Päivän ongelma herätti avaamaan tämmösen ketjun - en muista tämmöstä ennen olleen erikseen.
Muattavaputkikameli ketjussa pidettiin ongelmallisena ett keskiö ei tullu keskelle yhdysputkea, vaan rataslinjojen takia toiseen laitaan.
pwkeskio.jpg (156.64 KiB) Katsottu 3865 kertaa
Jos ymmärsin ongelman oikein, kohdistuu keskiön ja klemmarin väliseen liitokseen nyt enemmän voimia kun jos keskiö olis keskellä. Mieluummin siis keskiö olis keskellä (senhän sanoo jo nimikin;)) tai jopa toisessa laidassa.
Niin ja syy miks keskiö tuli laitaan - ilmeisesti kammet tarkotettu pidemmälle keskiölle.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Mieluummin siis keskiö olis keskellä (senhän sanoo jo nimikin;)) tai jopa toisessa laidassa.
On minäkin yhteen pyörään( http://www.saunalahti.fi/jukkviir/chop.htm ) laittanut keskiön reunaan, mutta siinä se oli lähes välttämätöntä että ketjulinjasta sai kohtuu vaivalla toimivan. Joku hyvä selitys pitää ainakin olla sille että keskiö on sivussa Jos keskiö on sivussa niin kammetkin on sivussa. Tuossa chopperissa sitä ei ajaessa huomannut, mutta sitä ei jaloilla ohjattukkaan ja runtattavat ylämäetkin talutti mieluummin
Ketjussa on sama voima, olipa keskiö sivussa tai keskellä, mutta ketjuvoimalla on suurempi vipuvarsi taivuttaa runkoa jos se on ketjun puolelle reunassa.
20160408_134227.jpg (211.58 KiB) Katsottu 3849 kertaa
Tässä esimerkki Automaatti-MBB:stä, yhdysputki on vinossa yläpäästä kiinnitetty stemmin kylkeen. Laitoin sen noin päin vinoksi koska oon ollu ymmärtävinäni ett näinpäin se kestää paremmim polku/ketjuvoimia. Meniköhän oikein?
Joo, vaikka keskiö on n. keskellä, se on vinossa ja rattaatkaan ei oo samassa linjassa tärinässä välil heittää ketjun pois päältä. Korjaan joskus jos tuntuu.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Liitetiedosto 20160408_134227.jpg ei ole enää saatavilla
Tässä esimerkki Automaatti-MBB:stä, yhdysputki on vinossa yläpäästä kiinnitetty stemmin kylkeen. Laitoin sen noin päin vinoksi koska oon ollu ymmärtävinäni ett näinpäin se kestää paremmim polku/ketjuvoimia. Meniköhän oikein?
Joo, vaikka keskiö on n. keskellä, se on vinossa ja rattaatkaan ei oo samassa linjassa tärinässä välil heittää ketjun pois päältä. Korjaan joskus jos tuntuu.
Juuri noin se pitää olla. Varsinkin Muattavassa putkikameljissa, jossa kampikeskiö on kiinni parilla ruuvilla puristamalla kiinni yhdysputkessa.
Oli muut osien mitat mitä tahansa, kannattaa yhdysputki (se tekemäsi klemmari, jonka sisään yhdysputki kiristetään) laittaa enempi oikealle ottamaan vastaan ketjuvoimia. Siirtämällä putken paikkaa oikealle ketjuvoimien vipuvarsi lyhenee ja klemmari ei joudu niin tiukalle. Muuten joudut kiristämään keskiöholkin puristinruuvit apinan raivolla, eikä sittenkään ole varmaa, että pitää. Ei se niin paljon haittaa, jos se yläputki onkin hieman sivussa, kunhan on tilannetta parantavaan suuntaan sivussa.
Tähän käyttöön olisi Velodreamerin halkaistava keskiö todellakin paikallaan. Saisi säätää ketjulinjan kohdalleen jälkeen päin.
Liitteet
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tässä esimerkki Automaatti-MBB:stä, yhdysputki on vinossa yläpäästä kiinnitetty stemmin kylkeen. Laitoin sen noin päin vinoksi koska oon ollu ymmärtävinäni ett näinpäin se kestää paremmim polku/ketjuvoimia. Meniköhän oikein?
Joo, vaikka keskiö on n. keskellä, se on vinossa ja rattaatkaan ei oo samassa linjassa tärinässä välil heittää ketjun pois päältä. Korjaan joskus jos tuntuu.
Juuri noin se pitää olla. Varsinkin Muattavassa putkikameljissa, jossa kampikeskiö on kiinni parilla ruuvilla puristamalla kiinni yhdysputkessa.
