Taas olisi aika tilata Milaniin uusi rengaskerta alennusmyynneistä, koska vanha menee ensi kesänä taas vaihtoon, kun siihen tulee 8500 km täyteen ja kankaat rupeavat näkymään... Olen ajellut Continental Grand Prix -renkailla: edessä kaksi 28-406:tta ja takana 28-559. Näitä taitaa saada kohtuuhintaan CRC:stä nyt tammikuussa. Mutta, höm, olisiko jotakin vielä järkevämpää vaihtoehtoa? Ei kuitenkaan viitsisi ostaa niin kalliita kuin Conti GP 4000 SII, eikä sen vierintävastus ole kuin 1,8 W pienempi kuin GP:llä.
Eteen toki voisi laittaa hieman leveämmät ja ehkä paremmin karkeiksi kuluneilla asfalttiteillä rullaavat renkaat, mutta silloin taas kääntösäde kasvaisi entisestään. Hmm?
Taakse taas mahtuisi leveämpi/korkeampikin rengas: mittasin, miten suuri rengas mahtuu pyörimään Milanin takakotelossa ja tulos: ainakin 46 mm leveä rengas mahtuu pyörimään, mutta 50 mm ottaa jo kiinni koteloon. Ainakin 60 mm korkea rengas mahtuu myös (mitattuna vanteen sisäreunasta), nykyinen Conti GP on 30 mm leveä ja 53 mm korkea.
Eli mitähän muita vaihtoehtoja voisi olla?
Ja vielä: kinnereissä pitäisi nykyteillä olla oikeastaan
- mahdollisimman leveät renkaat, jotka kulkisivat asfaltista pistävien kivenmurikoiden ylitse eikä niiden lomitse niin kuin kapeammat renkaat tekevät (leveyden ilmanvastus ei paljon haittaa, koska renkaat on koteloitu)
- pistosuojauksen pitää olla hyvä, koska kinnerin renkaiden paikkaus on hankalampi homma kuin tavallisissa fillareissa
- vierintävastus saisi renkaissa olla mielellään pieni ja tähän suuntaan kai ollaankin joskus tulevaisuudessa menossa eli vyörenkaisiin ja tubelessina (ei kai henkilöautoissakaan enää käytetä ristikudosrenkaita sisureilla?)
Jatkan surffailua vebbikaupoissa...
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)