Talvikilometrikisaajia vuodelle 2016!

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja

Re: Talvikilometrikisaajia vuodelle 2016!

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Eikö tosiaan saada enempää foorumilaisia pyörän selkään talvella :shock:
Houkutteeksi tämän hetkinen tilanne. 2viikkoa + 1 päivä ajettu:

kmkisa.jpg
kmkisa.jpg (49.56 KiB) Katsottu 3094 kertaa

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Jarmo H
Sisällöntuottajakokelas

Viesti Kirjoittaja Jarmo H »

Joukkueen ulkopuolista kiriapua tarjolla, retkipyörällä, maastopyörällä ja fatbikellä ensimmäiset 15 päivää ja 500,43km.

Baskeri
Treenaileva sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja Baskeri »

Nyt oli työläs lenkura. Tunnelmat kuin olis päivätyön tehnyt. Lumiset kelvit ja varpaat jäässä. Toiset ajaa kelkoilla ja jotkut idiootit
polokupyörillä.

Jouni

jviirret

Mun työmatkan klv:llä oli muutaman vuoden kelkkasafaareja. Eipä se juuri haittaa jos suoraan ajetaan eikä kenenkään päälle, mutta kun suurinta huvia tuntui olevan penkkojen tielle levittely :evil: Onnekksi sille touhulle tais poliisit pistää stopin.
Nyt kävin juuri katsoon että työmatka on aurattu, pitää yövuoroon lähteä polkemaan. Kyllähän sen pöperössäkin töihin päin illalla ajaa, mutta kotiin ajaminen valvotun yön jälkeen on joskus auratulla tielläkin tuskaa.

Jukka

mhelander

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Baskeri kirjoitti:

Nyt oli työläs lenkura. Tunnelmat kuin olis päivätyön tehnyt. Lumiset kelvit ja varpaat jäässä. Toiset ajaa kelkoilla ja jotkut idiootit
polokupyörillä.

No joo, mulla oli eilen huilipäivä mutta tänään väänsin itseni kahdeksaksi porukkalenkille ja polokastiin semmonen 50:n lenkura neljän polkijan kanssa -25C pakkasessa ja vähän tuuleskeli kanssa.

No kyllähän niitä varpaita mulla ainakin ennemmin tai myöhemmin kylmää mutta ajoissa pieni juoksentelu palauttaa verenkierron ja lämpimyyden. Vähän oli jähmeämpää vauhdin pito mutta ainakin pitoa oli kesägummeillekin riittävästi.

Ja toiset idiootit ajaa autolla tuolla pakkasissa. Sain vanin vuotavan syylärin vaihdettua ja sillä eilen käytiin lenkura ajamassa -11C pakkasissa mutta kun unohdin laittaa pahvin keulaan ja näköjään termostaatti on juminut auki niin eihän se juurikaan lämmennyt ajamalla. Suoraan sanoen oikein pukeutumalla mun mielestä on mukavampaa ajaa pyörää talvella kuin autoa. Etenkin jos joutuu seisottamaan autoa välissä tuntikausia.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Baskeri

mhelander kirjoitti:
Baskeri kirjoitti:

polokupyörillä.

No joo, mulla oli eilen huilipäivä mutta tänään väänsin itseni kahdeksaksi porukkalenkille ja polokastiin semmonen 50:n lenkura neljän polkijan kanssa -25C pakkasessa ja vähän tuuleskeli kanssa.

No kyllähän niitä varpaita mulla ainakin ennemmin tai myöhemmin kylmää mutta ajoissa pieni juoksentelu palauttaa verenkierron ja lämpimyyden. Vähän oli jähmeämpää vauhdin pito mutta ainakin pitoa oli kesägummeillekin riittävästi.

Ja toiset idiootit ajaa autolla tuolla pakkasissa. Sain vanin vuotavan syylärin vaihdettua ja sillä eilen käytiin lenkura ajamassa -11C pakkasissa mutta kun unohdin laittaa pahvin keulaan ja näköjään termostaatti on juminut auki niin eihän se juurikaan lämmennyt ajamalla. Suoraan sanoen oikein pukeutumalla mun mielestä on mukavampaa ajaa pyörää talvella kuin autoa. Etenkin jos joutuu seisottamaan autoa välissä tuntikausia.

Just aattelin että miten hengissä selvisit lenkiltä! Mulla on liian pienet kengät,
ei mahdu sukkaa ja ilmatilaakin liian vähän. Turkisrukkaset tulollaan mutta kengät
pitää vielä löytää.

Jouni

mhelander

Baskeri kirjoitti:

Just aattelin että miten hengissä selvisit lenkiltä! Mulla on liian pienet kengät,
ei mahdu sukkaa ja ilmatilaakin liian vähän. Turkisrukkaset tulollaan mutta kengät
pitää vielä löytää.

Itse ajoin kylmemmilläkin keleillä ihan kesäkengillä joihin sellaiset sukat mitkä mahtuu, päälle joku villasukka ja sitten tampereen turkiskenkäsuoja päälle. Nopeemmin niillä tuli kylmä mutta se poistuu pienellä jaloittelulla.

Kunnolliset talvikengät on toki hieman lämpimämmät mutta suurin etu on se että ne on todella paljon kätevämmät käyttää työmatkoilla. Siis yksi tekosyy vähemmän olla lähtemättä pyörällä.

Itse ajan ihan perus nahnarukkasilla, siis päällys nahkaa ja vuori karvaa. Ovat jopa vähän liian lämpimät mutta ei ainakaan somia palele jos avokäsin pitää jotakin säätää lenkin aikana.

Kengistä vielä että ne entiset maantiekengät on huonot kävellä ja juosta. Joka voi tulla tarpeeseen jos tulee todella kylmä tai pyörä särkyy lenkillä korjaamattomaan kuntoon. Kun muut kamppeet on optimoitu niin että sopivalla kuormituksella tarkenee niin vastaavaan tarvitaan reipasta juoksua joka näillä mun talvikengillä onnistuu lähes yhtä hyvin kuin normaaleilla kengillä.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

mhelander

Ja vielä näistä kovempien pakkasten kenkäjutuista. Nyt olen löytänyt uuden tavan pukea sukat. Nimittäin alle Seal Skins sukat jotka kuulemma pitää vesisateessakin kesäkengillä jalat kuivina. Nyt tätä käytetään toisin päin eli että mahdollisimman vähän jalkojen kosteus pääsee siirtymään lämpöä eristäviin muihin sukkiin ja kengän sisälle.

Eli tänään oli alla Seal Skins sukat, sitten merinovillaiset vaellussukat, sitten Northwave Extreme GTX kengät ja niiden päällä tamperelaiset karvakenkäsuojat. Vähän työläät pukea (kenkäsuojat) mutta toimii. Ilman kenkäsuojia pelaa työmatkat kylmemmässäkin.

-Mika

Baskeri

mhelander kirjoitti:

Ja vielä näistä kovempien pakkasten kenkäjutuista. Nyt olen löytänyt uuden tavan pukea sukat. Nimittäin alle Seal Skins sukat jotka kuulemma pitää vesisateessakin kesäkengillä jalat kuivina. Nyt tätä käytetään toisin päin eli että mahdollisimman vähän jalkojen kosteus pääsee siirtymään lämpöä eristäviin muihin sukkiin ja kengän sisälle.

Eli tänään oli alla Seal Skins sukat, sitten merinovillaiset vaellussukat, sitten Northwave Extreme GTX kengät ja niiden päällä tamperelaiset karvakenkäsuojat. Vähän työläät pukea (kenkäsuojat) mutta toimii. Ilman kenkäsuojia pelaa työmatkat kylmemmässäkin.

Ok.

terppa

Viesti Kirjoittaja terppa »

mhelander kirjoitti:

Mä ajattelin huomisaamuna hoitaa tämän pakastepussilla kun -25 astetta lupailevat :mrgreen: eli eka pakastepussi ja sitten villasukka ja töppönen jalkaan sen päälle kengänkärkeen neopreemi "hattu". Kerran litrasilla pusseilla koitin ja oli pieni ero pakkasenkestossa mutta sen jälkeen ei ole kovia pakkasia ollut. Selkeesti mulla tuntuu olevan jalan ja sittemmin sukan hikoaminen/kastuminen ongelma. Fillarifoorumilta varastettu vinkki.

mhelander kirjoitti:

Suoraan sanoen oikein pukeutumalla mun mielestä on mukavampaa ajaa pyörää talvella kuin autoa. Etenkin jos joutuu seisottamaan autoa välissä tuntikausia.

