jos haluaa laipat suojaamaan myös isommille rattaille niin ne pitää tehdä erikseen ja pultata kylkeen kiinni.
Kuva0130.jpg (79.77 KiB) Katsottu 4424 kertaa
Valmis rulla. M4 ruuvit vaihtuu M3:seen. Pitäisi M4:lle tehdä niin iso viiste että tulis pohjasta läpi jos haluais ruuvit tasalle.
Kuva0132.jpg (130.39 KiB) Katsottu 4424 kertaa
Näitä nyt sitten valmistuu joskus tulevaisuudessa, perus kärkisorvilla ja jyrsimellä liian työlästä hommaa joten odotellaan että cnc:llä ehtis tehdä.
Perusmalli odottelee amk:n työjonossa..
Siis tuohon menee Shimano/SRAM -mallinen pakan ratas ? Loistavaa !
Näin ainakin pyysin tekemään. Sillä saa sit niitä narrow-wide rattaita ketjunohjureiksi helposti ja tulee muutenkin älyttömän helpoksi vaihtaa rattaita noissa.
Itselläkin on ketjupyörien tarve jatkuvasti suuri. Siis power-idler pyörien, jotka ottavat poljinkuorman.
Nykyään ketjupyörinä kaksi fiksinapaa, joissa kierteinen "track sprocket"-ratastus. 332-kierrerattaita vaikea saada Suomesta, ulkomailta saa kyllä.
Suomesta saattaa löytää yksittäiskappaleita hintaan parikymppiä per ratas. Niitä tulee kuulemma uusien pyörien mukana.
Kaksi fiksinapaa rattaineen painaa vajaat 700g. Rattaiden täytyy ehdottomasti olla terästä, teräsratas kestää noin 2500-3000km.