HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Otin pois diy selkänojasta muut osat paitsi ristiselän tuen ja tuskin riittää selkäpanssarin jäykkyys, vaikka putki ylettyisi takaraivon taakse. Toki nyt jää nojattava piste lapaluiden alle, joten ylävartalon paino korostuu runkoa vasten nojaavassa osassa selkää. Kiinnikkeet, selkänojan yläosa sekä pehmusteet olivat turvonneet 1640 grammaisiksi. Melko jötkäle, joten alkuperäistä loivempi kulma ja parempi tuuletus jäivät eduiksi. Ei tainnut merkittävää kevennystä tulla tehdaspenkkiin nähden. Istuin vaatii uusintaa, joten sen rakennettuani pitää katsella, riittääkö yli jäänyt lankku selän taakse panssarin ohella. VArmaksi en tiedä vielä, riittääkö pätkä istuimeksi ja selkänojaksi. 890 g painoa. Pitäisi tietää, rupeanko ahneeksi ja riskeeraamaan säilytystilan olemattomuden kanssa, eli teenkö hartian, kaulan, pään ja kypärän mallisen tuen yläosan ja siitä jatkon takakatteeksi, vai en. VAi otanko lisämassaa siltä varalta, että teen myöhemmin. Niskatuen saattaisi pystyä valmistamaan helposti a framen tyyliin viemällä pätkän puuta tarakan takaosasta niskatuen paikallaan pitäen selkänojaan kiinnittyen. Siitä eteen päin ei olisi iso juttu lisätä kangasta katteeksi. Päätöksiä, päätöksiä. Onhan sitä muutenkin ihmettelemistä ja rakentelemista. Ilmaiskari odottaa postissa ja lienee tarve etuhaarukan öljylootan vaihdolle. Pitäisi varmistaa oikea haarukkamalli valmitajalta ja sopiva varaosa ja sitten vielä kiikuttaa huoltoon asennuksia varten. Tuskin mulla tuuri käy kiinnitysosien yhteensopivuuden kanssakaan, joten rahaa palaa. Kaupassa panssarishortseja ja ketjunsiivousainetta ostaessa juttelin kauppiaan kanssa ja päätin välttää riskin ottoa pyöräpumpun kanssa ja ostin iskaripumpun hienosäätöpaineenvähennysventtiilillä. Kiva sana.

En ole vaikutunut saumojen tekijöiden työn jäljestä Troy Lee Designs BP4600 hot weather shortseissa. Vertailukohtaa ei ole, mutten ihmettele pahoissa maastoissa sekä alamäissä kaahaajien kommentteja pehmusteiden ohuudesta. Hikisäkkinä mukavuuskin merkkaa ja jos vähemmän kärsiminen tarkoittaa suurempaa mahdollisuutta välttää itse töpeksintää, on se puoli lakselmasta kunnossa. Ei pökät paljon pelasta, jos iso härveli jyrää yli. Melko karhea ja korkea kuminauha on yläosassa. Häntäluusuoja huolettaa mahdollisena paineen lähteenä, mutta istumakokemusta vielä rakentamattomalla istuimella pitää hankkia, jotta näkee, toimiiko sellaisenaan, vai pitääkö tuunata jotain paineen poistajaa hanurin avuksi. Liikeratojen laidat saavutan helposti ja viileys pehmusteiden ulkopuolella ainakin on lupaavaa. Toimiiko oikeasti, jää nähtäväksi. Lukemissani arvosteluissa mainitsi yksi, että ylämäessä huomaa lisälämmön, muttei muuten. Ulkomainen arvostelu ja kuumemmat olotkin kai arvostelijalla.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Jee työfyssari antoi luvan parin kilometrin lenkille. Kiva muuten, mutta en saa ajaa kaksikätisesti ja kirjoitus kielletty oikealla kädellä. Nämä säät ja yksi käsi...