Oli muut osien mitat mitä tahansa, kannattaa yhdysputki (se tekemäsi klemmari, jonka sisään yhdysputki kiristetään) laittaa enempi oikealle ottamaan vastaan ketjuvoimia. Siirtämällä putken paikkaa oikealle ketjuvoimien vipuvarsi lyhenee ja klemmari ei joudu niin tiukalle. Muuten joudut kiristämään keskiöholkin puristinruuvit apinan raivolla, eikä sittenkään ole varmaa, että pitää. Ei se niin paljon haittaa, jos se yläputki onkin hieman sivussa, kunhan on tilannetta parantavaan suuntaan sivussa.
Ja oikealla tarkottaa tässä kuskin suunnasta katsoen? Miten miusta tässä on ristiriita kun vertaan "Automaattiin" siinä sojottaa vasemmalle?
Mittailin tarkemmin klemmarin paikkaa suhteessa kampiin. Klemmari on 5mm sivussa jos mittaa kampien ulkolaidalta ja eikös se sieltä pitäs mitata, eikä keskiöputkesta? Onko tuolla 5mm:llä suurtakin merkitystä?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Oikealla tarkoittaa nimen omaan kuskin suunnasta katsoen tai kukusuuntaan verraten oikealla.
Ei sillä muuten ole tässä vaiheessa merkitystä, paitsi keskiöholkin suoranapysymisen kannalta. Mitä enemmän keskilinjasta oikealle tuo yhdysputki, eli se klemmari keskiöholkin alla, on sijoitettu, sitä vähemmän ketjuvoima kiertää keskiötä vinoon. Tämä on juuri hyvin tuossa 622 Automaatti-MBB-pyörässäsi. Siinä sillä ei kuitenkaan ole niin paljon väliä, kun keskiö on hitsattu kiinni yhdysputkeen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Oikealla tarkoittaa nimen omaan kuskin suunnasta katsoen tai kukusuuntaan verraten oikealla.
Ei sillä muuten ole tässä vaiheessa merkitystä, paitsi keskiöholkin suoranapysymisen kannalta. Mitä enemmän keskilinjasta oikealle tuo holkki tai siis se klemmari keskiöholkin alla, on sijoitettu, sitä vähemmän ketjuvoima kiertää keskiötä vinoon.
Eli pitääkö tässä erottaa polkuvoima (vasemman polkimen) ja ketjuvoima (oikean polkimen) - vaikuttavat päinvastaisesti ja rasittavat pyörää eripaikoista?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Oikealla tarkoittaa nimen omaan kuskin suunnasta katsoen tai kukusuuntaan verraten oikealla.
Ei sillä muuten ole tässä vaiheessa merkitystä, paitsi keskiöholkin suoranapysymisen kannalta. Mitä enemmän keskilinjasta oikealle tuo holkki tai siis se klemmari keskiöholkin alla, on sijoitettu, sitä vähemmän ketjuvoima kiertää keskiötä vinoon.
Eli pitääkö tässä erottaa polkuvoima (vasemman polkimen) ja ketjuvoima (oikean polkimen) - vaikuttavat päinvastaisesti ja rasittavat pyörää eripaikoista?
Pitää kahdesta syystä. Ketjuvoima on noin kaksinkertainen suuruudeltaan polkuvoimaan nähden. Klosseilla polkien selvästi vielä suurempi. Toinen syy on, että ketjuvoima vetää kampikeskiötä yhdysputken suhteen sivulle pyrkien pyöräyttämän kampikeskiötä yhdysputken päällä, kun taas poljinvoimat ovat suurimmillaan yhdysputken suuntaisesti.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Klemmari on 5mm sivussa jos mittaa kampien ulkolaidalta ja eikös se sieltä pitäs mitata, eikä keskiöputkesta?
Kampien ja kampilaakerien valmistajat olettavat että keskiöputki on pyörän keskellä. Jos siis haluaa että kaupalliset polkimet tulee yhtä etäälle rungosta pitää keskiöputki olla keskellä.
Useinkin hammasrattaan puoleinen kampi on eri muotoinen kuin vasemman puoleinen, mutta silti polkimet tulee yhtä etäälle pyörän keskilinjasta. Et siis voi eroa päätellä jos mittaat etäisyyden eri tavalla muotoiltujen kampien väliltä. Ainoa hyväksyttävä mittauspaikka kammissa on kohta johon polkimet kiinnittyy.
PW kirjoitti:
Onko tuolla 5mm:llä suurtakin merkitystä?
Pitäisikö se kysyä siltä jolle pyörä on tulossa? Itse laittaisin keskiön keskelle ja ostaisin oikean pituisella akselilla olevan keskiön tai kammet jotka on tarkoitettu lyhyemmälle akselille.
