Nojapyörä, kyllä kannatti!

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Premnas kirjoitti:

Kuulostaa siltä ettei tuota kannata lähteä muuttamaan 24" jäykkäkeulaiseksi jos on ongelmia luvassa.

Ei sitä arvailemaan kannata ryhtyä. Noin pitkälle tehdyn kanssa voin asian kokeillakin :wink:
Epäilen että onnistuu. Mitoitus on mun jaloille ja 152 kammille. Tehdessä vaan en pitänyt asiaa kovin tärkeänä, kun joustokeula "piilottaa" mahdollisen pikkuvirheen.

Lyhyet jalat on etenkin talvipyörän kanssa ikävät. Kohtuullinen keskiön korkeus johtaa joko lwb:hen tai pieneen eturenkaaseen :( Mbb:llä saisi ison renkaan ja matalahkon keskiön, mutta ohjauksen reagointinopeus kärsii. Asvaltilla mikään näistä ei juurikaan haittaa, mutta lumella ja jäällä :?

Viimeksi muokannut jooseha, 16 Tammi 2016, 10:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jooseha

jviirret kirjoitti:

Geopyörällä on paljon helpompi lähteä liikkeelle kuin Yescomilla, vaikka Geopyörän kammet ovat tuplakorkeudella maasta mitattuna ;)

Geopyörässä on myös huomattavasti pystympi selkänoja :wink:

jviirret

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

Tuossa tuolikokeilussa tuli meinaan selväksi että jos istun 90 asteen kulmassa toinen jalka 82cm korkeuteen sojottaen ja perse 60cm korkeudessa niin vasemmalla jalalla yletän juuri päkiällä lattialle. Toki pyöräillessä on kengät jalassa joten se lisää vähän jalan pituutta.

Pysähtyessä se toinen jalka sojoittaa paljon ylemmäs kuin 82cm jos 82cm on kampikorkeus. Tai ehkä kantapää on 82cm korkeudella kun kampi on liikkeelle lähtö asennossa?
mun mielestä tuollainen yli 20cm korkeusero kampien ja penkin välillä on sun mittaiselle kuskille ehdottomasti liikaa, olipa kyse kesä tai talvikäytöstä. Se toki toimii jos penkki on alhaalla ja nojakulma loiva, mutta nuo ei oo talviajossa hyvä juttu ja sulla on jo sellainen pyörä :(

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

PW
KOM

Viesti Kirjoittaja PW »

Helsinkinojakissa keskiö alempana ku penkki.

2015-04-02%2009_17_32.jpg
2015-04-02%2009_17_32.jpg (152 KiB) Katsottu 1794 kertaa

Helpottaa ajoa varmaan talvella mutta kiintee keulasessa ei oikeen mahollista.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jviirret

PW kirjoitti:

Mulla on kiinteäkeulainen jossa suunnilleen sama korkeusero penkin ja keskiön välillä:

Kuva

Ja jotta saataisiin ympyrä suljettua ja esille tulisi paras talvipyörä niin laitan vielä yhden kuvan jossa polkimet vielä aavistuksen alempana, isot renkaan ja pystympi ajoasento:

Kuva

Jukka

Premnas

Viesti Kirjoittaja Premnas »

No voi ny perskeles kun menee vaikeaksi :| . Onko tän mittaista ihmistä tarkoitettu pyöräilemään talvella. Enkä mä edes ole persjalkainen, mutta silti on ongelmia. Mä luulen että uskaltaisin ajaa tuolla cheetahilla nykyisissä lumioloissa, JOS siihen saisi jytympää rengasta alle, mutta haarukat eivät anna myöden. Ajoin mä eilenkin sillä 10cm pöperössä jotenkin, vaikka ei se kovin kivaa ollut. Huomaan päätyväni aina näissä mietinnöissä lähtöpisteeseen, ristiriitaiseen tilanteeseen jossa pieni etupyörä ja keskiön korkeus tuntuvat turvallisilta mutta samaan aikaan mahdottomilta :? .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

jviirret

Jytky sähkömoottori ja crossipyörän nappularengas siihen trikeen?

Jukka

Premnas

Ja sitten ku vielä:

fiksattu noja.jpg

Sähköistäminen taas vaatii akut, eikä sekään taida auttaa silloin kun aurauskalusto ei ehdi tehdä hommaansa ja jättää pöperöt tielle, renkaat vaan sutivat.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

PW
KOM

Viesti Kirjoittaja PW »

jviirret kirjoitti:
PW kirjoitti:

Mulla on kiinteäkeulainen jossa suunnilleen sama korkeusero penkin ja keskiön välillä:
Jukka

Arvasin ett ois pitän tarkentaa ajatustani, tarkoitin: kiinteäpuominen, isokiekkoinen ja nojapyörä :wink:

Petri

jooseha

Premnas kirjoitti:

No voi ny perskeles kun menee vaikeaksi :| . Onko tän mittaista ihmistä tarkoitettu pyöräilemään talvella. Enkä mä edes ole persjalkainen, mutta silti on ongelmia. Mä luulen että uskaltaisin ajaa tuolla cheetahilla nykyisissä lumioloissa, JOS siihen saisi jytympää rengasta alle, mutta haarukat eivät anna myöden.

Mataluusvaatimuksesta tinkiminen auttaa paljon. Terpalta mallia. On saman mittainen :wink:
Uuden leveämmän etuhaarukan saat kaupasta. Leveä takahaarukka on pakko tehdä itse.

terppa

Viesti Kirjoittaja terppa »

Premnas kirjoitti:

Hmm, vaikeita valintoja. Jostain syystä vaan tuntuu siltä että mitä matalampi keula, sen parempi. Helpompi nostaa jalkaa polkimelle ja sitä myöten liikkeellelähtö. Mut kompromisseja on tehtävä eikä kaikkea voi saada :roll: . 20" läski olisikin varmaan kiva, jos sitä vaan saisi jostain. Ei taida irtona olla myynnissä, eikä varaosina. 24" läskirengasta saa sieltä On-onelta.

Talvipyöräksi jos meinaa niin melkeimpä 26" läskiä suosittelisin, en ole testannut mutta On-onen rengas ei näytä talvirenkaalta ja veikkaisin, että sen sivuttaispito on aika kehno.

Pysty ajoasento, 130 mm kammet ja keskiötä riittävästi ylös niin varmasti saat toimimaan 26" kumein, niissä kun olisi mistä valita. Pioneerissa etupuomi tulee aika alas ja jossain vaiheessa meinasin, että jos sitä vähän nostaisi mutta ei sitten ole ollut tarvetta, kantapäät joskus nappaa renkaaseen mutta ei siitä mitään haittaa ole ollut, enemmän kun ajaa niin käännökset oppii ajamaan "kantapää ylhäällä".

Ex-Eemelissä polkimet oli melkoisen ylhäällä mutta ei se hallintaan vaikuttanut, se runko on periaatteessa aika onnistunut kokonaisuus jota kannattaa kopioida, tietty jos istumakorkeutta onnistuu tipauttamaan pari senttiä niin hyvä :)

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Premnas

Kuinkakohan korkea tuosta joosehan täpäriprojektista tulisi jos siihen laittaisi 26" läskit alle? Ymmärrän että auttaisi hellittää siitä korkeusvaatimuksesta mutta siinä vaiheessa menee usko ja luottamus pyöräilyyn jos ei kengän kärjellä yllä kunnolla maahan, miten sillä sitten pitäisi pysähtyä :wink: ?

Lisäys: uusintakokeilu. Pistin vasempaan jalkaan talvipyöräilykengän ja tein tuon tuolitestin uudelleen. Nyt jalka ylettyi maahan kantapään kera, mutta tuolin korkeudesta en mene takuuseen vaikka samat "säädöt" oli eilenkin. Nojapyörän penkin etureuna ei anna periksi toisin kuin tuolilla olevat tyynyt, joten se pitää ottaa huomioon.

Mites terpalla ulottuikaan jalka maahan, kokonaan vai kärki? Ja sullahan oli istumakorkeuskin enempi kuin tuossa joosehan täpärissä.

Lisäys: löysin kuvan jossa terpalla ylettyy koko jalka maahan läskin kyydissä ..mut se oli kyllä pioneeri eikä se toinen läski.

Viimeksi muokannut Premnas, 16 Tammi 2016, 12:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

PW
KOM

Viesti Kirjoittaja PW »

Eikös Sailalla ole 24" läski käytössä - mites sen käyttökokemukset näin talvikelissä?

Petri

jooseha

Premnas kirjoitti:

Nojapyörän penkin etureuna ei anna periksi toisin kuin tuolilla olevat tyynyt, joten se pitää ottaa huomioon.

Kaupallisista jakkaroista en osaa sanoa, mutta mun penkit on muotoiltu silleen että jalan liikettä rajoittaa oma notkeus(kankeus). Ei penkin reuna.

Premnas

jooseha kirjoitti:
Premnas kirjoitti:

Nojapyörän penkin etureuna ei anna periksi toisin kuin tuolilla olevat tyynyt, joten se pitää ottaa huomioon.

Kaupallisista jakkaroista en osaa sanoa, mutta mun penkit on muotoiltu silleen että jalan liikettä rajoittaa oma notkeus(kankeus). Ei penkin reuna.

OIiko ne sun penkit vanerista muotoiltuja kaikki? Onko vaikee työstettävä? Tekisi mieli matkia ja laittaa räsymattoa pehmikkeeksi :D . Räsymatto ja vaneri sopisivat niin hyvin yhteen. Tommosen kuitupenkin päällä räsymatto on turhan liukas.

Vastaa Viestiin