ajarmala kirjoitti:jori kirjoitti:
Hukkateto riippuu molempien ketjupyörien hammasluvuista monimutkaisella tavalla.
Mitä tarkoittaa tuon kuvan 11 vaaka-akselin "Gear number"?
Niitä on kyllä 27, mutta missä järjestyksessä ne vaihdenumerot oikein menevät?
En tiedä. Se olisi erittäin tärkeä tieto, mutta eihän sitä missään ilmoitettu. 
Osin siksi etsin tuohon perään suorille ketjuvälityksille tehdyn taulukon, joka kertoo, että rullaketjuvälityksen vastuksista iso osa on ketjulenkkien hankausta ketjupyörän hampaiden sivuihin ja muuhun ketjun rattaille ohjautumiseen liittyvää vastusta ja siksi hyötysuhde on sitä parempi, mitä kovemmalla teholla poljetaan. Varsnaisen tehon välittämiseet rullaketju on siis erittäin hyvähyötysuhteinen väline.
Ehkä tuossa olisi mahdollisuus parantaa hyötysuhdetta lyhentämällä lenkkiväliä. 10 mm tai jopa 8 mm lenkkivälillä saa ketjua, joka siis ainakin teoriassa kykenisi hieman parempaan hyötysuhteeseen pienemmillä ja kevyemmillä ketjupyörillä. Ketjupyöräthän voivat olla pienempiä, jos sama määrä hampaita mahtuu pienempään ketjupyörään. 
Ei tuossa ole järkeä muuten kuin jossain ennätysajokissa, jossa tavoitellaan suuria nopeuksia ja tarvitaan suurta välityssuhdetta, mutta siinä tuolla saattaisi olla merkitystä jo usean prosentin verran, jos muuten jouduttaisiin käyttämään liian vähäpiikkistä takaratasta.
Eihän nuo pienilenkkiset ketjut kestä läheskään niin kovaa runnomista polkiessa, mutta ei noissa ennätysajokeissa voikaan runnoa, vaan suuret tehot tuotetaan suurilla kampikierroksilla. 