Miulle on vihjailtu ett jigi pitäs tehdä, jotta tulis pyörät kerralla suoria eikä tartteis moneenkertaan tehdä ja täällä valittaa sekä hermoilla
Pitäs vaan tietää millanen jigi ja miten semmonen tehdään - helposti ja suora? Poika jo näytti netistä kuvia millasilla pyöriä ja motskareita rakentavat. Nyt miulla on vaan kaks teräs palkkia, joiden väliin kiekot on puristettu. Uskon ja toivon ett palkit on suoria.
Tuli mieleen jos pyörän laittas palkkien väliin ylösalaisin keskiö, emäputki/stemmi ja takakiekko puristettas palkkien väliin - pitäs vaan tehdä oikeen paksuset sovitepalat, koska nuo on kaikki eri paksusia. Enpä kerennyt tuota tarkemmin pohtia, tuleeko tuossa suuriakin ongelmia vastaan.
Jigi
Jigi
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Jigi
Tuleehan tuolla nykysysteemilläkin renkaat keskenään linjaan ja emäputkikin, kunhan aloittaa rakentamisen etuhaarukasta. Jäljelle ei jää kuin
keskiö. Senkin saa linjattua yhteen suuntaan etuakselista silmällä. Kaksi saman suuntaista aivan vierekkäistä linjaa. Ne saa silmällä tosi tarkasti samaan linjaan.
Ristisuunnan saattaisi myös saada silmällä vertaamalla suoraa hammasratasta niihin palkkeihin
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Jigi
Mää tekisin tämän henkisen jigin. 100x100 RHS (sininen) vaakaan ja suoraan sen päälle (keltaiset) putket dropouttien kiinnitykseen. 50x50 RHS etupäähän pystyyn (punaiset) jonka väliin puristaa keskiön. Sopivat holkit tai rikkoja väliin. Ja 50x50 RHS (vihreät) emäputken kiinnitykseen. Kohtuu helppo tehdä suoraakulmaa ja mittaa apuna käyttäen. Mittasuhteet on mitä sattuu, mutta idea selviää.
Meinasin hitsailla itselleni tuollaisen Luggarion projektiin, mutta jäi tekemättä
- Liitteet
-
- jigi.jpg (14.59 KiB) Katsottu 2640 kertaa
Re: Jigi
Kannattaisiko tuo jakaa kahteen osaan siten että aluksi tekisi etuakselin ja emäputken / haarukan kaulan välin. Tämän palan nostaisi sitten seuraavaan jigiin jossa hitsaisi loput. Meinaan jos kaikki pistää samaan jigiin tulee emäputken kohdalle ahdas paikka - etenkin jos tekee kiinteäpuomisen.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Jigi
Jotain samaa, kuin Joosen ehdotuksessa:
Villen jigi on melko pro ja voi jäädä sen takia tekemättä. Myös akseliväli ja rungon kulku renkaiden lähellä voi olla vaikeampaa hahmottaa. Siksi minä pitäydyn vain kehittämään perinteistä PW-tuotannon jigiä.
Ehdotan kahta L-muotoista palkkia, jotka asetetaan nykyisten I-muotoisten tilalle yläpäät rinnakkain ja kiekot väliin. Toinen L-palkki lyhyt pätkä ylöspäin pyörän eteen, toinen taakse kiekkojen toiselle puolelle, kuten nykyisetkin palkit.
Siihen L-sakaraosaan voi sitten kiinnittää puristimilla tai heftaamalla kampikeskiön, kiekot alhaalta selkäosien väliin ja edestä ja takaa vielä pystypätkiä vasten kuminarulla Samaan varteen voi takarunkoa tehdessä kiinnittää emäputken.
Suoruuden tarkistusta varten koukut kuminarulle, joka vedetään molempien ällien kulmiin asetetuista määrämittaisten varsien päistä ristiin toisen L-palkin lyhyemmän sakaran yläpäähän asetettuun määrämittaiseen varteen siten, että kuminarut menevät samassa tasossa ristiin –tai rastiin oikeastaan. Rastin idea on varmistaa, että jigi on tasossa siten, että L-sakarat ovat toistensa suhteen pystyasennossa. Tämän jälkeen olisi varmaan hyvä tukea pystysakarat jotenkin pystyyn, eli kulmaan kannattanee rakentaa säädettävät jalat, tai ainakin kierrereikä reevan kiinnittämiseksi.
Oikeastaan tuo LL-jigi voisi MBB-pyöriä varten olla parempi muotoilla LF-jigiksi, jotta etukiekon saa tuettua F-kirjaimen keskisakaraan pystyyn ja tästä riippumatta kampikeskiön halutulle etäisyydelle ilmaan sen eteen. L-palkin saa kohtalaisella tarkkuudella tasoon aina, mutta F-palkin keskisakaran asennusta varten täytyy tehdä ristiin narutus, kuten edellä kuvasin.
Miltä kuulostaa. Keksin samalla kun kirjoitin, joten on varsin tuore keksintö.
Tuolla edellä kuvatulla onnistuu minkä pituisen pyörän tahansa tekeminen, mutta molemmat palkit tarvitsevat omat jalat tai muun keinon pitää ne pystyssä. Jos keskittyy tekemään saman mittaisia pyöriä, voisi olla viisasta kiinnittää molemmat poikkipalkit samaan vaakapalkkiin. Sen tekeminen on tietysti tarkkaa hommaa, että tulee kaikki samaan tasoon, mutta kun se on kerran tehty, ei tarvitse huolehtia jaloista tai muutenkaan tarkasta pystyasennosta, vaan pyörän voi kantaa jigeineen seinää vasten, kun ei hommat suju. Olisiko tämä sitten U-jigi ja tähän MBB-pyörävarustusta varten UF-versio.
Meni melkein tuhat sanaa, kun en viitsinyt kuvaa piirtää, vaikka kuitenkin joudun piirtämään, kun ei tuosta selityksestä hahmotu.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Jigi
Vilijami kirjoitti:Mää tekisin tämän henkisen jigin. 100x100 RHS (sininen) vaakaan ja suoraan sen päälle (keltaiset) putket dropouttien kiinnitykseen. 50x50 RHS etupäähän pystyyn (punaiset) jonka väliin puristaa keskiön. Sopivat holkit tai rikkoja väliin. Ja 50x50 RHS (vihreät) emäputken kiinnitykseen. Kohtuu helppo tehdä suoraakulmaa ja mittaa apuna käyttäen. Mittasuhteet on mitä sattuu, mutta idea selviää.
Meinasin hitsailla itselleni tuollaisen Luggarion projektiin, mutta jäi tekemättä
millä esim nuo keltaset putket tulis kiinni? Akselivälit vaihtelee pitäs olla siirettävät - no saahan ne puristimilla jos saa vaan nitattua suoraan kulmaan.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Jigi
PW kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Mää tekisin tämän henkisen jigin. 100x100 RHS (sininen) vaakaan ja suoraan sen päälle (keltaiset) putket dropouttien kiinnitykseen. 50x50 RHS etupäähän pystyyn (punaiset) jonka väliin puristaa keskiön. Sopivat holkit tai rikkoja väliin. Ja 50x50 RHS (vihreät) emäputken kiinnitykseen. Kohtuu helppo tehdä suoraakulmaa ja mittaa apuna käyttäen. Mittasuhteet on mitä sattuu, mutta idea selviää.
Meinasin hitsailla itselleni tuollaisen Luggarion projektiin, mutta jäi tekemättämillä esim nuo keltaset putket tulis kiinni? Akselivälit vaihtelee pitäs olla siirettävät - no saahan ne puristimilla jos saa vaan nitattua suoraan kulmaan.
Niitä putkiahan voi hitsailla niin monta kuin haluaa! Ei tarvi siirtää kun laittaa aina tarvittaessa uuden lisäksi.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Jigi
PW kirjoitti:Vilijami kirjoitti:Mää tekisin tämän henkisen jigin. 100x100 RHS (sininen) vaakaan ja suoraan sen päälle (keltaiset) putket dropouttien kiinnitykseen. 50x50 RHS etupäähän pystyyn (punaiset) jonka väliin puristaa keskiön. Sopivat holkit tai rikkoja väliin. Ja 50x50 RHS (vihreät) emäputken kiinnitykseen. Kohtuu helppo tehdä suoraakulmaa ja mittaa apuna käyttäen. Mittasuhteet on mitä sattuu, mutta idea selviää.
Meinasin hitsailla itselleni tuollaisen Luggarion projektiin, mutta jäi tekemättämillä esim nuo keltaset putket tulis kiinni? Akselivälit vaihtelee pitäs olla siirettävät - no saahan ne puristimilla jos saa vaan nitattua suoraan kulmaan.
Nyt sinun pitää täydentää allekirjoitustasi. Sait nimittäin vastauksen ennen kuin ehdit kysyä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Jigi
Vaikka tuohon Villen jigiin saisi riittävästi droppariputkia kiinni, ei siinä pysty mallailemaan rungon kulkua renkaiden lähellä, kun renkaat eivät ole paikoillaan. Vastasin tähän jo tuolla aiemmin, ennen kuin PW ehti kysyä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Jigi
jori kirjoitti:Vaikka tuohon Villen jigiin saisi riittävästi droppariputkia kiinni, ei siinä pysty mallailemaan rungon kulkua renkaiden lähellä, kun renkaat eivät ole paikoillaan. Vastasin tähän jo tuolla aiemmin, ennen kuin PW ehti kysyä.
Pystyy helposti. Renkaan säteen mittainen naru vaan droppariputkeen kiinni ja katsoo sillä.
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Jigi
Taitaa olla edelleen helpoin ja nopein tuo "Jorijigi", eli vanteet palkkien välissä. Siihen voi kiinnittä puristimilla tai hitsailla tukirautoja mielin määrin.
Tai ei kai niitä tukia tarvi edes sen kummemmin kiinnitellä...
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Jigi
jviirret kirjoitti:Taitaa olla edelleen helpoin ja nopein tuo "Jorijigi", eli vanteet palkkien välissä. Siihen voi kiinnittä puristimilla tai hitsailla tukirautoja mielin määrin.
Tai ei kai niitä tukia tarvi edes sen kummemmin kiinnitellä...
Kyllä se muuten, mutta se kampikeskiön asettaminen ennen kiinnitystä siten, että se tulee symmetrisesti keskitasoon ja kohtisuoraan sen suhteen ei ole helppoa ilman että voi luottaa kiinnityspaikan asennon johonkin suoruuteen. Ehkä siis riittäisi tosiaan IL-jigi, jossa vain toiseen vaakapalkkiin hitsataan sakara, jonka kylki on huolellisesti kohtisuorassa pitkään nähden.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma