Renkaat

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ei pitäisi paineen puuttesta kai johtua, miten kovasti pomputti noilla paineilla?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jviirret »

vaaka kirjoitti:

Ei pitäisi paineen puuttesta kai johtua, miten kovasti pomputti noilla paineilla?

Rullasi kuin juna saumattomalla kiskolla :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja PW »

Wacky kirjoitti:

Ihan kiva kun kirjoittelet tänne vaaka, mut joku raja analyysin mittaan kuitenkin. Jaksaako joku lukee noita oikeesti kokonaan :?:

Vaaka on taiteilija;) tarttee opetella oma lukutapansa ja nauttia lukukokemuksesta;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7060
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Wacky kirjoitti:

Ihan kiva kun kirjoittelet tänne vaaka, mut joku raja analyysin mittaan kuitenkin. Jaksaako joku lukee noita oikeesti kokonaan :?:

Ei kai se nyt haitaksi ole että Joku kirjoittaa pitkiä juttuja :) - ei niitä ole pakko tavailla läpi jos ei jaksa. Mutta joku muu voi jaksaa.

Annetaan täällä kaikkien kukkien kukkia - kun tuolla kylmässä maailmassa se on niin hankalaa nykyään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jooseha »

vaaka kirjoitti:

Asia oli selvemmän näköinen Schwalben siuvilla ja tärkeä pointti 19c vanteelleni on, että tehdas ei uskalla suosittaa (622 käytetty mittauksissa samalla sivulla) 50 mm renkailleen alle 4 barin painetta

Tuo on maksimipaine mikä tehtaan mukaan muuttuu, jos renkaan asentaa 19 millin vanteelle. Minimi pysyy samana kuin leveällä vanteella. Renkaan kyljessä näyttää miniminä olevan 1,5, kun nettisivu sanoo 2bar.
BigApplejen eri versioiden erot johtuu siitä että rengasta tehdään kahdesta eri kumiseoksesta.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja vaaka »

No sepä näpsää, kun en missään nimessä halua täysiä paineita. Jotenkin käsitin, että toi paine tarkoitti minimiä, jonka avulla varmistetaan, ettei äkkijarrutuksessa alamäessä käännöksessä töyssyyn osuessa rengas nouse vanteelta. Pitää varmistukseksi lukea sivu uusiksi.

Kävi munkki, kun firman joululahja on maksukortti S ryhmään, joten Prisman sivuilla on Continentaleja. En ole vielä katsonut, onko hyllyssä tässä kaupungissa. Ja on kesken eri mallien vertailu. X King ei ole suhteessa painava. Jos nimellisesti sama Black Chili kumi on samaa kuin GP4000s2ssa, se on hyvin pitävää, mutta niin lötköä, että imaisee tappajasepeliä. Nappulat voivat auttaa, mutta asfaltti plus pehmeä nappula voi vaimentaa pian ajoäänen nappulan sulaessa. Ja sitten ollaan 4x suojakerros ohutta lankaa alla 3x sivulla. Eli pelottaa tämän kaupungin viljelykäytännöllä kestävyys. Siis lahjahevonenkin. Hevo vie ja niin rengaskin. Onneksi hevoilla on metallia alla, jotteivat puhkea kuin renkaat :mrgreen:

406 mallit harvassa ja painavia, mutta vielä on osa mallistosta lukematta. Valinnan vaikeutta. Ei oikein muuta voi valmistajan sivulta pähkiä pehmustuksesta kuin leveys ja TPI. Ehkä kumimatsku ja pistosuojan matskukin. Eli jahka kandidaatit ovat nousseet esiin, pitää lukea nettiarvosteluitakin. Lähinnä siksi Conti kiinnostaa eniten, että muutamaa Schwalbea klassikko Contiin verranneena tykkään Contista enemmän ja jos satun tykkäämään jostain ja teillä ei ole kokemusta kyseisestä renkaasta, koekaniinius auttaa. Toki paskan möivät arvostelu auttaa sentään teitä, jos ei minua :lol:

Kun kerran lahja on, voisi testata jotain muuta vaihtoehtoa kuin tavallista itsestäänselvää, kuten omppu. Helppoa, kun ei tule muuta mieleen muita S ryhmän liikkeitä, josta irtoaa renkaita ja Prismassa ei ole Schwalbea.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja vaaka »

PW kirjoitti:
Wacky kirjoitti:

