Premnas kirjoitti:Kyllä mullakin ottaa henkeen jos joudun kylmää pakkasilmaa hengästyneenä hengittämään. Jälkeenpäin kun on päässyt jo sisälle lämpimään voi alkaa yskittää. Siksi en viitti mennä kovalla pakkasella niin että hengästyy liikaa ja suun edessä on aina joku kangas.
Mulla pelittää tosi hyvin Jonas-kypärähuppu jonka mukana tuli kaksi lämmityskennoa. Eivät ole irakas:n tyyliin mallia turpasuoja vaan sellainen paperisen hengityssuojaimen profiililla eli tulee ihan suuta vasten. Tässä kuvajaista:

Eli pärjään ihan naama paljaana tuonne -10C lukemiin asti jos ei pahemmin tuule. Sitten nostan hupun alareunaa leuan kärkeen alahuuleen asti jos alkaa tuuli tuntua. Tässä kuvassa mulla on kolme kypärähuppua päällä, alimmaisena ohut mukavuusmalli, seuraavana hyvin tuulen pitävä Lidl:n kypärähuppu ja viimeisenä Jonas.
Jonas:n päällä on vielä juoksupipo joka riittää pitämään tuulen loitolla ja pärjää noinkin hyvin ilmastoidulla kypärällä, jopa ehkä paremmin kuin aikaisemmin käyttämäni umpeen teipattu styroksikypärä.
Vasta -15C kylmemmällä ja/tai tuulisella säällä vedän alareunan nenän päälle ja jos on yli -20C niin sitten tuo kenno suun ja Jonas-hupun väliin.
Premnas kirjoitti:Korvat ottavat kanssa herkästi viimasta ja pahimmillaan koko päätä särkee sen takia, mutta olen oppinut suojaamaan korvat toisella kerroksella kangasta.
Jonas:n ongelma on (siis mun joka on 90-luvulta) että se väljenee käytössä kun pääosin on leuan alla ja sitten kun pitää saada se pitämään maski paikallaan niin joutuu kiristämään niskan taakse. Muuten näillä tarkenee tosi hyvin, ongelmaksi tulee lähinnä se ettei (ajo-) laseja voi pitää kun ne huurtuu umpeen, ja sitten ilman niitä ajamisen alussa silmien kyynelneste valuu poskipäille ja jos ei tajua ajoissa niitä kuivata niin käy kuten eilen jolloin vasempaan poskipäähän tuli lievä paleltuma. Kunhan kuivaa niin sitten loput huurut haihtuu tai menee ripsiin kuuraksi...
Premnas kirjoitti:Eilen illalla vaihdoin BB7 tilalle ja jos ei oteta huomioon vaijerinkuoren katkaisua epäammattimaisilla vehkeillä niin asennus sujui todella hyvin ja helposti ja lopputuloksena toimiva jarru. Tykkään myös tuon jarrun kahvatuntumasta kun se on napakka.
On muuten hyvä talvilevyjarru, etenkin jos aikaisemmin oli käytössä Shimanon öljynestejarrut
. Muuten jatkossa kun hankkii nestelevyjarruja niin DOT-nesteillä olevista suurin osa toimii hyvin talvella, mulla on kokemusta Hayes HFX-9:stä joka oli ihan OK ja nyt Hope Tech3 ja Race Evo joissa satulana X2, toimii mainiosti myös kylmänä.
Premnas kirjoitti:Tosin huomasin että tarvin oikeasti uudet pyöräilyhousut talvea varten. Nyt käytän ulkoiluun tarkoitettuja kevyesti topattuja housuja mutta ne kiristävät polvesta ja näin ollen lisäävät polkemisen rasittavuutta. Jotkut joustavammat pökät tarttisi. Onhan noita trikoita kertynyt muutamat kappaleet mutta eivät ne näillä pakkasilla riitä vaikka laittaisi täysmittaisen teknisen kerraston alle.
Hommaa ATD Mens Thermal WindStopper Tights - Softshell Pant for Cold Weather jos on tarkoitus oikeasti talvella ajaa, mulla ei ole kuin juoksutrikooshortsit alla aina -10C asti kun yksin ajan, sitten porukassa tai vähän kylmemmällä vain hikikerrastohousut lisänä ja nyt -28.7C kelillä niiden päällä fleece-kerraston housut ja meinaa vaan kuuma tulla... siksi varpaatkin tarkenee paremmin.
Premnas kirjoitti:Jos joku asia pitää keksiä kolmipyöräisen hyväksi niin olen huomannut että sen hallintalaitteita on helpompi käyttää lobsterit kädessä. Kaksipyöräisen vaihdevipuja tulee välillä vahingossa painettua noiden rukkasten kanssa. Ensin ajattelin että onko vaihteet menny sekaisin kun ne "ittekseen" vaihtuivat mutta sitten huomasin että tosiaan tulee vahingossa paineltua niitä vipuja
.
Sama vaiva jos käyttää nahkarukkasia... jarrujen ja vaihdeliipasimen käyttö on vähän sinne päin.
Premnas kirjoitti:Takavaihtaja takeltelee ja jäätyy jossain vaiheessa joten se taitaa olla seuraavaksi projektina ottaa vaijeri irti ja puhaltaa kuori kuivaksi. Etuvaihtaja toimii moitteetta, mikä on sikäli yllätys kun ottaa huomioon millaisessa kulmassa vaijeri tulee siihen eikä sillä ole minkäänlaista sääsuojausta.
Mulla on liipasimessa liian paksut vaseliinit tai sopimaton vesiemulsio kun -24.5C pelittää jo melkein normaalisti mutta sitä kylmemmässä huonommin...
Premnas kirjoitti:Oli tarkoitus ostaa isommat pyöräilykengät jotta saisi enempi eristystä. Biltemasta olisi saanut halvalla mutta eihän siellä enää niitä ollut. Mitäs olin myöhässä tämän asian kanssa. Onhan tuolla vaikka millaisia talvipopoja myynnissä mutta hintakin on sen mukainen. Netistä ei viitsi tilata kun koosta ei tiedä varmaksi. Tällä kertaa haluan sovittaa ennen ostosta niin voin vaikka kokeilla pari sukkaa päällekkäin, tietää sitten ostavansa tarpeeksi väljät. Kokeilin tuossa vähän aikaa sitten polkea peruspopoilla kolmipyörällä mutta kyllä silläkin alkoi varpaat jossain vaiheessa palella ja kaiken lisäksi eteneminen oli suht tehotonta. Ihan kuin olisi puolikas polkaisu jäänyt käyttämättä joka kerta. Tällasta tää on kun on tottunut lukkoihin.
Itse ajoin vuosikausia kesäpyöräilykengillä (maantieklossilla) ja kenkäsuojilla sekä lämpimillä sukilla. Säätämistä piisaa sekä pukiessa että riisuessa joten työmatkoja on kivempi ajaa kunnon kengillä mutta niillä on hintansa. Kunnon kenkien etu on vielä se että jos joutuu hangessa talsimaan ei lunta joudu suojien ja kenkien väliin josta tulee vaikeuksia myöhemmin. Tai keväällä/syksyllä jolloin lätäkköön astuessa tai sateessa ei vesi osaa ihan helpolla kenkään sisälle.