Oikealla tarkoittaa nimen omaan kuskin suunnasta katsoen tai kukusuuntaan verraten oikealla.
Ei sillä muuten ole tässä vaiheessa merkitystä, paitsi keskiöholkin suoranapysymisen kannalta. Mitä enemmän keskilinjasta oikealle tuo holkki tai siis se klemmari keskiöholkin alla, on sijoitettu, sitä vähemmän ketjuvoima kiertää keskiötä vinoon.
Eli pitääkö tässä erottaa polkuvoima (vasemman polkimen) ja ketjuvoima (oikean polkimen) - vaikuttavat päinvastaisesti ja rasittavat pyörää eripaikoista?
Pitää kahdesta syystä. Ketjuvoima on noin kaksinkertainen suuruudeltaan polkuvoimaan nähden. Klosseilla polkien selvästi vielä suurempi. Toinen syy on, että ketjuvoima vetää kampikeskiötä yhdysputken suhteen sivulle pyrkien pyöräyttämän kampikeskiötä yhdysputken päällä, kun taas poljinvoimat ovat suurimmillaan yhdysputken suuntaisesti.
Olisin taas luulut ett klosseilla voimat vois olla jopa pienemmät koska pyöritetään, eikä tartte POLKEE ja runtata.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Klemmari on 5mm sivussa jos mittaa kampien ulkolaidalta ja eikös se sieltä pitäs mitata, eikä keskiöputkesta?
Kampien ja kampilaakerien valmistajat olettavat että keskiöputki on pyörän keskellä. Jos siis haluaa että kaupalliset polkimet tulee yhtä etäälle rungosta pitää keskiöputki olla keskellä.
Useinkin hammasrattaan puoleinen kampi on eri muotoinen kuin vasemman puoleinen, mutta silti polkimet tulee yhtä etäälle pyörän keskilinjasta. Et siis voi eroa päätellä jos mittaat etäisyyden eri tavalla muotoiltujen kampien väliltä. Ainoa hyväksyttävä mittauspaikka kammissa on kohta johon polkimet kiinnittyy.
PW kirjoitti:
Onko tuolla 5mm:llä suurtakin merkitystä?
Pitäisikö se kysyä siltä jolle pyörä on tulossa? Itse laittaisin keskiön keskelle ja ostaisin oikean pituisella akselilla olevan keskiön tai kammet jotka on tarkoitettu lyhyemmälle akselille.
Jukka
Joo, pitää iltasella keskustella Jarkon kanssa, mitä mieltä on.
Vaikken tänään oo saanu aikaseks ku "sutta" olen ehkä ymmärtänyt ja oppinut jotain
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Ketjuvoimien kannalta tuo aloitus viestissä oleva "hökötys" kannattaisi laittaa toisinpäin. Eli vaihtaa kampien paikkaa. Pysyy kyllä kasassa vaikka kierteet onkin väärinpäin.
Ongelmana vain sitten että ketju menee melko vinossa, mahtaisiko edes pysyä hammasrattailla ja todennäköisesti kuluisi suorana kulkevaa nopeammin.
taitettuyhdysputki.JPG (90.15 KiB) Katsottu 3793 kertaa
No vielä keskusteluun tämä ratkaisu. Ehdotettu Muattavaanputkikameliin - yhdysputki takaa, stemmin kyljessä kiinni (purettavuuden takia) Yhdysputken etupää taitetaan suoraksi, ketjuputkien kiinnityskohdan jälkeen (saadaan säädettävä keskiö pysymään linjassa). Onko tässä ongelmia ketju- tai polkuvoimien kanssa, edellyttäen ett keskiö on ihanteelisessa kohtaa putkea?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
No vielä keskusteluun tämä ratkaisu. Ehdotettu Muattavaanputkikameliin - yhdysputki takaa, stemmin kyljessä kiinni (purettavuuden takia) Yhdysputken etupää taitetaan suoraksi, ketjuputkien kiinnityskohdan jälkeen (saadaan säädettävä keskiö pysymään linjassa). Onko tässä ongelmia ketju- tai polkuvoimien kanssa, edellyttäen ett keskiö on ihanteelisessa kohtaa putkea?
Jos yhdysputki on jo keskiön sivussa kiinni, miksi sitä täytyisi taittaa. Eikös sen voi laittaa siihen kohtaan kiinni, johon se ampuu, eli kampikeskiön oikeaan laitaan ihan suorana ilman ylimääräistä touhua. Tuo sinun Automaatti-MBB oli siis hyvä rakenne, vaikkei sillä kyseisen pyörän tapausessa ollutkaan samaa hyötyä, mitä pyöreän putken päälle puristamalla kiinnitetyllä kampikeskiöllä varustetussa Muattavassa Putkikameljissa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma