Wacky kirjoitti:Onko sulla varmasti yksikkö oikein? 25,5 cm + 12 mm olis sentään järkevän mittainen pinna.
Sori tietenkin cm.
Mutt pitääks se otta vähän lyhyempi, ettei tuu läpi nipasta?
Wacky kirjoitti:Onko sulla varmasti yksikkö oikein? 25,5 cm + 12 mm olis sentään järkevän mittainen pinna.
Sori tietenkin cm.
Mutt pitääks se otta vähän lyhyempi, ettei tuu läpi nipasta?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:vaaka kirjoitti:Tuolla kuormalla en säästelisi jarrupalojen laadussa, niillä on selvä ero jarrutusmatkassa peruskuran ja hyvän välillä.
Vielä kun tietäs mikä on hyvä vai onko näissä oikeesti, hinta/laatu suhde kohdallaan - eli kalliimmasta päästä hyllyä.
Jori suositti jotain mulle tuntematonta palaa. Mulla oli tyyliin 18€ TECin maantiepaloista se kuvioitu kaksivärinen. Olen lukenut monta kehua Kool Stop Salmon paloista ja toteamuksia, että Black Edition olisi parempi. Ei omakohtaista kokemusta.
Ostin uudet palat 9,9 tais olla hinta - kalliimpiakin oli. Myyjä vaan väitti ett cantileveriin ne eivät käy mutta ostin ku niissä oli sama kiinnitys
Kumilaadun pitäs olla parempaa
Kokeilun jälkeen tiedän.
Ostin myös 8-pakat kun oletan ett ne menee noihin kasetteihin. Vaihdeskaalakin laajeni kivasti, pienten vaihteiden puolelta jos mäet nousis paremmin.
Poika epäili eilen ajettuaan, ett tällä ei pääsis kovaa - no mihin vertaa Mutta teoriassa: painoo on tuplat tavan nojakkiin, ilmanvastus ei hirveesti kasva kun toinen tulee taakse ja viel alemmas ku ohjaaja. Rullaus vastus kasvaa varmaan huomattavasti. Tehoa on ku kahessa "pienessä kylässä"
Onko muita syitä mikä jarruttaa menoa?
Yksinään ajelin tänään, kippurasarvikaveri ohitti ja sain motivaation lähtee perään - aikani ajelin takana kunnes yhden alamäen jälkeisessä ylämäessä meni heittämällä ohi - sinne jäi Varmaan vähän enemmän jouduin tekemään töitä ku muilla pyörilläni, pelkästään painonkin takia ja paksujen renkaiden.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Jarru pelaa nyt ihan toisella tavalla - pojat ajo keskenään. Kun kuormaa tuli taakse miun 90kg jarrujen teho taas väheni huomattavasti.
Aika hurjaa olla takana kyydissä
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:Jarru pelaa nyt ihan toisella tavalla - pojat ajo keskenään. Kun kuormaa tuli taakse miun 90kg jarrujen teho taas väheni huomattavasti.
Aika hurjaa olla takana kyydissä
Oletko ennen ollut tandemin takapolkijana? Minulla oli 70-80-luvuilla useita (pysty)tandemeita. Opettelu vie aikansa, mutta kun sen oppii, takana on ihan mukava lintsata polkemisesta. Kannattaa harjoitella takana oloa etukäteen, ennen kuin lähtee pidemmälle reissulle, ettei tule kaikki harjoitteleminen vasta reissulla.
Laita kiireesti jarru myös eteen, niin ei tule onnettomuutta huonon jarrujen pidon takia. Tandem vaatii ehdottomasti ja (lainkin mukaan) parin sadan kilon massallaan molemmat jarrut kunnolla pysähtyäkseen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:PW kirjoitti:Jarru pelaa nyt ihan toisella tavalla - pojat ajo keskenään. Kun kuormaa tuli taakse miun 90kg jarrujen teho taas väheni huomattavasti.
Aika hurjaa olla takana kyydissäOletko ennen ollut tandemin takapolkijana? Minulla oli 70-80-luvuilla useita (pysty)tandemeita. Opettelu vie aikansa, mutta kun sen oppii, takana on ihan mukava lintsata polkemisesta.
Kannattaa harjoitella takana oloa etukäteen, ennen kuin lähtee pidemmälle reissulle, ettei tule kaikki harjoitteleminen vasta reissulla.
Laita kiireesti jarru myös eteen, niin ei tule onnettomuutta huonon jarrujen pidon takia. Tandem vaatii ehdottomasti ja (lainkin mukaan) parin sadan kilon massallaan molemmat jarrut kunnolla pysähtyäkseen.
En muista olleeni takana korkeintaan jonkun lyhyen kokeilun nuorena. Harjotella pitäs ja nimenomaan Annin kanssa. Ja joo etujarrua pitää myös alkaa sovitella.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Jarcco kirjoitti:PW kirjoitti:Aina tulee ihmettelyn aiheita, laitoin molempiin kiekkoihin 11-28 takapakat, 7-lehtiset. Jäivät kiristyksen jälkeen kuitenkin löysiksi, klappia millin verran ainakin - onkohan tuo napa kuitenkin 8 vaihteiselle
Vai puuttuuko joku rinkula välistä?
Näin varmaan on jos jää välys. Pura vanha kasetti ja ota siitä muovirinkula pakan ja navan väliin.
Luulin ett kasipakka menee tähän ja ostin ne - no ei se kuitenkaan mahdu. Jos jättää viimesen rattaan pois, samalla lailla jää klappia ku 7-pakalla Näissä pakoissa ei oo muita irto-osia ku viimenen ratas ja kiristysrinkula. Onko tämä vanha kasetti pidempi ku näille uusille pakoille tarkotettu? Tarttee ettii vanha pakka, muistaaksein niissä oli ohuet prikka välissä, jos sillä sais kiristettyä paketin.
Jos tuo kiristys onnistuu, voiko tuota kasipakkaa käyttää niin ett jätän sen pienimmän rattaan pois? Siinä olis isompi mäkivaihde, eikä sitä 11piikkistä välttämättä tartte ennenku Nokialla 12h kisassa Tavasti uhkas tulla taakse
Pelottaa jo nyt
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:Jarcco kirjoitti:PW kirjoitti:Aina tulee ihmettelyn aiheita, laitoin molempiin kiekkoihin 11-28 takapakat, 7-lehtiset. Jäivät kiristyksen jälkeen kuitenkin löysiksi, klappia millin verran ainakin - onkohan tuo napa kuitenkin 8 vaihteiselle
Vai puuttuuko joku rinkula välistä?
Näin varmaan on jos jää välys. Pura vanha kasetti ja ota siitä muovirinkula pakan ja navan väliin.
Luulin ett kasipakka menee tähän ja ostin ne - no ei se kuitenkaan mahdu. Jos jättää viimesen rattaan pois, samalla lailla jää klappia ku 7-pakalla
Näissä pakoissa ei oo muita irto-osia ku viimenen ratas ja kiristysrinkula. Onko tämä vanha kasetti pidempi ku näille uusille pakoille tarkotettu? Tarttee ettii vanha pakka, muistaaksein niissä oli ohuet prikka välissä, jos sillä sais kiristettyä paketin.
En löytäny puretun kasetin kaikkia osia, yksi parin millin rataslehti on kuitenkin liian paksu. Tartteis millin tai alle prikan, joka menee kasetille ja viimesen rattaan tyvisyvennykseen. Askartelen sen ehkä ohentamalla tuota kahden millin ratasta ja rälläköimällä sen oikeen muotoseksi.
Kävin pyöräkorjaamossakin ja intersportissa, kumpikaan ei ymmärtäny miks ei kasetti ja pakka sovi suoraan toisiinsa
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Autsh tolla ajajaparilla saa kinnerit haastetta. Vai väistyä nopeampien tieltä?
Mietintämyssy päähän - olisko helpointa hioa kasetin "booreja" puol millii lyhyemmiks
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:Mietintämyssy päähän - olisko helpointa hioa kasetin "booreja" puol millii lyhyemmiks
Joutuu useamman kerran istumaan myssy päässä, ennen ku välähtää Ymmärsin ett helpoin on laittaa se hiottu ratas, ensimmäiseksi ja pakka perään - ei mene liian pikkutarkaks askarteluks, eikä tule kasettia tuhottua rälläköimällä
Nyt menee tiukalle kasetti
Muok. Laitoin kasipakan, ilman pienintä ratasta katotaan kestääkö. Halusin vaan kokeilla miten paljon paremmin mäki nousee 34piikkii verrattuna 28.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Mitä pahempi mäki, sitä enemmän auttaa. Ero on voimien lopussa varsinkin iso. Mutta muutenkin iso.
Ajoin ruokolahdelle, edessä pienempi ratas - joku rohels alkumatkasta ja lopussakaan ei kunnolla voinu polkee. Takas tullessa vaihdoin edestä isommalle rutinat loppu mutt tiputti 3kertaa ketjun kammenpuolelta pois Häkki on kyllä oikeelle vinossa mutta voiko se eturattaalta ketjun tiputtaa? Tarttee tutkia.
Oli kylläkin jääny se nexus ketju päälle, minkä ei pitänt mahtuu 7-pakkaankaan ja nyt 8-pakka
Mäet ottaa kyllä voimille kun tuplapainosella pyörällä polkee.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti:Ajoin ruokolahdelle, edessä pienempi ratas - joku rohels alkumatkasta ja lopussakaan ei kunnolla voinu polkee. Takas tullessa vaihdoin edestä isommalle rutinat loppu mutt tiputti 3kertaa ketjun kammenpuolelta pois
Häkki on kyllä oikeelle vinossa mutta voiko se eturattaalta ketjun tiputtaa? Tarttee tutkia.
Oli kylläkin jääny se nexus ketju päälle, minkä ei pitänt mahtuu 7-pakkaankaan ja nyt 8-pakka![]()
Mäet ottaa kyllä voimille kun tuplapainosella pyörällä polkee.
Tähtääpä tarkasti, onko kampikeskiö suorassa ja pysyykö se polkiessa paikoillaan. Kyllä se rutina helposti tulee siitä vinosta vaihtajahäkistä. Juuri äsken suoristin vävypojan vaihtajahäkin jakoavaimella kiinnityskorvaa vääntämällä. Rutina ja rallatus katosi heti. Ketjujen putoaminen johtuu todennäköisemmin kampikeskiön vinoudesta. Jos ketjut putosivat taakse polkiessa voi tosin häkin vinouskin siihen vaikuttaa.
Onko tuo painoa lukuunottamatta muuten hyvä ajaa. Onko ajoasento esim käsien asennon suhteen niin hyvä, kuin voi olla. Oletteko juhannuksen tienoon kotona, josko pääsisin koeajamaan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:PW kirjoitti:Ajoin ruokolahdelle, edessä pienempi ratas - joku rohels alkumatkasta ja lopussakaan ei kunnolla voinu polkee. Takas tullessa vaihdoin edestä isommalle rutinat loppu mutt tiputti 3kertaa ketjun kammenpuolelta pois
Häkki on kyllä oikeelle vinossa mutta voiko se eturattaalta ketjun tiputtaa? Tarttee tutkia.
Oli kylläkin jääny se nexus ketju päälle, minkä ei pitänt mahtuu 7-pakkaankaan ja nyt 8-pakka![]()
Mäet ottaa kyllä voimille kun tuplapainosella pyörällä polkee.Tähtääpä tarkasti, onko kampikeskiö suorassa ja pysyykö se polkiessa paikoillaan. Kyllä se rutina helposti tulee siitä vinosta vaihtajahäkistä. Juuri äsken suoristin vävypojan vaihtajahäkin jakoavaimella kiinnityskorvaa vääntämällä. Rutina ja rallatus katosi heti. Ketjujen putoaminen johtuu todennäköisemmin kampikeskiön vinoudesta. Jos ketjut putosivat taakse polkiessa voi tosin häkin vinouskin siihen vaikuttaa.
Onko tuo painoa lukuunottamatta muuten hyvä ajaa. Onko ajoasento esim käsien asennon suhteen niin hyvä, kuin voi olla. Oletteko juhannuksen tienoon kotona, josko pääsisin koeajamaan.
Pitää tarkastella noita rattaita ja ketjuja, ym.
Etukuskin käsien asentoa vois vähän tuunata takana ihan vaiheessa. Koeajo varmaan onnistuu ku sovitaan. Ootko tällä päin juhannuksen? Mennään ainakin osaksi aikaa mökille, voisin pyörän ottaa mukaan tai ajaa sen sinne. Soitellaan.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.