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Olipa startti nojailukauteen. Kivaa, että lähiteiltä oli siivottu sepelit pyörätien puolelta, vaikka jalkakäytävät olivat talven jäljiltä. Kädensija ei tukenut riittävästi kättä ja kättä sattui. Korjattu tuki uuteen asentoon, jolloin paikallaan ollessa käsi on rento ruen ja mahani päällä leväten. Kun puristus ja staattinen työ käden kannattelussa tekee kivun, ärsytys vähenee. Töyssyt ovat pahasta ja isommat paineet kuin viimeksi veivät leveiden renkaiden etuja paljon. Tarkistamatta taisi syksyllä olla 2,1 bar takana, nyt 2,6. Tunnussa iso ero.

Uudessa istuimessa kypärä pomppi selkänojaa vasten. Pitää lisätä vaahtomuovi väliin. Katselin pyörää kellarissa ja nykyisellä selkääni kapeammalla selkänojallanikin pitäisi kotelon taipua sisään kellarin esteistä johtuen. Joten kotelo pitäisi suunnitella sen mukaan, tai pyörä olisi oltava ulkona kesän ja perä olisi irrotettava ja varastoitava.

Pähkin katemateriaalia ja kahlasin eurokankaan sisustuskangasvalikoiman netissä, kun huomasin purjeissa käytetyn Dacronin olevan polyesteriä. Moni päällystyskangas on myös, mutta netistä ei selviä venyvyydet eri suuntiin ja valosujaus on niin ja näin hankauksen siedon ymmärrettävyydeltään. Mitä tarkoittaa valon sieto 5 ja hankauksen sieto 100000, kun mittayksikköäkään ei ole mainittu? Lisäksi pinnan pitää olla sileä, joten pitää kiusata myyjiä ja pähkiä livenä. Ei edes hajua materiaalin painovaateesta lepatuksen välttämiseksi ja rypytyksen siedolta.

Hassu idea olisi kattaa keinonahkalla. Painavin matsku polyestereistä Eurokankaassa neljänneksellä yli pimennysverhoista raskaimpien ja tuplat kevyimpien. Hupi tulee havainnosta, että vanhemmat nostavat kersojaan katettuihin pyöriin luvatta ja akat pomppii päällä. Ihonvärinen nahkafallossymboli/pippelin jatke toivottavasti aiheuttaa oksetusreaktion. Toinen kätsy puoli olisi kirjailla joka puolelle: "Poes alta muluqqu tulloo -päälle la lujjoo". :mrgreen: Velvoittaako ylinopeuksilla ajoon? Ehkä jotain rajaa kuitenkin. Luulisi miehisiä pyörän potkijoita löytyvän ilman tekstiäkin.

Kun ahistaa kellarissa säilytystila ja pituusrajoitteet ovat suurimmat, apua tulisi nokan jättämisestä auki, jolloin kate toteutettaisiin helpommin, nopeammin ja halvemmin perällä ja arkkukantisella keskiosalla. Tuuletus olisi taattu. Keksin mahdollisuuden, joka rajaisi tuuletusta sivuilta tekemällä kyljen suljetuksi käyttämällä lycraa koko ohjaustangon plus käden liikeradalle.

Vaarana nyrkillä lycraa ulos venyttämisessä ohjauksen äärirajoihin mennessä on tangonpäävaihtajan jumitus löysään venyvään kankaaseen. Ohjaus ja itsestään rattaiden vaihtominen on riski kapeilla kyljillä. Joten kylkien etäisyys vs pyörän leventymisen välttämisyritys on hilkulla ja voi vaatia kompromissia. Tietää vasta rakennettua sekä ajettua, miten asiassa käy. Rakenne voi vaatia paljon rungoltaan, jos sivulycran korkeutta pitää muutella paljon tangonpäävaihtajan tarttumisen estoon. Vaikuttaisi siltä, että aluksi pitäisi tehdä tosi korkea lycraosuus, jotta venyvyyttä on paljon täyden ohjautuvuuden ja tahattoman vaihteiden vaihdon välttämiseksi.

Vaihteen vaihto lycraa pingottaen jyrkässä mutkassa voi kankaan venyvyyden loppuessa takertuessa nykäistä ohjausta tai rajata kääntäsädettä. Vain pienissä nopeuksissa tarvitaan täyttä liikerataa.

Nyt käsituki osoittaa lähes sivulle ja on kiinni rungossa selkänojan alla pikaliittimellä olevassa kulmaraudassa. On mahdollista kiinnittää kotelo tähän kohtaan. Istuimen alla on toinen sijoituspaikka pikalinkuille. Eteen voi olla hyvä tehdä klemmarikiinnitys tjms. runkoon katteelle. Ei tietoa parhaasta kiinnitystavasta korin sähköputkien ja rungon väliin. Ehdotuksia vastaanotetaan.

Käsinojan kulmarauta nousee yli runkoputken, joten päällä on pehmuste. Unohdin ottaa selkäpanssarin, joten hyvin painoi selkää. Ollapa rälläkkä. Metallisaha löytyy, mutta mahdolliselle varkaalle kettuiluna voisin jättää kidutuspenkin, jos selkäpanssari eristää paineen lihasta. Jos näin ei käy, pienemmän pikalinkun ottavan kulmaraudan metsästykseen tai nykyisen kädensijan irrotus ja sahaus.

Eka nojakäyttö Pearl Izumi Elite Thermal Barrier juoksuhaalareilla. Eli ei säämiskää. Paksut lämpöhousut jalassa tuntuivat kireämmiltä nyt kuin kaupassa sovittaessa. Ehkä temmoin liian ylös polvien yli kankaan. Tuntui ok, mutta hieman tiukalta ja todellinen ongelma tuli liian vauhdikkaasta startissa. Neljän kilsan ja vauhdikkaan suoran vastatuulessa jälkeen valoihin pysähryessä pulssi nousi ja sydän hakkasi kovaa sekä päähän tuli kevyt olo. Leuan paino rintaan auttoi. Kiertohuimausta ei ollut. Tyyppioire liian aikaisin tehojen käytössä ennen lämpiämistä keuhko-oireillani. Käy pystäreilläkin noin ja kylmässä helpommin kuin kesällä. Tyylilleni uskollisesti nojailukausi alkoi ylikovaa ja vauhti tuli luonnostaan. Lehmä kevätlaitumella oire. Tajusin vinkin ja palasin selkä paineltuna kotiin. Huomenna tietää, turpoaako kulmaraudan painama kohta.

Epäilen, että tiukahko pohkeen kohta saattoi neljän kuukauden pystypyöräilyn kanssa tiputtaa jalkojen verenpainetta. Sekin saattoi rassata sydäntä ja siten keuhkoja. Pitää välttää jatkossa haalarin pingottamista suoraksi pohkeiden ylle lämpöhousujen päälle. Kangasta riittää polvien kevyeen taittamiseen, vaikka pohkeiden päälle jättää löysää.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Plääh käsi varoittaa sen verran selvästi, että ei voi riskeerata edes istuimen päivitystä, kun parin kilsan kauppareissukin tuntuu. Sijoitan kesän ajokuntoon keventämällä kuormitusta. Saa plantaarifaskiittikin paremman parenemismahdollisuuden. Kaksi kipeää paikkaa kuntoon kuullostaa motivoivalta syyltä ottaa iisisti, jos palkkana on tien päälle pääsy ja heittokyky.

Selkä tuntee käsinojan kulmaraudan paineen jäljet tänään. Vaikka penkki ei ole yhtä takakenoinen kuin viime versio, painoa oli päällä niin paljon, että turvotusta on huolimatta välissä olleesta pehmusteesta.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ostin erilaisia mutkapaloja ja kaksi verhotankokiinnitintä, joihin pitäisi mennä nipin napin 20 mm putki. Kiinnittimissä on valmiina reikä, kierre ja ruuvi, jonka voi kiinnittää sähköputken läpi. Toisessa päässä on pituussäätö ruuvikiinnityksellä ja etu- taka-akselissa säätö. Noin luulisi saavan sähköputken kiinni mutkapalaan, joka on kiinni pyörän rungon penkinkiinnityspaikoissa pikalinkuin. Suomennettuna iisi kiinnitys katteen rungolle pyörän runkoon jäykästi. Setvittävänä katteen materiaalivalinta. Uusi kandidaatti on suojamuovi, jota levitetään lattialle raksalla. En ole setvinyt hintaa ja UV kestoa vielä. Kangaskauppa ja rautakauppa ovat taivutustyökalun sekä putkien suhteen tutkimatta. Oletan taipuisan sähkökaapelien asennusputken olevan liian löysää, joten oletan tarvetta tulevan jäykälle sähköasennusputkelle, taivutusjouselle ja ehkä mutkapaloille. Hinnat ja paino eivät tapa luultavasti ensisurffailun perusteella leveämmällä 20 mm putken halkaisijallakaan.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Bauhausista 6,5 mm paksu laminaattivanerin pala istuimen peffakontaktiksi. Kevyttä puntarille ja lompsalle. Niin kevyt, että en punninnut ja 82 senttiä. Liukkaus voi olla liiallista, joten en ehkä saa optimoitua, miten alas penkin voi pudottaa, käyttäen runkoa muokkaamattomana. Milli tai muutana vajausta ehkä tulee. En ajatellut avaruusmatskuista ohuempaa istuinta, kun alle tarjoushampparin hinnalla menee.

Edessä lokari kosketti 60-406 Big Applea 1,5 Barilla. Lokari pois ja tilaa on reilusti isommalle rengasleveydelle, mutta Schwalbe ei suosita sitä 19c vanteella lisäämällä kuin 2 mm. Contin autoventtiilinen sisuri oli merkintänsä mukaan kapeampi kuin paketin kyljessä luki. Buu. Laitoin silti sisään ja pakana jäi toiselta puolelta litskuun vanteen pohjan ja ompun reunalangan väliin. Tönintää venttiilillä edessä. Nyt en istuimenhankintamenoilta ym. ehtinyt.Hyvä kun kirjoittaa to do listaan, ehkä muistaa korjata. Tein ongelman unohdettuani kaksi kiihdytystä ja pysähdystä pihalla=pieni tila ja vauhti.

Etuomppu on sikapehmeä ja 50-559@2,1 Bar kova. Höh. Etunen leviää enemmän reilusti, mutta en tiedä, kuinka paljon uskallan kapoisampaa suurihalkaisijaisempaa takasta löysentää, kun olen jo alle renkaan seinämän suosituspaineessa. Pumppu voi valehdella ja jos ei, niin onpa iso ero 0,6 Barilla. Olen antanut itseni luulla, että karkeasti samaan luokkaan menisivät tilavuuksiltaan 60-406 ja 50-559.

Kiekko lukittuna tiukasti haarukkaan, kiekosta vääntäen on klappia. Sen verran liikettä, että jarrut osuvat jarrulevyyn. Pitää tarkistaa wackyn vinkki, että onko jarrulevy vääntynyt. Kymmenenessä sekunnissa pysähtyy kohtuullisen kova pyöräytys, kun osan kierroksen ajan jossain ottaa kiinni. Pitää katsella netistä, onko yksi kuusiokulmaruuveista jarrussa säätö jarrupalojen läheisyydelle levyyn. Jos on, pitäisi takaa lähentää ja edestä loitontaa paloja levyistä, kun takanen tuntuu makuuni tehottomalta. Sillä selviää, ovatko palat kuluneet tai putsauksen tarpeessa. Yhtä tehoton takajarru on ollut minulla olon ajan.

Sihtailin, mittailin ja kokeilin selkänojan rungon yläpuolisen osan kulmia vs viime versio ja pudotusta tulee, mutta paljonko ja mihin kohtaan rakennan tuen tarakkaa vasten mietityttää tulevan takakotelon sisätilavuuden ja käytettävyyden puolesta. En ole päättänyt lopullista luukun paikkaakaan. Polyuretaanivaahto hankittu, joten matskut alkavat olla kasassa. Istuin ensin, sitten selkänojan yläosan runkokokeilu aiempaa pienemmällä ja kevyemmällä matskulla sitten. Koeajot kertovat, pitääkö tehdä järeämmistä ja leveämmistä matskuista runko. Kun runko on kohdillaan, kuviosahalla kovakevyn kimppuun omakuvaa tekemään.

Loput ovat toteutusta kanaverkon, Elmu kelmun ja polyuretaanin sekä luukun saranan kanssa. Eiköhän veistä saa heiluttaa liian polyn poistossa. Koko viritelmä pitää toki kiinnittää. Saatan kietaista kanaverkkoa kovalevyn ympärikin, saa nähdä. Riskaabelilta kuullostaa.

Osiin pitää hommaa jakaa, jotta saisi huolto- ja muutostyöt tehdä. Samaten eri osien kiinnitys ja irrotus toisistaan pitää funtsia ylläpidon mahdollistamiseksi. Hyvä niin, kun ei tarvitse heti kaikkea tehdä, jolloin selkä ja käsi kiittävät ja kokee tuuliherkkyyttä kasvavan sivuprofiilin kanssa. Tietää milloin lopettaa lisäykset, kun tuuli riepottelee liikaa. Käsi sai taas rassia, joten lyö jäitä hattuun rakenteluun. Hiljaa hyvä tulee.

Jotain mättää tolppapumpun autoliittimessä, kun keskiosa, joka painaa napin alaosan, on vinossa. Aiemmat vääntyneet Prestaventtiilit pistivät ostamaan letkullisen matkapumpun. BBB tarttui pylväsminimallina painemittarilla mukaan XXLn alennuksesta. Pieni tuhaus kerrallaan tulee ilmaa ja omppu täyttyi hitaasti. En ole kokeillut, mihin paineisiin saisi prestallisen 622 kapeahkon renkaan. Kivasti suunniteltu peli on tuo pumppu jalustan esiin taitolta ja kädensijan ergonomiseksi teosta. Letku saisi olla pidempi. Kätsysti muuttuu pumpattavan venttiilin tyyppi.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vph »

Kuvia, kiitos.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Pitää räpsiä kuvia kesken rakentamisen, vaikka ennen en ole malttanut sitä tehdä kesken tekemisen. Nyt on justeerattava monta osaa keskenään hyvään ajoasentoon päästäkseen ja rakennettava jo suunnitelmankin mukaan useammassa osassa lisäosat. Kuvausmahdollisuuksia tulee itsestään. Kunhan pääsen rakentamaan. Tälle päivälle on muuta varastossa ja Iisakin kirkon menoa on matkittava joka tapauksessa kättä suojatakseni.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Katsoin jarrylevyä ylhäältä samalta linjalta kuin levy on ja pyöräytin rengasta. Sinä aikana, jonka rengas pyöri, en havainnut levyn ulkoreunoissa liikettä. Uskoisin levyn olevan suoran. Muistelisin jostain lukeneeni, että Magura Julie voisi olla hyvä arvaus jarruksi tähän pyörään. Pitää surffailla infoa tuoppien tyhjennyksessä, kun oluthuoneissa on tänään isot 3,5€. Jos vaikka löytyisi säätö jarrupalojen etäisyydelle toisistaan.

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1561
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja samuel »

Joskus täällä ohjeena oli muistaakseni että:

satulan pultit löysälle, liuska paksua kartonkia ( esim käyntikortti tms) kiinteän palan ja levyn väliin.
Sitten kahvasta jarru kireelle ja satulan pultit kiinni. Lopuksi liikkuvan palan etäisyys passeliksi.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Dodii sisempi mäntä oli hirttänyt kiinni ja korjautui samuelin mainitsemalla tavalla. Aiemmin kahva oli lötkö, eikä palautunut normaalisti, nyt pelittää. Se kuusiokulmaruuvi, joka ei ole kiinnitysruuvi, oli öljyä päästävä, eli kai tyhjennykseen tarkoitettu. Onneksi ei paljon tullut öljyä.

Ei apua männän toiminnan normalisoimisesta, vaikka laitoin lampun taakse ja katsoin levyä pitkin, minkä jarrun kotelo antaa myöden, että ei osu palat levyyn kummaltakaan puolelta. Ajattelin, että olisiko joku ihme laajentuminen saanut jotain hinkkaamaan levyn päädyn jarrua vasten ja lisäsin prikat haarukoiden ja jarrukotelon väliin. Tuloksetta.

Kiekossa on klappia ja vaikuttaa siltä, etteivät jarrut hinkkaa, joten napa lienee perusteellisen huollon tarpeessa. Rengasta pyörittäessä kuuluu rohinaa ja osassa kierrosta hinkkaavaa ääntä.

Kun dynamo on rikki jo minulle saapuessa, painoa on turhaan. Sikäli houkuttaisi uuden kiekon hankinta. Jos asiansa osaavalla korjauttaa navan, sen rahan voisi sijoittaa uuden ja toivottavasti paremman hankintaan. Jos on leveämpi vanne, omppukin kasvaa ja se muuttaa takakenoisemmaksi pyörää. Siten selkänojan mittailua ei voi aloittaa ennen uuden kiekon asennusta.

Ilman työkaluja omin nokkineni on paha katsella vanhan navan sisään, onko siellä hajonneita kuulia, hiekkaa ym. Kun ei ole edes sopivaa rasvaa, senkin hankintahinnan voisi laittaa uuteen kiekkoon.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vph »

Pyydä Riku paikan päälle katsomaan tilanne. On osaamista ja on työkalut ja saat varmasti oikean diagnoosin.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Kävi mielessä. Ajattelin, että sääsisin rahaa, kun diagnoosi on yksinään hyödytön ja korjauksen hinta on kysymysmerkki, jos edes kymppivuotias wanhus on korjattavissa. Kaikkia paitsi Biltemaa katsottu ja joko hinta on kova tai tuotetiedot ovat epäselviä levyjarrun käyttömahdollisuudesta. Vaiva hankinnasta alkaa nousta ikäväksi. Voi vielä kääntyä kiekon rakentamisen opetteluksi tai wanhan huollattamiseksi. Että vihaan 406 koon vaikeaa saatavuutta. Hyvä syy vaihtaa mokoma pois. Katselin jo sillä silmällä Performer high raceria, mutta kapealta näyttävät haarukat ja jousittamaton kapearenkainen ei kuullosta lupaavalta kädelleni. Mikään ei ole ikinä helppoa...

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Sen verran halpaa kamaa myy http://www.taylor-wheels.com että taidan riskeerata.

Levyllistä takarengasta sanotaan sopivan vain kasivaihteiseen asti. Mitenköhän minulle sopisi? Niinkin kiero idea on pyörinyt, että miten kävisi, jos tekisi 20/20 pyörästä. Perä putoaisi ja selkänojan alaosana toimiva runkoputki muuttuu takakenoisemmaksi. Silloin selkänojan yläosa on paremmin linjassa alaosan kanssa ja ei synny samalla tavalla kulmaa painamaan selkää. Polkimet nousevat penkistä katsoen korkeammalle ja pyörä muuttuisi aerommaksi. Alemmalta penkiltä yletyn maahan paremmin ja kenkä tappajasepelillä valoissa liukuen kaatuminen on vähemmän todennäköistä.

Alempi pyörä, vähempi tuulen vaikutus. Eilen molemmat kädet kahvoilla tri pyörällä puuska nykäisi hetkessä etusen 20 astetta vasemmalle. Tänään maantiepyörällä kallisti koko värkki usein alle 5 km ajelulla. En ole tuulen ystävä, joten enempi tuulisuojaa on plussaa. Ehkä karvan verran kevennystäkin on hyvä takakoteloa suunnittelevalle.

Ainoa haitta, mitä on mielessä on takavaihtajan laskeutuminen alas, mikä voi olla paha asia rotvallien läheisyydessä ja niiltä pudottaessa sekä takaiskarin kulman muutos. Tiedä sitten, miten vaikuttaisi.

Koe olisi halpa, kun levyttä kuusipulttiliittimen omaavat 406 19c kiekot ovat alle 30€/kpl. Nolottaa, mutta en ole varma, oliko mulla ysirattainen takapakka. On tarkastettava. Taylorin vapaaratas on kasille. Muistaisin kuulleeni väitteen, että ysikin toimii kasin vapaarattaalla. Ei voi olla varma, onko tietoa?

Onko tietoa, onko http://www.taylor-wheels.com asiallinen firma?

Lisäys Sheldon Brownin mukaan ei ole ongelmaa käyttää ysipakkaa kasivapaarattaan kanssa, kunhan pakan välilevyt ovat ysin sijainneissa. Takapään pudottaminen vaikuttaa ketjuihin, en tiedä, onko ongelmia rissojen, etu- ja takarattaiden kanssa ketjun saapuessa ekoille piikeille sekä poistuessa vikoista.

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: HP Velotechnik StreetMachine GT - harjoittelupäiväkirja

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Shimanolla ainakin menee 9pakka kasin vapaarattaalle.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Vastaa Viestiin