Tästä mä olen ihan samaa mieltä :) Tosin vielä numeroa isommat kengät jossain vaiheessa hommaan niin mahtuu lisäsukka, -30 jos lupailee niin vaihdan normipolkimet ja kunnontalvipopot

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

vaaka

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Olen lyhyttä ajoa tehnyt kiitos hengityksenlämmittimen. Vikaksi jäisin isolla erolla ja käsi päreinä JÄLLEEN ei paljon naarata. Jäiden alla sukeltajaa. Eli jäätävän vittumainen olo jälleen kerran, kun kuntoilutarve on ja kuntoilu puree terveyden niin, ettei kuntopyöräkään ole turvallinen hetkeen. Ei siis kilsoja tulossa, joten miksi vaivautua joukkueen keskiarvoa pudottamaan? Vammat sulkevat monta ovea.

Seal Skinzit kestävät kuivina lätäkössä seisomista. Kesällä hiostavat lämpinä.

jviirret

vaaka kirjoitti:

Ei siis kilsoja tulossa, joten miksi vaivautua joukkueen keskiarvoa pudottamaan?

mun mielestä on parempi että joukkueessa on paljon ajajia, kilometrimääristä välittämättä, kuin se että olisi vähän ajajia jotka korostaa ajettujen kilometrien määrää.
Itsekkin olen ollut aina nojapyörilijöiden joukkueessa kilometrikeskiarvoa laskemassa. Geokätköilijöiden ja työpaikkani joukkueissa olisin keskiarvon yläpuolella. Joku alemmuuskompleksi nojapyöräilijöillä siis pienien kilometrimäärien ilmoittamiseksi on :(
25 polkijalla olisimme suursarjassa ja paikka top10:ssää(kisan etusivulla) taattu ;) Etusivulla tosin olemme nytkin...

Edit: talven toistaiseksi kylmin rupeama edessä -29 ja yövuoroon meno...

Jukka

Baskeri

No, nyt on hyvän oloiset rukkaset. Lekasta lammasrukkaset, tuntuu rarkenevan. Lapikkaat pitää vielä löytää.
Huomiselle -30 C luvattu :D

vaaka

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Sorel on kuuluisa arktisten olojen kenkien valmistaja ja ainakin välillä xxl.fi myy niitä. Caribou mallissa, jolla ajoin eilen ekaa kertaa painaa yli kilon kappale ja lupaavat 40 asteen pakkaseile sopivaksi. Huopakenkä järeän sappaan sisällä tuplarakenne. Kannattaa jättä nettitilaus väliin tuossa mallissa, kun on oudon pyöreä huopatossun kärki ja jotta varpaita ei paina, on kahdesta lähimmästä koosta valittava isompi, jos ei tuuri käy ja osu juuri yhden koon kohdalle. Minulla kävi niin kehnosti, että yhdellä ohuella sukalla varpaiden mahtuessa mukavasti ja ei yhtään liian löysästi, jää jalkapöydän päälle turhaa tilaa. Jäykäksi nauhoitin varren yläosasta ja oli jäykkä kävellä ja ok polkea. Löysäystesti sidonnasta tulossa ja loppupäätelmät vaativat lisädataa. Potentiaalia on paksussa kengässä paljon ja olen viluinen (3 vkon seurannassa heräämislämmön pohjalukema oli 34,7 C) sekä lähdin valmiiksi kylmänä polkemaan ekaan testiin.

takakeno

Viesti Kirjoittaja takakeno »

Jälleen olen meidän joukkueen eniten kilometrejä ajellut,
mutta tuskin tosiaan kovin kauan.

Tällä tahdilla tulee enemmän kilometrejä kuin kesällä.
Huomenna menee 600 km rikki.

Meillä ei ole kukaan enää nollilla kilometreissä ja sehän on hyvä. :D
Piensarjassa olemme joukkueena ajaneet eniten kilometrejä,
yhteensä siis 3 847 km.

1 takakeno 580,0
2 Wacky 577,0
3 mhelander 497,9
4 Baskeri 387,0
5 Premnas 337,5
6 terppa 275,0
7 juuva 233,7
8 jviirret 202,0
9 PetriW 166,0
10 Parsa 150,0
11 Saukki86 148,8
12 smilodon 123,5
13 Eemeli_ 90,0
14 aniara 76,0
15 pasirasamaki 19,0
16 Samuel_ 10,8

Viimeksi muokannut takakeno, 21 Tammi 2016, 22:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin