Itekin oon tyytyväinen ulkonäköön - kunhan viel taiteilija itse maalaa pyöränsä: "Suattaapi tulla nimittäin kylän hienoin!"
Tuo millin heitto rattaassa vaan kismittää ja mietityttää miten sen pystyn hävittämään Pystyykö yhdysputkea hivenen vääntämällä tai liikuttamalla toisesta päästä, saamaan keskiön suoraan? Ketjuputket on vasta hepattu.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
20160411_091756.jpg (166.5 KiB) Katsottu 2276 kertaa
Aamulla uudestaan tätä mittailin ja mietin kun miulla on selvästi hahmottamisen vaikeutta, aina mikä vaikuttaa mihinkin ja mistä tuokin millin ero johtuu. Mittasin siis tuon millin heiton Yhdysputkesta rattaaseen ja pyöritin ratasta - eikös tämä tarkoita ett ratas itsessään heittää millin?
Tänään mittasin uudestaan yhdysputkesta rattaan etu- takapuolelta, kahdesta kohtaa ratasta. etu- ja takamittauksen välillä on eroa korkeintaan milli, tuo johtuu keskiön vinoudesta yhdysputkeen nähden. Sen lisäksi ratas heittää millin.
Pitäisi vielä mitatat, minkä verran eturatas on vinossa takarattaaseen nähden - koska se linja tässä kai tärkeintä olis saada suoraksi?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
20160411_094927.jpg (247.39 KiB) Katsottu 2266 kertaa
Kiilasin nuo neliöputket takaratasta vasten ja eturattaan vierestä ne menee vapaasti. Kampikierroksen aikana, korkeintaan millin heitto - eli se ratas sen verran kiero. Ainoastaan tuolla keskiöllä rattaiden linjat on sen 13mm syrjässä mutt se ilmeisesti saadaan korjattua toisella keskiöllä.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Alkaa kohta Petri usko mennä tähän sun rentoon meininkiin kun toleranssit rupee olemaan millin sisällä.
Sori siitä, niin miullakin mutt ku sanottiin ett pitää olla millilleen - enkä tiedä vieläkään onks se just vai millintarkkuudella Nuo miun mittauksetkin on mitä sattuu aina näyttää eri tuloksia ja en osaa ottaa huomioon jokaista asiaa ja liikkuvaa palikkaa
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Älä noin pienistä murhetta kanna. Milli rattaan matkalla on vain viisi milliä koko ketjun matkalla, eli vastaa vain yhden ketjuvaihteen vaihteen aiheuttamaa vinoutta. Jos tuo vinous kuitenkin ketjulinjassa on todellista ja oikeasti vaivaa, tee erillisistä putkista oikaisukanget. Kiinnitä kampikeskiö klemmarillaan toiseen putkeen ja kampikeskiö isoon ruuvipenkkiisi ja käännä kohdalleen. Parimetrisillä putkilla saa pyöränrungon taipumaan aivan miten haluaa.
Niin joo, jottei pöytä liiku mukana, se toinen putki kiinnitetään siihen ruuvipenkkiin narulla.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Älä noin pienistä murhetta kanna. Milli rattaan matkalla on vain viisi milliä koko ketjun matkalla, eli vastaa vain yhden ketjuvaihteen vaihteen aiheuttamaa vinoutta. Jos tuo vinous kuitenkin ketjulinjassa on todellista ja oikeasti vaivaa, tee erillisistä putkista oikaisukanget. Kiinnitä kampikeskiö klemmarillaan toiseen putkeen ja kampikeskiö isoon ruuvipenkkiisi ja käännä kohdalleen. Parimetrisillä putkilla saa pyöränrungon taipumaan aivan miten haluaa.
Niin joo, jottei pöytä liiku mukana, se toinen putki kiinnitetään siihen ruuvipenkkiin narulla.
Joo, jätin jo tuon murehtimisen ja hitsailen hepattuja paikkoja. Eipä tuo mahollinen virhe ajossa tunnu.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tarkasti olet kotikonstein rungon hitsannut, jos ei enempää vinoutta ole kuin 1 mm! Tuo milli häviää ketjun rakenteelliseen löysyyteen. Hienolta näyttää!
Voisitko laittaa lähikuvaa stemmin yläpäästä kiinnitysraudasta, johon klemmarit kiinnittyy. Lähinnä kiinnostaa, miten ratkaisit kiinnityksen yksityiskohdat.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Voisitko laittaa lähikuvaa stemmin yläpäästä kiinnitysraudasta, johon klemmarit kiinnittyy. Lähinnä kiinnostaa, miten ratkaisit kiinnityksen yksityiskohdat.
20160412_132125.jpg (222.18 KiB) Katsottu 2076 kertaa
Noin, Klemmari olis pitäny laittaa kylelleen, ehkä sen viel muutan koska nyt jos irrottaa etuhaarukan, joutuu ensin nostamaan yhdysputkea, jotta saa pyöräytettyä stemmin ja klemmarinpohjan syrjään - sitten voi vääntää yhdysputken sivuun ja saa stemmin vedettyä pois. Turhan paljon tuohon tarttee voimaa
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Poika (keskimmäinen) pyörähti tuossa ja kokeili tätä. Tähänastiset pyörät on ollu liian pitkäjalkasille ja siks hää on ajanu kolmipyörällä mutt tämä sopi kun on säätöä. Maltto kuunnella neuvoni (hämmästyttävää sinänsä) ja ekalla polkasulla läks ajamaan.
Tehtävä toinen samanlainen
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Parikyt kilsaa testiajoo - eli toimii. Keskiö on vinossa mutt en oo varma liikahtiko se ajaessa, tarttee viel sihtailla kelpaako keskiön ja rattaiden kulmat, vai pitääkö tuolle jotain tehdä.
Paikallaan kovaa polkastessa, yhdysputken pää taipuu hiukan alaviistoon, vasemmalta puolen polkastessa enemmän. Ketjuputken en havainnut liikkuvan rengasta kohden, eli keula jäykkyydeltään miusta riittävä.
Sinkulanojakki on aika rankka vehe, polkee ylämäkeen - Karhumäen kuitenkin poljin ylös, reisissä tuntu kyllä.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.