mhelander kirjoitti:Eli pärjään ihan naama paljaana tuonne -10C lukemiin asti jos ei pahemmin tuule. Sitten nostan hupun alareunaa leuan kärkeen alahuuleen asti jos alkaa tuuli tuntua. Tässä kuvassa mulla on kolme kypärähuppua päällä, alimmaisena ohut mukavuusmalli, seuraavana hyvin tuulen pitävä Lidl:n kypärähuppu ja viimeisenä Jonas.
Ei nyt ole kuvaa mutta mä laitan pohjalle ensin ohuesta kankaasta tehdyn kommandohupun ja sitten sen päälle moottoripyöräkypärän alushuivin niin että se peittää leuan, korvat ja pään keskiosan. Tämä on riittänyt hyvin myös 25 asteen pakkasessa. Pystyy myös hengittämään eikä kankaat jäädy liikaa, toki jos hengästyy oikein paljon niin sitten ja hengästyessä on silmälasien jäätyminen todellinen ongelma. Kypärä on sama kuin kesälläkin eli aika hyvin ilmastoitu versio.
mhelander kirjoitti:On muuten hyvä talvilevyjarru, etenkin jos aikaisemmin oli käytössä Shimanon öljynestejarrut
. Muuten jatkossa kun hankkii nestelevyjarruja niin DOT-nesteillä olevista suurin osa toimii hyvin talvella, mulla on kokemusta Hayes HFX-9:stä joka oli ihan OK ja nyt Hope Tech3 ja Race Evo joissa satulana X2, toimii mainiosti myös kylmänä.
No mulla ei ole noista öljynestejarruista kokemusta. Hydraulinen jarru oli Avid Elixir CR joka käyttää DOT 5.1:stä. Kyllä se jähmettyi kylmänä, tiedä mitä vettä sinne sekaan oli sitten kondensoitunut? Voi olla että otti nokkiinsa siitä kun pyörä on säilytyksessä nojalleen seinää vasten ja jarrukahva sitten aina välillä ottaa osumaa seinään. Ei vaan kestä mun käytössä.
mhelander kirjoitti:Hommaa ATD Mens Thermal WindStopper Tights - Softshell Pant for Cold Weather jos on tarkoitus oikeasti talvella ajaa, mulla ei ole kuin juoksutrikooshortsit alla aina -10C asti kun yksin ajan, sitten porukassa tai vähän kylmemmällä vain hikikerrastohousut lisänä ja nyt -28.7C kelillä niiden päällä fleece-kerraston housut ja meinaa vaan kuuma tulla... siksi varpaatkin tarkenee paremmin.
Kiitos vinkistä, täytyy tsekata. Tosin mitenköhän nuo miesten housut mahtaa sopia persevälle ihmiselle. Siellähän on vyötärömitan mukaan taulukko, mutta mutta...
mhelander kirjoitti:Itse ajoin vuosikausia kesäpyöräilykengillä (maantieklossilla) ja kenkäsuojilla sekä lämpimillä sukilla. Säätämistä piisaa sekä pukiessa että riisuessa joten työmatkoja on kivempi ajaa kunnon kengillä mutta niillä on hintansa. Kunnon kenkien etu on vielä se että jos joutuu hangessa talsimaan ei lunta joudu suojien ja kenkien väliin josta tulee vaikeuksia myöhemmin. Tai keväällä/syksyllä jolloin lätäkköön astuessa tai sateessa ei vesi osaa ihan helpolla kenkään sisälle.
Mullakin oli jossain vaiheessa vaan kesäpyöräilykengät joiden päälle puin kenkäsuojat, mutta ei se kovilla pakkasilla toimi ellei kenkään saa eristystä kunnolla. Nyt on spesializedin talvipopot mutta ovat liian pientä kokoa. Lisäksi olen huomannut että niissä on nilkassa sellanen neopreeni"mansetti" josta en pidä, se kiristää nilkkaa. Tarttis sellaset kunnon talvipopot joissa ei vastaavaa kiristystä ole. Useissa talvipopoissa kuitenkin on varsi. Olispa edes löysä varsi.