Nojapyörä, kyllä kannatti!

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

mhelander kirjoitti:

Eli pärjään ihan naama paljaana tuonne -10C lukemiin asti jos ei pahemmin tuule. Sitten nostan hupun alareunaa leuan kärkeen alahuuleen asti jos alkaa tuuli tuntua. Tässä kuvassa mulla on kolme kypärähuppua päällä, alimmaisena ohut mukavuusmalli, seuraavana hyvin tuulen pitävä Lidl:n kypärähuppu ja viimeisenä Jonas.

Ei nyt ole kuvaa mutta mä laitan pohjalle ensin ohuesta kankaasta tehdyn kommandohupun ja sitten sen päälle moottoripyöräkypärän alushuivin niin että se peittää leuan, korvat ja pään keskiosan. Tämä on riittänyt hyvin myös 25 asteen pakkasessa. Pystyy myös hengittämään eikä kankaat jäädy liikaa, toki jos hengästyy oikein paljon niin sitten ja hengästyessä on silmälasien jäätyminen todellinen ongelma. Kypärä on sama kuin kesälläkin eli aika hyvin ilmastoitu versio.

mhelander kirjoitti:

On muuten hyvä talvilevyjarru, etenkin jos aikaisemmin oli käytössä Shimanon öljynestejarrut :D. Muuten jatkossa kun hankkii nestelevyjarruja niin DOT-nesteillä olevista suurin osa toimii hyvin talvella, mulla on kokemusta Hayes HFX-9:stä joka oli ihan OK ja nyt Hope Tech3 ja Race Evo joissa satulana X2, toimii mainiosti myös kylmänä.

No mulla ei ole noista öljynestejarruista kokemusta. Hydraulinen jarru oli Avid Elixir CR joka käyttää DOT 5.1:stä. Kyllä se jähmettyi kylmänä, tiedä mitä vettä sinne sekaan oli sitten kondensoitunut? Voi olla että otti nokkiinsa siitä kun pyörä on säilytyksessä nojalleen seinää vasten ja jarrukahva sitten aina välillä ottaa osumaa seinään. Ei vaan kestä mun käytössä.

mhelander kirjoitti:

Hommaa ATD Mens Thermal WindStopper Tights - Softshell Pant for Cold Weather jos on tarkoitus oikeasti talvella ajaa, mulla ei ole kuin juoksutrikooshortsit alla aina -10C asti kun yksin ajan, sitten porukassa tai vähän kylmemmällä vain hikikerrastohousut lisänä ja nyt -28.7C kelillä niiden päällä fleece-kerraston housut ja meinaa vaan kuuma tulla... siksi varpaatkin tarkenee paremmin.

Kiitos vinkistä, täytyy tsekata. Tosin mitenköhän nuo miesten housut mahtaa sopia persevälle ihmiselle. Siellähän on vyötärömitan mukaan taulukko, mutta mutta...

mhelander kirjoitti:

Itse ajoin vuosikausia kesäpyöräilykengillä (maantieklossilla) ja kenkäsuojilla sekä lämpimillä sukilla. Säätämistä piisaa sekä pukiessa että riisuessa joten työmatkoja on kivempi ajaa kunnon kengillä mutta niillä on hintansa. Kunnon kenkien etu on vielä se että jos joutuu hangessa talsimaan ei lunta joudu suojien ja kenkien väliin josta tulee vaikeuksia myöhemmin. Tai keväällä/syksyllä jolloin lätäkköön astuessa tai sateessa ei vesi osaa ihan helpolla kenkään sisälle.

Mullakin oli jossain vaiheessa vaan kesäpyöräilykengät joiden päälle puin kenkäsuojat, mutta ei se kovilla pakkasilla toimi ellei kenkään saa eristystä kunnolla. Nyt on spesializedin talvipopot mutta ovat liian pientä kokoa. Lisäksi olen huomannut että niissä on nilkassa sellanen neopreeni"mansetti" josta en pidä, se kiristää nilkkaa. Tarttis sellaset kunnon talvipopot joissa ei vastaavaa kiristystä ole. Useissa talvipopoissa kuitenkin on varsi. Olispa edes löysä varsi.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jooseha

Viesti Kirjoittaja jooseha »

samuel kirjoitti:

sitten vielä pala ventisttiä väliin niin ilmankulkupinta-ala laajenee.
On sitten koko turpa umpihuurteessa. :)

Suu ja nenä peittämättömänä ajaen sai kolmenkympin pakkasella anorakin rinnan ja hupun reunat mukavan valkoisiksi :D
(Keino)karvalakki ja huppu riittävät luomaan sellaisen mikroilmaston naaman eteen että edes hengitysilma ei tunnu kylmältä :shock:

jori

Viesti Kirjoittaja jori »

Mitä ihmettä. Onko noissa jähmeysongelma. Miksi pitäisi käyttää öljyjä tai edes silikoniöljyjä, miksei yksinkertaisesti täyttäisi jarrujärjestelmää spriivedellä. Eihän polkupyörässä ole mitään vaaraa jarrunesteen kiehumisesta, ainakaan talvipakksilla. :shock:
Tuosta olisi sekin etu, ettei tarvitsisi olla huolissaan nesteiden pääsystä luontoon, lattialle tai housuille.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ostin Jonaset Sport mallin. Olipa taittelua, että sain huulet irti teräsverkosta ja kauas eteen ulottuvan nenän pään siedettävän vähän painetuksi. Eka versio oli horisontaalisesti keskeltä taitettu, jolloin nenä oli ritilän päällä olevan tekstiilin takana ja hengitysilma oli niin kuumaa ja kosteaa, että naama kastui ja lasit huurtuivat. Silloin leuan alle meni maski.

Nyt keskiosa on reilusti edessä, mikä nosti alta maskia leuan alaosan yläpuolelle ja huulet eivät kosketa metallia. Hyvin muotoutuu ja nenäklipsin tiukkuus auttaa yläpuolen höyryvuotojen tukkimisessa. Nenä on ritilän takana ja paine hyvin mieto sekä hengitys menee sujona läpi. Joten sisäänhengitys on kuivaa ja viileää sisällä. Ulkotesti ensi yönä. Sitten tiedän paremmin lämmityksen ja kosteuden sekä lasien höyrystymisen. Kun kokeilin putkikauluria verkon edessä sisällä, hyvä kompromissi oli 80 % peitetty. Henki kulki helposti ja lämpö sekä kosteus oli avustavaa. Kokonaan peitto tekee hengityksestä raskaampaa. Kävellessä kai ok, jos ei kiipeä mäkeä kuorma selässä.

Rab laskettelumaski Jonasetin päällä ei toimi. Kauhean raskasta hengittää ja puskee höyryt laseihin lujaa. Kuumana ja kosteana käyvät.

Premnas

Joo, mulla riittää se että tosiaan laitan kommandohupun päähän ja sen tulee just nenän alle peittäen suun, mutta nenä ja silmät ovat avoinna. Niskastakaan en siedä yhtään vetoa, joten molemmat huput peittävät kaulan ja niskan oikein hyvin.

Taisi sittenkin olla vaihdekahvan jähmeys eikä vaijeri, koska työpäivän jälkeen kun lähdin polkemaan ja pakkanen oli lauhtunut vissiin yli 10 astetta niin yhtäkkiä kahva toimikin normaalisti. Tuskin vaijeri olisi kesken päivän sulanut ittekseen. En aio avata systeemiä näillä näkymin.

Joo en tiedä mutta tämän päivän ajojen perusteella voin sanoa että kannatti vaihtaa mekaaninen jarru. Yleensä kai ihmiset tykkää päinvastaisesta kuviosta mutta nyt kävi näin. Mulla on ajaessa koko ajan huojentunut olo kun tiedän että jarru toimii ja minusta se kahvatuntuma on edelleen tosi kiva. Lisäksi mietin miten kivaa on tietää että jos lähtee pyörällä keskelle korpea niin sinne voi lähteä luottavaisin mielin kun tuntee jarrunsa.

Tänään mä nautin ensimmäistä kertaa todella talvipyöräilystä ja varsinkin siitä että saatoin tehdä sen nautinnollisesti kaksipyöräisen seljässä. Cheetahissa on vaan jotenkin just mun ajoasento. Kyllä pisti hymyilyttämään!

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

mhelander

Viesti Kirjoittaja mhelander »

jori kirjoitti:

Mitä ihmettä. Onko noissa jähmeysongelma. Miksi pitäisi käyttää öljyjä tai edes silikoniöljyjä, miksei yksinkertaisesti täyttäisi jarrujärjestelmää spriivedellä. Eihän polkupyörässä ole mitään vaaraa jarrunesteen kiehumisesta, ainakaan talvipakksilla. :shock:
Tuosta olisi sekin etu, ettei tarvitsisi olla huolissaan nesteiden pääsystä luontoon, lattialle tai housuille.

Eiköhän se ongelma tule pian liian ohuesta nesteestä ja/tai sen sopimattomuudesta hydraulisen jarrujärjestelmän tiivisteisiin. Ainakin Shimanon öljyihin jos joutuu väärää tavaraa tai jopa DOT-nestettä niin turpoaa tai alkaa vuotamaan jarrut hyvin pian, näin olen oppinut jostakin.

Parempi lukea voorumeilta mitä pitävät toimivana talvijarruna. Jostakin syystä läskipyörillä talvella seikkailureissuja ajavat käyttävät lähes poikkeuksetta BB7 tai vastaavia mekaanisia jarruja. Itse en enää lähde niitä laittamaan kun Hopen jarrut pelaa vähintäänkin yhtä hyvin myös pakkasilla. Ja taatusti paremmin sitten kesällä milloin niitä jarruja sitten enemmän tarvitaan, ainakin maastossa ja jonnin verran kun ajan maasturilla porukkamaantielenkkejä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Premnas

Joo, oikeat nesteet oikeisiin jarruihin tai muuten voi mennä ja varmaan meneekin tiivisteet pilalle. Kyllä mä aion kokeilla fiksata tuon avidin hydraulisen vielä. Mua vaan ihmetyttää mitä sille on käynyt. Jos sinne on päässyt ilmaa, kaiketi silloin pitää tiivisteiden vuotaa jostain ja eikö sillon pitäs litkujenkin samalla logiikalla päästä ulos jostain, mutta vuotoja ei ole? Entä systeemissä oleva vesi, mistä se olisi päässyt? Vai voiko kahvassa olla joku systeemi rikki minkä takia kahva painui pohjaan ja hädin tuskin liikutti enää mäntiä?

Saa nähdä millainen pysäytysvoima tuolla mekaanisella on kesällä, nyt talvella sitä ei niin paljon tartte eikä uskallakaan kokeilla täysillä ettei lähde keula alta. Uskon että niissä on eroa, pysähtyihän hydraulisella vauhti kuin seinään tarvittaessa (ja sen erinomainen pysäytysvoima olikin sen hyvä puoli). Mut en mie tarvitse kuin harvoin sellasta seinäpysähdystä. Sen näkee sitten kesävauhdeissa millainen vauhdin surma tuo on :wink: .

jooseha

Premnas kirjoitti:

Kyllä mä aion kokeilla fiksata tuon avidin hydraulisen vielä.

Enää et tarvi kuin jarrulevyn taakse :)

Premnas

^ Ja sen lisäksi jonkun joka voisi hitsata aluhaarukkaan levyjarrukiinnikkeet, ja vanteen jossa on levyjarrunapa :P ...

Wacky

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Oma veikkaus on et hydraulisesta vuotaa venttiili nestesäiliön ja jarrun väliltä. Se selittäis miten kahva painuu pohjaan mutta ei siirrä kunnolla mäntää eikä nesteitä näy missään. Ilma nestesäiliössä painuu kyllä kasaan ihan hyvin.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Premnas

Pyäräilyselfie.jpg
Pyäräilyselfie.jpg (329.53 KiB) Katsottu 5386 kertaa

Piti ottaa pyöräilyselfie, tosta näkee käytössä olevan huppuasetelman. Olen kokenut sen toimivaksi.

Premnas

No huhhuh. Piti tänään lähteä töiden jälkeen pyörälenkille mutta enpä taida. Koko päivän satanut lunta ja osuvasti Foreca väittää sivuillaan että poutaahan tuo :roll: . Ei mikään ylläri ettei koko päivänä kukaan oo viittiny aurata pyöräteitä auki. Menin ekan kerran nurin kaksipyöräisellä, mitään ei kerenny tehdä mutta hei, ei muuten sattunut yhtään (eikä mikään mennyt rikki)! Yhdessä vaiheessa kyllästyin siihen varovaiseen lumimuhjussa puskemiseen ja päätin vaihtaa reittiä. Kannatti sikäli että yhdessä vaiheessa huomasin että joku oli hoitanut pyörätien aurauksessa pohjatyön kunnolla, sillä edes lisälumi ei aiheuttanut pyörässä minkäänlaista kiemurtelua. Olisipa kaikki reitit hoidettu noin hyvin niin ei tarttisi tuskastua.

Kolmipyörällä ajoin eilen ja varsinkin aamulla se oli taas yhtä helvettiä. Edellispäivänä aurattu pyörätie oli vain muisto kun tuuli oli kinostanut lisää lunta ja ajoradalta taas vaihteeksi pöperöt pyörätielle. Päivällä oli toki aurattu nämä pois mutta silti kolmipyörä oli raskas, koska pyörätiehen oli jätetty pintaan lunta.

Kaksipyöräisessä on nyt kaikkein järeimmät renkaat jotka siihen saa pyörimään, edessä marathon winter 42-406 ja takana cx pro 35-559. Alan vakavasti harkita pistäväni ostoilmoituksen tonne myyntipalstalle, olisko jollain kenties ylimääräisenä sopivaa nojakkiprojektirunkoa, sellasta johon saisi tarpeeksi paksut renkaat (vähintään 50mm tai enempi) ja levyjarrut. Tänään jo mietin että pitäiskö hommata sukset että pääsee töihin, nekin kulkis tuolla paremmin :roll: .

jooseha

Premnas kirjoitti:

Alan vakavasti harkita pistäväni ostoilmoituksen tonne myyntipalstalle, olisko jollain kenties ylimääräisenä sopivaa nojakkiprojektirunkoa, sellasta johon saisi tarpeeksi paksut renkaat (vähintään 50mm tai enempi) ja levyjarrut.

Kuinka projekti saa olla?

Premnas

Hmm, tällä hetkellä ajattelen että sellanen projektirunko joka olisi varusteita vaille valmis. Siis ettei tartte hitsata, mutta kiinnitellä osia (joo, voipi olla ettei mahdollista koska ihmiset ovat niin erikokoisia). Siihen mä sentään kykenen ja ehdin niin ettei mulla mene siihen koko loppuelämä :roll: . En tiedä olisiko jollain nojapyöräilijätehtailijalla tollasta sopivaa valmiikstehtyä tai ainakin melkein mutta sitten sen jälkeen esim. osiin purettua? Mietin myös että pystympi ajoasento helpottaisi väylän epätasaisuuksien havainnointia.

PW
KOM

Viesti Kirjoittaja PW »

Viime vuonna tein tommosen aplarille.

2015-05-14%2020_07_27.jpg
2015-05-14%2020_07_27.jpg (197.83 KiB) Katsottu 5102 kertaa

Mie en ossa tehä ku tommosia :wink: Valmista runkoo ei kyll oo hyllyssä :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin