Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1839
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Härski »

Loctiten vihree (en enää muista numeroo :| ) on kyl lujaa tavaraa, varsinkin jos kappaleiden väläys on kohtuu tarkka. Irtoaa järkevällä voimalla ainoastaan lämmittämällä. Eli pysyy kiinni!

Teollisuudessa, mitä kokemusta nyt mulla on, luoetaan Belzona- merkkiseen kemialliseen metalliin. Tiedä sit onko niissä kummoisia eroja. En ole vertaillu.

Mut mitä helv..n järkeä tollasissa kammissa oikein on? Tarkoitan hintapolitiikkaa. Eikö luulisi POLKUPYÖRÄSSÄ kestävän hieman vaatimattomammatkin veivit, vai minkähänlaisia bodareita tästäkin porukasta löytyy? Mulla on meinaan omassa fillarissa jonkun romutetun LASTEN POLKUPYÖRÄN kammet ja se vehjes sutii enemmin kuin mikään paikka pettää. Ainakin toistaiseksi. Näin nenänvartta pitkin katseltuna voisin väittää noita rotoreita melkovarmasti painavemmiksikin kuin mun kammet, et grammareinot ei voine silläkään perustella mokomia.

Sori ot. & vuodatus.
Täs maailmassa vaan riittää tätä ihmeteltävää, mihin ei järki aina riitä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14158
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja jori »

Mahtavaa high tech kammenlyhennystä. Kehitys kehittyy ja Tepon kampipajan palvelut monipuolistuvat. :D
Enpä olisi uskonut, että noin vain löytyy kaupallisia 9/16-20 kierteen VASENKÄTISIÄ holkkeja. Niin vain kuitenkin löytyi. Mistä löytyivät ja mihin nuo ovat alun alkaen tarkoitetut?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4058
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Wacky »

jori kirjoitti:

Mahtavaa high tech kammenlyhennystä. Kehitys kehittyy ja Tepon kampipajan palvelut monipuolistuvat. :D
Enpä olisi uskonut, että noin vain löytyy kaupallisia 9/16-20 kierteen VASENKÄTISIÄ holkkeja. Niin vain kuitenkin löytyi. Mistä löytyivät ja mihin nuo ovat alun alkaen tarkoitetut?

Ne on ihan Unior merkkiset ja ne on tarkoitettu paikkaamaan korkanneita kierteitä kammista joten ei mennä ihan speksien mukaan, mutta ei kovin kaukana. Lähetettiin FIllarivelhon setti Tepolle jotta hän saa noita kampia lyhennettyä. Meillä kun on aika harvoin käyttöä noille. Tähän asti ollaan yksi holkki käytetty ja sekin saatiin muualta ennen setin hankkimista

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja PW »

Wacky kirjoitti:
jori kirjoitti:

Mahtavaa high tech kammenlyhennystä. Kehitys kehittyy ja Tepon kampipajan palvelut monipuolistuvat. :D
Enpä olisi uskonut, että noin vain löytyy kaupallisia 9/16-20 kierteen VASENKÄTISIÄ holkkeja. Niin vain kuitenkin löytyi. Mistä löytyivät ja mihin nuo ovat alun alkaen tarkoitetut?

Ne on ihan Unior merkkiset ja ne on tarkoitettu paikkaamaan korkanneita kierteitä kammista joten ei mennä ihan speksien mukaan, mutta ei kovin kaukana. Lähetettiin FIllarivelhon setti Tepolle jotta hän saa noita kampia lyhennettyä. Meillä kun on aika harvoin käyttöä noille. Tähän asti ollaan yksi holkki käytetty ja sekin saatiin muualta ennen setin hankkimista

Samanlaista yritysyhteistyötä kun olis muissakin Suomalaisissa yrityksissä 8)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja PW »

Olisko viisaita mielipiteitä, katkaistaanko nuo ontot kammet vai ei?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4909
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Älä katkaise .

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7537
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:

Olisko viisaita mielipiteitä, katkaistaanko nuo ontot kammet vai ei?

Mielestäni pitäis ekana jättää katkaisematta, ja kokeilla kestääkö tuo holkki nuinkin hentoisella kiinnityksellä. Jos kestää niin lyhentää sitten ja kokeilee kestääkö lyhennettynä. Näin jos haluaa mahdollisimman paljon kokemusta onttojen kampien osalta?

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1839
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Härski »

Onton kammen pääty antaa kyllä huomattavasti lisää vääntöjäykkyyttä. Tein aamulämpimiks pikku demonstraation elmukelmu paketista ja kynästä. Pahviputki mallaa kampea ja kynä poljinta.
Putken pääty suljettuna on putkirakenteen jäykkyys aivan toista luokkaa.

Kiinni
Kiinni
Auki
Auki

Eli jatkuvasti vaihteleva polkuvoima pyrkii nitkuttamaan holkin aikaamyöden irti kammesta. Ainakin sitä Tepon jo ehdottamaa täytettäkannattaa laittaa avoin pääty täyteen. Lujin paikka kemialliselle metallille lienee siellä holkin ja putken välisessä raossa, jossa se joutuu puristuksiin putken vääntyessä.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Härski, hyvä demonstrointi! Noinhan siinä käy, kun kuorikappaletta vääntelee. Ilman kammenpään täyttöä ei kannata edes yrittää.

Vähän sille kannalle kallistuisin, että jätetään nuo PW:n kammet katkaisematta, kokeilen sitä vasta seuraavaan settiin. Saadaan näin kenttätestiin erilaisia versioita väsytettäväksi. Jos täysimittainen kampi alkaa ottaa liikaa silmään ajan kanssa, niin pätkäistään nuo sitten toisella kertaa (ilman eri kulua tietenkin).

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja PW »

tm kirjoitti:

Härski, hyvä demonstrointi! Noinhan siinä käy, kun kuorikappaletta vääntelee. Ilman kammenpään täyttöä ei kannata edes yrittää.

Vähän sille kannalle kallistuisin, että jätetään nuo PW:n kammet katkaisematta, kokeilen sitä vasta seuraavaan settiin. Saadaan näin kenttätestiin erilaisia versioita väsytettäväksi. Jos täysimittainen kampi alkaa ottaa liikaa silmään ajan kanssa, niin pätkäistään nuo sitten toisella kertaa (ilman eri kulua tietenkin).

Sovitaan näin.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

kuparinen
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 12 Tammi 2010, 22:23
Paikkakunta: Viiala/Akaa

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja kuparinen »

Nyt kun kampiin on jo kiinnitetty vahvistusholkit eikä voi enää mitata, voinkin jälkiviisaasti :wink: kysyä, miten pitkälle oli onteloa? Onhan sen alkuperäisen reiän ympärillä umpitavaraa jonkun verran kuitenkin. Vääntöjäykkyyden kannalta on tietysti alkuperäinen ehjä aine ihan eri lujuusluokassa kuin mikään "kemiallinen metalli" jälkeenpäin lisättynä. Eli ei kannata päätä lyhentää onttoon osuuteen asti, mutta ainakin sen vanhan reiän alueen voi leikata pois.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5222
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

kuparinen kirjoitti:

Nyt kun kampiin on jo kiinnitetty vahvistusholkit eikä voi enää mitata, voinkin jälkiviisaasti :wink: kysyä, miten pitkälle oli onteloa? Onhan sen alkuperäisen reiän ympärillä umpitavaraa jonkun verran kuitenkin. Vääntöjäykkyyden kannalta on tietysti alkuperäinen ehjä aine ihan eri lujuusluokassa kuin mikään "kemiallinen metalli" jälkeenpäin lisättynä. Eli ei kannata päätä lyhentää onttoon osuuteen asti, mutta ainakin sen vanhan reiän alueen voi leikata pois.

Tuokin oli mielessä jossain vaiheessa, vaan niinpä unohtui sorkkia rautalangan pätkällä ontelon pään etäisyys :oops: .
Reiästä ei näkynyt, kun oli sen verran reilu lyhennys (45 mm).

Eihän tuosta täyttämällä alkuperäisen veroista tule, mutta jos tulisi edes riittävä. Minimilyhennyksellä (23 mm) kammen pää katkeaa luonnostaan vanhan reiän vierestä, jolloin kammen pää jäänee ehjäksi. Selvitellään tätä seuraavien kampien myötä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja PW »

Näihin Lyhennettyihin Hollowtechkampiin on Octalinkkeskiö (Shimano BB-ES25), jossa mittoja L - 118 - R, Mistähän tuo mitta on, millejäkö mutt ei satu akselin pituudeksi, eikä kampien paksuuskaan siihen mittaan taida mahtua päälle :?
Muita lukuja keskiössä 73 ME, BC1,37*24 - onkohan tuo 73, keskiöputken pituus milleinä? Vai onko sen pitsta putkee olemassakaan? 68mm tais olla joku standardimitta :roll:
Meinaan jos nämä kammet laittas tuohon rakenteilla olevaan omaan.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 643
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja NikoK »

PW kirjoitti:

Näihin Lyhennettyihin Hollowtechkampiin on Octalinkkeskiö (Shimano BB-ES25), jossa mittoja L - 118 - R, Mistähän tuo mitta on, millejäkö mutt ei satu akselin pituudeksi, eikä kampien paksuuskaan siihen mittaan taida mahtua päälle :?
Muita lukuja keskiössä 73 ME, BC1,37*24 - onkohan tuo 73, keskiöputken pituus milleinä? Vai onko sen pitsta putkee olemassakaan? 68mm tais olla joku standardimitta :roll:
Meinaan jos nämä kammet laittas tuohon rakenteilla olevaan omaan.

Kyllä 73mm keskiöstandardi on. Mulla muuten on semmonen keskiö tuolla kirppiksellä, paitsi tais olla vähän pidemmällä akselilla.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17869
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja PW »

NikoK kirjoitti:
PW kirjoitti:

Näihin Lyhennettyihin Hollowtechkampiin on Octalinkkeskiö (Shimano BB-ES25), jossa mittoja L - 118 - R, Mistähän tuo mitta on, millejäkö mutt ei satu akselin pituudeksi, eikä kampien paksuuskaan siihen mittaan taida mahtua päälle :?
Muita lukuja keskiössä 73 ME, BC1,37*24 - onkohan tuo 73, keskiöputken pituus milleinä? Vai onko sen pitsta putkee olemassakaan? 68mm tais olla joku standardimitta :roll:
Meinaan jos nämä kammet laittas tuohon rakenteilla olevaan omaan.

Kyllä 73mm keskiöstandardi on. Mulla muuten on semmonen keskiö tuolla kirppiksellä, paitsi tais olla vähän pidemmällä akselilla.

Keskiö on, putki hukassa :? Miks saman mittasessa keskiössä on erimittasia akseleita?
Ei kai tuo niin muutaman millin päälle oo, jos laitan 68mm putkeen?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin