Perinteisessä yhdellä pyörällä vetävässä tandemissa tämä varmasti pitääkin paikkansa. Kun pyörästä löytyy kaksi vetävää rengasta voi myös toisen polkijan kadenssi olla eri, jolloin välitykset ovat vapaasti valittavissa.
Toki kadenssi voi olla eri (myös samaa rengasta poljettaessa), mutta tahdistus kiertää silloin. Vain samoilla välityssuhteilla saa tahdistuksen pysymään koko ajan samana.
Kaikkea tuollaista minäkin luulin ennen kuin laitoin tandemiini saman vaihteen eteen ja taakse. Sen jälleen ei tullut mieleenkään laittaa erikokoisia eturattaita. Eikä se erillinen veto vaikuta yhtään mitään, sillä maan kautta ne ovat lähes samalla tavalla kytköksissä kuin ketjunkin kautta.
Pahin asia tuossa eritahtiin polkemisessa on rungon keinahteleminen epämääräisesti. Kun molemmat polkevat samaan tahtiin runko kallistelee samassa tahdissa ja meno on tasapainoisempaa. Ehdottomasti suosittelen samaa vaihdetta eteen ja taakse ainakin mäennousuun. Tasaisella, kun ei niin hirveästi pinnistellä, ei sitten ole niin väliä.
On tietysti myös se seikka, että nojapyörässä polkeminen ei keinuta pyörää lähseskään niin paljon kuin pystärissä, mikä saattaa tehdä tästä kokemuksestani tandemeista vanhanaikaisen ja neuvoistani saman vaihteen laittamiseksi eteen ja taakse turhan.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Hyviä huomioita kaksvetosesta tandemista - alkuperänen ajatus oli, ettei tartte polkee sillon ku toinen polkee ja voi ite valita vaihteen ja kadenssin. Joo, jollain monimutkasella vaparatasrakenteella voi rakentaa semmosen myös. Toisaalta alusta asti oli selvää, ett molemmat pyörät vetää, ni ketjujakin on kaks. Tuo vemputus tuli yllättäen ja pyytämättä, ei se kauheen suur ongelma oo mutta pitää etsiä samanlaiset rattaat molemmille.
Epäilys heräs ja kävin laskemassa takimmaisen takarattaan, siinä onkin 28piikkinen suurimpana - eihän se ihme jos takana on harvempi kadenssi mäessä, isompi eturatas ja pienempi takaratas Täytyy vaivihkaa vaihtaa
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Ketjulinja hiljeni kun vaihdoin kapeemman 8-pakalle tarkotetun ketjun. Oon ajanu pienemmällä eturattaalla - parikertaa on silti heittäny ketjun isomman rattaan yli, kammen puolelle Tapahtui ilmeisesti pienemmälle vaihtaessa - useampi vaihde saatto mennä kerralla, silti omituinen ilmiö
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
20160715_091606.jpg (274.48 KiB) Katsottu 1394 kertaa
Siirtymä puolikatettujen sarjaan. Tarkotus laatikon etureunaan kiinnitää takatuupparille niskatuki - saa nähdä onnistuiko mitoitus.
Muok. kuvittelin ett ulkonäkö paranis kun yläreunan tekee noin, melkeen vaateriin - mutta näyttää edelleen siltä, ett tippuu millon vaan
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tulihan tuolle painoa hiukan yli 3kg, ilman kantta 9mm vanerista Ohuempikin vaneri (4mm) olis ehkä riittäny. Ehkä vois tarakan pitkittäisputket poistaa ja kiinnittää suoraan tukiputkiin.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Pakoputkipyörän alkuperäinen istuin oli runkoputken muotoon taivutettu 4 mm vaneri. Kesti monta vuotta, kunnes lahosi. Jos saisit jostain tuota pakkauslaatikon naulauskulmaa, jolla tekevät laatikoita teollisesti. Niistä tulee tolkuttoman vahvoja ohuillakin vanerilevyillä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Pistä nyt ihmeessä nikkaroiden joku oikein pitkäaisainen perävaunu tohon vielä perään, nii tullee kommee yhdistelmä ja kulkee tavarat samalla kivasti mukana!
Itte käytän usein raaserin perässä perävaunua, niin pääsee lasten kans vähän postilaatikkoa pidemmälle. Yhdeistelmä kieltämättä herättää ihmisissä hilpeyttä! Vielä kun pitkiä reissuja varten saisin aikaiseksi rakentaa perävaunun perrään ns peräpyörätelineen isomman muksun fillarin eturenkaalle, niin olis yhdistelmä jo varmaan viisi metrinen!