Nojapyörä, kyllä kannatti!

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

nojahahmotelma.jpg
nojahahmotelma.jpg (39.21 KiB) Katsottu 2614 kertaa

Ei minkäänlaisessa mittakaavassa, kiekot soikeena, takakiekko näyttäs olevan liian kaukana ja puomi turhan pitkä. Mutta kunhan nyt äkkiä piirsin jotain :D .

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Suunnitteluun sellainen vinkki, että piirrä kammet, takapakka ja ketju ensimmäisenä. Kampien ja takapakan välisen etäisyyden voit mitata vaikka Chetahistasi.
Sitten loput osat siihen ympärille niin ei osu ketju mihinkään, et tarvi ketjulle repullista ohjainpyöriä ja kammetkin mahtuu pyörimään ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
juuva
Viestit: 140
Liittynyt: 07 Elo 2011, 19:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja juuva »

Jarcco kirjoitti:
jooseha kirjoitti:

Näh. Romuosien käytön järkevyys perustuu siihen että ne ovat sopivia. Mun mielestä tuon raakileen järkevä hyödyntäminen vaatii ettei keskiöön tai emäputkeen puututa. Nyt siinä on kaksi tarkkuutta vaativaa kohtaa valmiina.

Olen ymmärtänyt että enemmän maksaisi ostaa renkaat, vanteet ja haarukat erikseen. Tuon Solikan osien laadusta en tiedä, mutta ainakin pääsisi kokeilemaan edullisesti. Tuo nyt oli vain esimerkki, pari satasta lisää niin saa enemmän vaihteita ja levyjarrut.
http://www.bikeshop.fi/S_cool_XXfat_20_ ... /pSCOOL20/

Noita samoja pyöriä itsekin uhrattaviksi katsoin. Erona soliferiin on tosiaan hieman paremmat osat ja alumiinirunko jonka käyttäminen on hieman hankalaa.. ja vannejarruja ei kannata todellakaan ajatella läskiin. Sinänsä siis osat voivat olla halvempi ostaa pyörän mukana, mutta laaduttomuus noista paistaa läpi aika pahasti - ts. yksittäisten osien päivitys voi olla melkein heti edessä.

Talvipyöränä yhäkin 26" taitaa olla välttämättömyys, Terpan 24":ssa lieneen veetyre mission renkaat? Minulla niistä uusittu mission command -versio. Nappulallisia renkaita ei vaan tunnu löytyvän 24" (tai pienemmässä) koossa yhtään mistään. En omia kaatuiluitani pelkästään osaamattomuuden piikkiin laittaisi..

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Joo, katsoin myös. Halvemmassa olisi teräsrunko mutta muuten tekniikka menisi vaihtoon heti, ja toisessa taas olisi tekniikalle sopivat paikat (levyjarrukorvakkeet, pakka..vaikka niiden laadusta en tiedä), mutta se perhanan alurunko joka pitäisi hitsauttaa jossain ammattilaisella :? . Eli ei tasan mene nallekarkit tämän asian suhteen. Kai se on tehtävä niin kuin jviirret ohjeisti ja kokeilla suunnitella sitä pyörää alusta saakka. Katsotaan onnistuuko.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Premnas kirjoitti:

Kai se on tehtävä niin kuin jviirret ohjeisti ja kokeilla suunnitella sitä pyörää alusta saakka. Katsotaan onnistuuko.

Suunnittelu on hyvä pakkaspäivien harrastus ;) Pyöräilyyn suosittelen nykykalustoa, poislukien pöperölumikelit jolloin menet jalan tai ostat mummiskan ja kevennät sen välitykset niin kevyeksi kuin pyöräkaupan hammasrattailla on mahdollista. Ei tuu lopputalven taukoa pyöräilyyn ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja PW »

Eilen helsinkinojakilla ajaessa kattelin ett saattas tuon malliseen pyörään mahtuu Räyhäkän 55-60mm renkaat. Ehkä teen viel yhen kaupunkimbb:n rungon paksummille renkaille;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jori »

Premnas kirjoitti:

Ehkä tämän mietinnän seurauksena päädyn sellaiseen ajatukseen, että pyörän penkki on suht pystyssä ja keskiön on oltava etukiekon akselin etupuolella tarpeeksi pitkällä (niin kuin cheetahissa, sillä erotuksella että cheetahissa lähes maataan eikä istuta ;)). Muuta rakennetta en ole ehtinyt miettimään. Tuleeko pyörästä liian etupainoinen tuollaisella rakenteella vai tarkoittaako se sitä että akseliväli lyhenee?

Tuosta tulee tosiaan etupainoinen ja joudut käyttämään pientä etupyörää, jotka molemmat ominaisuudet ovat haitaksi talvipyöräilyssä. Pieni painava etupyörä puree tiehen uraa ja vierii huonosti ja takapyörän kuormitus pienenee ja haittaa vetopitoa.

Siksi sinun, ja kaikkien alle kaksimetristen, kannattaa valita talvipyörään mahdollisimman lyhyet kammet, jolloin rakenne mahdollistaa suuremman etupyörän ulkohalkaisijan ja pienentää em. haittoja. Kuten edellisessä viestissä kerroin, kampien lyhentäminen lisää tilaa suuremmalle etupyörälle erinäisistä geometrisista piirteistä johtuen paljon enemmän kuin kammenpituuseron verran.

Suurempi etupyörä kantaa paremmin hangessa. Lyhyemmät kammet mahdollistavat kampikeskiön olla ylempänä, tai vastaavasti selkänojan olla pystymmässä, sillä jalat eivät polkiessa käy niin ylhäällä ja ahdista mahaa, istuintasoonkin nähden jalat eivät käy niin korkealla kuin pitkäkampisessa.

Lyhytkampisen pienempiä jalkojen nivelien liikkeitä vaativa polkeminen säästää paksussa vaatetuksessa energiaa, kun pienempi osuus muuttuu vaatteiden kitkaksi ja kahinaenergiaksi. Lahkeet eivät nouse, kun polvia ei tarvitse koukistaa niin koukkuun.

Lyhyillä kammilla polkeminen on tasaisempaa, josta syystä vetopito säilyy paremmin liukkaalla pinnalla.

Vieläkö lisää tarvitaan perusteluja, että käyttäisit talvipyörässä niin lyhyitä kampia kuin vain ikinä uskaltaa. Uskaltamisesta tässä nimittäin on kyse, sillä kaikki muut perustelut pitkien tai edes normaalimittaisten kampien puolesta ovat ontuvia.

Loput tuossa alla allekirjoituksessa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Vieläkö lisää tarvitaan perusteluja, että käyttäisit talvipyörässä niin lyhyitä kampia kuin vain ikinä uskaltaa. Uskaltamisesta tässä nimittäin on kyse, sillä kaikki muut perustelut pitkien tai edes normaalimittaisten kampien puolesta ovat ontuvia.

Normaalimilla kammilla saa pitkän ja tasaisen polkaisun liikkeelle lähdössä. Mitä enempi lunta sitä tärkeämpää tämä on. Lyhyillä kammilla pitää olla kevyt vaihde että jaksaa ede polkaista ja sellainen polkaisu ei tee muuta kuin vähän nytkäyttää pyörää eteenpäin, ei ehdi toista jalkaa edes nostaa ylös kun vauhti jo pysähtyy.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2668
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Premnas »

No mähän tykkään lyhyistä (tai normaalia lyhyemmistä) kammista jo valmiiksi mutta tuo liikkeellelähtö mietityttää. Cheetahissa on 145mm kammet ja minusta ne ovat hyvinkin passelit, jopa paremmat kuin scorpionin 140mm, mutta tähän voi vaikuttaa myös pyörien eriävä nojakulma. Cheetahin kampia en vaihtaisi lyhyempiin, koska noilla pääsee vielä hyvin liikkeelle. Vaikeaa sanoa millaista ajo vaikka 100mm kammilla olisi ja varsinkin liikkeellelähtö, koska en ole kokeillut.

Mulla ei ole tälläkään hetkellä raskaimmasta päästä välitykset, joten en tiedä millaiset välitykset pitäisi laittaa pyörään jossa vaikka ne 100mm kammet :shock: . Mahtaisiko niin keveitä välityksiä edes saada.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5151
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Premnas kirjoitti:

Ehkä tämän mietinnän seurauksena päädyn sellaiseen ajatukseen, että pyörän penkki on suht pystyssä ja keskiön on oltava etukiekon akselin etupuolella tarpeeksi pitkällä (niin kuin cheetahissa, sillä erotuksella että cheetahissa lähes maataan eikä istuta ;)). Muuta rakennetta en ole ehtinyt miettimään. Tuleeko pyörästä liian etupainoinen tuollaisella rakenteella vai tarkoittaako se sitä että akseliväli lyhenee?

Terpallahan on tuollainen Pioneeri talviajossa ;)
Painojakaumaan voi vaikuttaa takarenkaallakin. Mun 20/26 tikkurunkoisessa swb:ssä on yli 60 prosenttiä painosta takarenkaalla.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja terppa »

jviirret kirjoitti:
Premnas kirjoitti:

Kai se on tehtävä niin kuin jviirret ohjeisti ja kokeilla suunnitella sitä pyörää alusta saakka. Katsotaan onnistuuko.

Suunnittelu on hyvä pakkaspäivien harrastus ;) Pyöräilyyn suosittelen nykykalustoa, poislukien pöperölumikelit jolloin menet jalan tai ostat mummiskan ja kevennät sen välitykset niin kevyeksi kuin pyöräkaupan hammasrattailla on mahdollista. Ei tuu lopputalven taukoa pyöräilyyn ;)

Jukka

Tai käyt xxl-liikkeestä 26" aihion https://www.xxl.fi/white-3-fat-lite-fat ... 03_1_style jolla ajelee talven ja teurastaa lumien sulettua :) Ei tuossakaan hipo-osaa ole kiinni mutta luulisin, että toimivat.

Lisäksi tartteis jakkaran, rungon, putken ohjaustangolle ja toista jarruletkua jatkaa, alle 700€ saattaisi saada kokonaisuuden kasaan jos käy tuuri muissa osissa tai tekee ite? Positiivistä vaihtoehdossa on, että saa osat kerralla ja on pystäriksi aika makea vempele talveksi, helpottanee myös suunnittelua kun on mitoitusta varten "osat kotona".

24" läskissä mulla etupuomi on sahattu one-onen rungosta ja sujahti 48 millisen biltemaputken päälle, muutamia senttejä sai säätövaraa.

Muoks. näyttääpä muuten kauppa käyvän ja runkokoot loppuvan tossa 599€ tarjouksessa :shock:

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Normaalimilla kammilla saa pitkän ja tasaisen polkaisun liikkeelle lähdössä. Mitä enempi lunta sitä tärkeämpää tämä on. Lyhyillä kammilla pitää olla kevyt vaihde että jaksaa ede polkaista ja sellainen polkaisu ei tee muuta kuin vähän nytkäyttää pyörää eteenpäin, ei ehdi toista jalkaa edes nostaa ylös kun vauhti jo pysähtyy.

Onko kyse siis maksimaalisen voiman tarpeesta. Jos ei, ei kammen pituus vaikuta polkaisun tasaisuuteen mitään, vain vaihde. Jos todella on kyse maksimaalisesta voimasta ja sen yhteydessä mahdollisimman suuren vaihteen käytöstä, eroa tosiaan on. Kuinka usein olet tarvinnut moista? Onko muolla vaikeuksia liikkeellelähdöissä? Vaikeutuiko Premnasin liikkeellelähdöt, kun vaihdoit 30 mm lyhyemmät kammet?

Liikkeellelähdön polkaisun pyörää kuljettava matka ei muutu kammen pituuden mukaan, vaan vaihteen. Polkaisun voimantarve kasvaa kammpenpituuden lyhetessä, mutta ainakaan minä en koskaan tarvitse liikkeellelähtöön maksimaalista voimaa.

Viimeksi muokannut jori, 17 Tammi 2016, 12:33. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jori »

Premnas kirjoitti:

Vaikeaa sanoa millaista ajo vaikka 100mm kammilla olisi ja varsinkin liikkeellelähtö, koska en ole kokeillut.

Ei Jukkakaan ole kokeillut, enkä minäkään, mutta minä olen ajellut jo vuosikaudet 115 mm kammilla, enkä näe mitään syytä, että liikkeellelähtö vaikeutuisi jotenkin vaikka kammet olisivat vieläkin lyhyemmät. Mitään vaikeuksia ei ole ollut myöskään niillä, jotka ovat pyörääni kokeilleet.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Normaalimilla kammilla saa pitkän ja tasaisen polkaisun liikkeelle lähdössä. Mitä enempi lunta sitä tärkeämpää tämä on. Lyhyillä kammilla pitää olla kevyt vaihde että jaksaa ede polkaista ja sellainen polkaisu ei tee muuta kuin vähän nytkäyttää pyörää eteenpäin, ei ehdi toista jalkaa edes nostaa ylös kun vauhti jo pysähtyy.

Onko kyse siis maksimaalisen voiman tarpeesta.

On.

jori kirjoitti:

Kuinka usein olet tarvinnut moista?

Aina kun talvella on paksummasti pöperölunta tai kun joudun työmatkallani pysähtymään valtatien varteen.

jori kirjoitti:

mutta ainakaan minä en koskaan tarvitse liikkeellelähtöön maksimaalista voimaa.

Milloin olet viimeksi kokeillut paksussa pöperölumessa liikkeelle lähtöä nojapyörällä?
Jos tässä vielä suunnitellaan 4" leveää kumia niin ensimmäisen polkaisun aikana pitää saada enemmän vauhtia koska tuollainen leveä kumi ei käänny kovin helposti hitaassa vauhdissa ja vaikeuttaa osaltaan tasapainoilua.

Lisätään nyt vielä että Jorin "normaali voima" on suurempi kuin minun maksimaalinen. Hän sai yhdellä tavallisella polkaisulla mun Yescomin etuhammasrattaan mutkalle Nokian kisoissa kesällä 2014. Itse olin koko kesän polkenut sillä täysillä :D

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Nojapyörä, kyllä kannatti!

Viesti Kirjoittaja Wacky »

jviirret kirjoitti:

Milloin olet viimeksi kokeillut paksussa pöperölumessa liikkeelle lähtöä nojapyörällä?
Jos tässä vielä suunnitellaan 4" leveää kumia niin ensimmäisen polkaisun aikana pitää saada enemmän vauhtia koska tuollainen leveä kumi ei käänny kovin helposti hitaassa vauhdissa ja vaikeuttaa osaltaan tasapainoilua.

Raja liikkeelle lähdöille tulee aika paljon syvemmässä pöpperöisessä lumessa kuin mitä trikellä haluaa ajaa, lukuun ottamatta läskidelttaa jolla ei pääse lumaan tallottua polkua ajamaan joka on sangen kätevää.

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Normaalimilla kammilla saa pitkän ja tasaisen polkaisun liikkeelle lähdössä. Mitä enempi lunta sitä tärkeämpää tämä on. Lyhyillä kammilla pitää olla kevyt vaihde että jaksaa ede polkaista ja sellainen polkaisu ei tee muuta kuin vähän nytkäyttää pyörää eteenpäin, ei ehdi toista jalkaa edes nostaa ylös kun vauhti jo pysähtyy.

Onko kyse siis maksimaalisen voiman tarpeesta.

On.

Ei ole, koska pöpperöisessä lumessa jopa läski sutii joten mikään maksimaalinen vääntö ei ole tarpeen.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Vastaa Viestiin