Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viesti:

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja NikoK »

Pidemmällä akselilla saadaan kampi kauemmas haarukan putkista -> mahtuu isompia rattaita. Tuohon 73mm sopivuuteen 68mm runkoon ei oo kokemusta. Ei kai siinä mitään jos kiristyy kunnolla/pysyy kiinni. Ehkä kumminki holkit väliin? Eikös noissa ol vielä muovia se toisen puolen kiinnitys?

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

PW
KOM

Viesti Kirjoittaja PW »

NikoK kirjoitti:

Pidemmällä akselilla saadaan kampi kauemmas haarukan putkista -> mahtuu isompia rattaita. Tuohon 73mm sopivuuteen 68mm runkoon ei oo kokemusta. Ei kai siinä mitään jos kiristyy kunnolla/pysyy kiinni. Ehkä kumminki holkit väliin? Eikös noissa ol vielä muovia se toisen puolen kiinnitys?

Muovia on.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Shimano ainakin antaa avaruuttajia mukaan kun keskiö on 73 mm muhviin tarkoitettu, mut enpä tullu tarkistaneeksi että se oli sellainen. En usko että menee kiltisti kirstämällä 68 mm muhviin vaan väliin pitäisi saada noita avaruutajia.
Akselinmitta vaikuttaa aika oleellisesti ketjulinjaan ja kampi vaikuttaa miten syvälle akseliin se istuu ainakin nelikanttisissa, mutta octalinkeissä se syvyys on vakioitu joten ihan niin hurjaa variaatioita akseleissa ei ole enää.

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->)

Reippailija

Viesti Kirjoittaja Reippailija »

Onkos tommoinen kampilaskuri jo täällä pähkäilty?
http://www.recumbents.com/wisil/misc/crank_angle.asp
Onko tulokset linjassa raadin kanssa?

Performer Highracer, Dahon Visc P18, Orbea Aqua, Rossano, Helkama jääkäri Torpedo 3s

jori

Viesti Kirjoittaja jori »

Reippailija kirjoitti:

Onkos tommoinen kampilaskuri jo täällä pähkäilty?
http://www.recumbents.com/wisil/misc/crank_angle.asp
Onko tulokset linjassa raadin kanssa?

Ei perustu tuo laskuri mihinkään fysiologiseen seikkaan. On vain määritelty mielivaltaisesti polvikulma, joka teoreettisesti halutaa kampia lyhentämällä toteuttaa. Saahan tuolla laskea, muttei siitä sen viisaammaksi tule. Kuten sanottu, minulla on ollut jo vuosikaudet 115 mm kammet ja hyvät ovat –lyhyemmätkin voisivat olla– jalat 36-tuumaisiin farkkuihin sopivan mittaiset.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Reippailija

Mun pitäis kiiruusti koeajaa sun pyörä! :D
Ja sitten lyhyet kammet mullekin

Performer Highracer, Dahon Visc P18, Orbea Aqua, Rossano, Helkama jääkäri Torpedo 3s

jori

Viesti Kirjoittaja jori »

Reippailija kirjoitti:

Lyhyet kammet vaativat, tai ovat ainakin huomattavasti herkemmät hyötymään lukkopolkimista. Ajoin torstaina vahingossa crocseilla Hervantaan töihin. Ei ollut tehoja polkemisessa. Lukoilla pystyy kuopaisemaan ja pyörittämään kunnon kadensseja, joita molempia kannattaa hyödyntää lyhyillä kammilla polkiessa. Joten lukot tarvitset myös samassa yhteydessä kampien lyhentämisen kanssa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Reippailija

jori kirjoitti:
Reippailija kirjoitti:

Lyhyet kammet vaativat, tai ovat ainakin huomattavasti herkemmät hyötymään lukkopolkimista. Ajoin torstaina vahingossa crocseilla Hervantaan töihin. Ei ollut tehoja polkemisessa. Lukoilla pystyy kuopaisemaan ja pyörittämään kunnon kadensseja, joita molempia kannattaa hyödyntää lyhyillä kammilla polkiessa. Joten lukot tarvitset myös samassa yhteydessä kampien lyhentämisen kanssa.

Kahdessa pystärissä on lukot ja kengat on mukana autossa. Äkkiähän tähän lukkopolkimet ruuvataan

Reippailija

Reippailija kirjoitti:
jori kirjoitti:
Reippailija kirjoitti:

Kahdessa pystärissä on lukot ja kengat on mukana autossa. Äkkiähän tähän lukkopolkimet ruuvataan

Nyt tuli kokeiltua Samuelin lyhytkampista ja hyvältä tuntui. Tunnustan kyllä hieman runtanneeni vaikka ei pitänyt. Nyt vaan täytyis saada jotkut purkukammet poraukseen ja sopiva keskiö. Triplakeskiössä 52-39-30 olen pitänyt useimmiten keskimmäistä 39 piikkistä ja takana on, mikä lienee 9-lehtinen 11-38 tai jotakin sinnepäin.
Kampisetti on Truvativ Elita, merkinnällä powered by SRAM, jos se nyt jotain kiinnostaa : )

tm

Viesti Kirjoittaja tm »

Reippailija kirjoitti:

...Nyt tuli kokeiltua Samuelin lyhytkampista ja hyvältä tuntui. Tunnustan kyllä hieman runtanneeni vaikka ei pitänyt. Nyt vaan täytyis saada jotkut purkukammet poraukseen ja sopiva keskiö. Triplakeskiössä 52-39-30 olen pitänyt useimmiten keskimmäistä 39 piikkistä ja takana on, mikä lienee 9-lehtinen 11-38 tai jotakin sinnepäin.
Kampisetti on Truvativ Elita, merkinnällä powered by SRAM, jos se nyt jotain kiinnostaa : )

Hyvällä menestyksellä tuota sun kampimallia on lyhennetty, jos malli siis näyttää yhtään samalta kuin tuolla sivulla:
http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... ita#p81254
Jos siis arvaat nuo orginaalit laittaa käsittelyyn.

anioni
Sisällöntuottajakokelas

Viesti Kirjoittaja anioni »

Kyllä minunkin on pakko saada lyhemmät kammet, 170 mm pitkillä polkimen ollessa lähimpänä penkkiä reiden ja säären välinen kulma on varmasti alle 90 ja sieltä on inhottava ponkasta. Varmaan saisi olla aika reippaasti lyhemmät, joku... 110-130 mm? Mutta en kyllä usko että nykyisiä kampia voi lyhentää, siinä on sellanen ura. Olisko fiksuin ostaa uusi kampisetti jossa olis samanlaiset kolme kiekkoa kuin nykyisissäkin ja jonka sitten joku lyhentäisi - vai sopiiko se tosta noin vaan samaan paikkaan?

.
Atomin vastaanottaessa tai luovuttaessa elektroneja atomista tulee ioni. Elektroneja luovuttaneesta atomista tulee positiivisesti varautunut ioni, kationi. Elektroneja vastaanottaneesta atomista tulee negatiivisesti varautunut ioni, anioni.

samuel
Sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja samuel »

Anni kirjoitti:

Kyllä minunkin on pakko saada lyhemmät kammet, 170 mm pitkillä polkimen ollessa lähimpänä penkkiä reiden ja säären välinen kulma on varmasti alle 90 ja sieltä on inhottava ponkasta. Varmaan saisi olla aika reippaasti lyhemmät, joku... 110-130 mm? Mutta en kyllä usko että nykyisiä kampia voi lyhentää, siinä on sellanen ura. Olisko fiksuin ostaa uusi kampisetti jossa olis samanlaiset kolme kiekkoa kuin nykyisissäkin ja jonka sitten joku lyhentäisi - vai sopiiko se tosta noin vaan samaan paikkaan?

Minulla on nyt edessä 28-38-48 ja takana 12-36 pakka.
170mm kampiin TM teki 145 ja 120mm reiät ja olen noilla lyhimmillä nyt ajanut pari kesää.
Nyt vasta olen tarvinnut keskimmäsitä eturatasta, olen pienimmällä ajanut. Isointa ei tartte ees ajatella.

Pitkillä kammilla kadenssi oli suurimmillaan 100:n paikkeilla.
Lyhyillä kammilla normikadenssi työmatka-ajossa 100 ja suurimmillaan 170.
Lyhyillä kammilla ja pitkällä matkalla, eli 24h ratareidessä ja 12h nokialla polvet on kipeytyneet, eli tarttis varmaan kadenssia nostaa vielä ylemmäs.
Pitkillä kammilla nokia 12h ajossa ei polvet kipeytyneet.

100 kadenssi, 28/12 välitys ja 2m renkaan kehä on n. 28km/h vauhti.
Tahtoo sanoa sitä että tarvittava vaihdeskaala siirtyy alemmaksi koska poljinkierrosnopeus nousee.

Onks tää nyt yhtään järkevaa ajatusten tonavaa? :)

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

anioni
Sisällöntuottajakokelas

Viesti Kirjoittaja anioni »

samuel kirjoitti:
Anni kirjoitti:

Minulla on nyt edessä 28-38-48 ja takana 12-36 pakka.
170mm kampiin TM teki 145 ja 120mm reiät ja olen noilla lyhimmillä nyt ajanut pari kesää.
Nyt vasta olen tarvinnut keskimmäsitä eturatasta, olen pienimmällä ajanut. Isointa ei tartte ees ajatella.

Pitkillä kammilla kadenssi oli suurimmillaan 100:n paikkeilla.
Lyhyillä kammilla normikadenssi työmatka-ajossa 100 ja suurimmillaan 170.
Lyhyillä kammilla ja pitkällä matkalla, eli 24h ratareidessä ja 12h nokialla polvet on kipeytyneet, eli tarttis varmaan kadenssia nostaa vielä ylemmäs.
Pitkillä kammilla nokia 12h ajossa ei polvet kipeytyneet.

100 kadenssi, 28/12 välitys ja 2m renkaan kehä on n. 28km/h vauhti.
Tahtoo sanoa sitä että tarvittava vaihdeskaala siirtyy alemmaksi koska poljinkierrosnopeus nousee.

Onks tää nyt yhtään järkevaa ajatusten tonavaa? :)

Hmm, hurja ero. Mietinkin että ehkä hieman pienemmätkin rinkulat olisi sopivat lyhyemmillä kammilla, mut vissiin ne sais olla paljonkin pienemmät... Huh. Mullahan on nyt edessä 26/36/48 ja takana 11-34. Polvikipu kyllä huolestuttaa, kun mulla muutenkin särkee toisinaan toista polvea (alkoi jo ennen nojapyörän kotiutumista).

Ja mulla on siis todellakin nuo pienimmätkin välitykset paljon käytössä täällä mäkiajossa, ja jatkossakin pitäisi pystyä niitä kiipeämään. Voiko lyhyitä kampia pyöritellä myös yhtä hitaasti kuin pitkiä - eli siis onko lyhyiden kampien pienin onnistuva pyöritysnopeus nopeampi/suurempi kuin pitkillä kammilla?

.
Atomin vastaanottaessa tai luovuttaessa elektroneja atomista tulee ioni. Elektroneja luovuttaneesta atomista tulee positiivisesti varautunut ioni, kationi. Elektroneja vastaanottaneesta atomista tulee negatiivisesti varautunut ioni, anioni.

samuel
Sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja samuel »

Ei taida paljoa 26-hampaista pienempiä olla saatavana, taakse isoin megarange-lehti on 40-hampainen.

Pystyy hyvin pyörittämään hitaastikkin, siinä tietysti tulee runttaamisen makua.
Itse yritän korostetusti vetää poljinta jyrkässä ylämäessä.

Ja sinulla ei ole pystyssäpysymisongelmia koska trike.
20-tuumaisen renkaa kehä on n. 175 senttiä, kumista riippuen.
50 kadenssilla 26/34 välityksellä on n. 4 km/h eli hitaasti pääsee.

36-hampainen takana = 3,8km/h eli ei isoa muutosta siinä.

Jori ajaa 110mm kammilla, mitä välityksiä on hänellä käytössä ja kuinka etenee mäessä?

Jos sopiva kampisetti osuu kohdalle niin tekee niinkuin mulla eli TM:llä 145- ja 120mm reiät kampiin ja testaamaan mikä tuntuu hyvältä.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Nojanalle

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Pol ... 000022571/
22 on pienin mitä saa eteen ja taakse 42 megaa on olemassa . :roll:

Vastaa Viestiin