Ihan kiva kun kirjoittelet tänne vaaka, mut joku raja analyysin mittaan kuitenkin. Jaksaako joku lukee noita oikeesti kokonaan :?:

Vaaka on taiteilija;) tarttee opetella oma lukutapansa ja nauttia lukukokemuksesta;)

Gonzojournalismia sentään yritän välttää. Daedeilijoita on moneen lähtöön. Mä pyrin lihasvoimaiseen sellaiseen, joten inspiraatiota pitää vähän maassaolevammin tavoin hakea. Kai mä sitten sen verran taiteilijan suuntaan olen kallellaan, että tietoisesti kielioppivirhettä kielinatsien mielestä käytin äskeisessä lauseessa :D Absoluuttinen komparatiivi, vai suhteellinen germaanisten kielten valta maailmassa ja muualla ymmärretään sentään lukea rivien välistä viittauksen kohdetta :roll: Pois metsästä kansa sanoo myös koviin asioihin kallellaan oleva. Renesanssimies jalka molemissa leireissä? Viihdettä ja takaisin asiaan.

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3851
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja irakas »

Kun rivimäärä ylittää noin kymmenen, mietin tarkkaan, kannattaako tuhlata kallista elinaikaansa k.o. tekstin lukemiseen. Vaikka "vaaka" on hyvä nimimerkki (itse olen Vaaka astrologiassa) ei se edellytä ja vaadi a.o. tekstin lukemiseen. Siis piitkät, paljon turhia sanoja sisältävät viestit tuhoavat viestin sisällön, koska viesti jää lukematta ainakin minulta.

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja vaaka »

90 kg pyörä plus kuski. Hämärässä väsyneenä Big Applen taakse laittamisen jälkeen rikoin perussääntöä, katso pyörimissuunta kahdesti, aseta kerran. Heti rankaisi ja nyt pitäisi pyörän pysähtyä vikkelästi, kun Tour Ride 47-406 on kuvion nuolet taakse osoittava. En löytänyt kyljistä vierimissuuntamerkkiä, joten katsoin kuviosta ja olin kai sopivasti kylmin käsin pyöräyttänyt kipua rajatakseni rengasta ja meni vanne väärään suuntaan ajatukseen nähden. Vanteen vika, ei kääntäjän/ajattelijan :oops: Selkä kipeä siinä vaiheessa ja kylmä, niin kiirehdin liikaa. Ei niin yksinkertaista asiaa, että en voisi mokata. Kovaa materiaalia, joten jos ei haukkaa sepeliä ja jumita uriin, ei ehkä kestävyys kompromisoidu. Saapa treeniä lisämassan lisäksi nurinkurisesta kuviosta :lol: Ja myöhemmästä renkaan kääntämisestä oikein päin.

Eikö alkkarien ylösalaisin kääntö aja pesun tehtävän, kuten renkaiten rotaatio? Köh päinvastoin samalla vanteella :roll:

Aloitin Big Applella 1,7 Barin paineilla ja näytti epäilyttävän lässähtäneeltä. Kokeilin vain pihalla tasaisella asfaltilla kiihdytystä ja jarrutusta ongelmitta. Varuiksi 2,1 baria tulevaa ison vauhdin testiä varten sisään ja 15 % sääntö näytti toteutuvan paremmin. Lokari oli poistettava, jotta mahtui rengas. Eteen meni ongelmitta lokarin sisään TourRide.

Tuli ongelma väistettyä tollon tuurilla, kun pyöräkellarin telineeseen menee hikisesti Big Apple 50-559, jonka oikeaa mittaa vanteella en mitannut vielä.

Olipa MTB 559 sisuri hankalaa saada Big Applen sisään venttiilin kohdalta. Ei mennyt millään ennen vannetta vasten olevan kiristysprikan ruuvaamista auki 2/3 matkasta venttiilin suuta kohden ja venttiiliä sisään painaen niin paljon kuin mahdollista 19c vanteella. Oli lähellä, että en olisi laittanut kapeaa tiesisuria takaisin. En tiedä, vaurioitinko sisuria taistellessani liian vähän avatun prikan ansiosta. Olin kyllä netistä lukenut, että ei mtb sisuri mene 19c vanteelle noin 50 mm renkaan sisään. Joo sotaa oli ja kestosta ei tietoa. Luultavasti olisi tiesisurit kärsineet ja lightit puhjenneet.

Ikävästi nousi pyörä ja startti sekä paikallaan tasapainoilu meni vaikeaksi. Tarkoitus oli tehdä kestävämpi matalampi penkki ja sandaalia paksupohjaisemmalla parempipitoisella vaelluskengällä ilman klossia oli puhtaalla tasaisella asfaltilla vaikeuksia pysyä pystyssä joka kerran. Nyt penkki pitää tehdä startin ja valoissa oleskelun turvaamiseksi.

TourRide litistyi yli 15 % 2 barin paineella. 2,7 on suunnilleen tuon nyrkkisäännön mukainen.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Tässä on testissä maantierenkaita ja vähän tietoa hyväksi havaitusta rakenteesta ja valmistus menetelmistä: http://velonews.competitor.com/where-th ... tires-fast

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jviirret »

vaaka kirjoitti:

Eikö alkkarien ylösalaisin kääntö aja pesun tehtävän, kuten renkaiten rotaatio?

Alkkarit voi kääntää neljä kertaa. Etuperin, takaperin, nurinpäin ja oikeinpäin.

sori ot, pakko jotaki keksiä ettei PW mee edelle viestimäärissä :oops:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jori »

Wacky kirjoitti:

Tässä on testissä maantierenkaita ja vähän tietoa hyväksi havaitusta rakenteesta ja valmistus menetelmistä: http://velonews.competitor.com/where-th ... tires-fast

Laitoin kuvan pintaan, jotta voitte vertailla.

Renkaiden vierintävastuksia.png

Mittausrummun kaarevuus aiheuttaa aivan erilaisen painumakuvion ja sen painejakauman, jotka molemmat vaikuttavat kontaktialueen mikroliukuman määrään eli pääasialliseen vierintävastuksen lähteeseen. Siksi näitä tuloksia ei saa verrata sellaisenaan tiellä tehtyihin mittauksiin. Varsinkin kulutuspinnan erilainen kuviointi antaa tässä mittausmenetelmässä toisistaan eri tavalla poikkeavia tuloksia suoralla pinnalla tehtyyn mittaukseen verrattuna.
Kuva
Lisäksi sileä teräspinta antaa selvästi pienepmpiä tuloksia kuin suora karhea tiepinta. Varsinkin karheaa pintaa kuvaamaan tehty kyynellevypinta ei ole vertailukelpoinen tien kanssa ja tulosten oudot mutkat viittaavat säännöllisen kyynellyksen aiheuttamaan resonanssiin renkaan ja mittaussysteemin kanssa. Tiellä karheus on enemmän satunnaista, eikä resonanssit todennäköisiä.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti:

sori ot, pakko jotaki keksiä ettei PW mee edelle viestimäärissä :oops:

Aiheellinen huoli :) Viimeksi kun asiasta oli puhe, PW taisi olla 1800 viestiä jäljessä. Oisko ollut kesällä. Nyt enää 1400 eli pari pyörää kun tekee 50-sivuisine rakenteluketjuineen on jo aivan kannassa. Sunkin pitää taas ruveta rakentamaan ahkerasti :P

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17868
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja PW »

jooseha kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

sori ot, pakko jotaki keksiä ettei PW mee edelle viestimäärissä :oops:

Aiheellinen huoli :) Viimeksi kun asiasta oli puhe, PW taisi olla 1800 viestiä jäljessä. Oisko ollut kesällä. Nyt enää 1400 eli pari pyörää kun tekee 50-sivuisine rakenteluketjuineen on jo aivan kannassa. Sunkin pitää taas ruveta rakentamaan ahkerasti :P

Onks tääl joku viestikisa menossa? Talvikisan lisäksi?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Renkaat

Viesti Kirjoittaja terppa »

PW kirjoitti:
jooseha kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

sori ot, pakko jotaki keksiä ettei PW mee edelle viestimäärissä :oops:

Aiheellinen huoli :) Viimeksi kun asiasta oli puhe, PW taisi olla 1800 viestiä jäljessä. Oisko ollut kesällä. Nyt enää 1400 eli pari pyörää kun tekee 50-sivuisine rakenteluketjuineen on jo aivan kannassa. Sunkin pitää taas ruveta rakentamaan ahkerasti :P

Onks tääl joku viestikisa menossa? Talvikisan lisäksi?

Kenellä eka kymppitonni täynnä ;)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Vastaa Viestiin