Itse olen käyttänyt sheldonin "gain ratiota" välitysten laskemiseen kampien lyhetessä. Se ottaa kammen mitan huomioon ja käytännön testeissä on osoittautunut varsin hyväksi.
http://www.sheldonbrown.com/gear-calc.html
Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
- Vilijami
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 7537
- Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
- Paikkakunta: Oulu
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
samuel kirjoitti:Jori ajaa 110mm kammilla, mitä välityksiä on hänellä käytössä ja kuinka etenee mäessä?
Ei minulla sentään noin lyhyet kammet ole (vielä). Nykyiset kammet on 115 mm. 44-622 vetävänä kiekkona, edessä pienempi ratas 40 ja takana suurin 27-piikkinen. Lyhin välitys on siis 3,3 m eli 50 kadenssilla nopeus 9,9 km/h. Liian suuri tuo välitys tietenkin on, mutta kyllä silläkin on toimeen tullut. Eli kyllä lyhyilläkin kammilla voi runtata. Eihän se mukavaa ole, mutta tilanteen pakosta on joskus joutunut sitäkin tekemään.
Pisimmillään Pakoputkipyörän välitys 52/14 on 8,3 m.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Myös mulla on samankokoinen eturatas kampienlyhennyksen (170-> 145) jälkeen ja on edelleen sopiva. Kadenssi oli kyllä toista sataa jo pitkillä kammilla.
- anioni
- Sisällöntuottajakokelas
- Viestit: 203
- Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:55
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Ainakin 22/32/44-sarjoja on ihan hyvin saatavilla - pitäs vaan keksiä mikä parhaiten sopii lyhennykseen. Kävin nykyisillä kammilla katsomassa mitä nuo luvut tarkottaa käytännössä eikä nuo mun silmälle mitenkään pelottavan lyhyet ole.
Tiedän nyt koon jota etsiä - ja tiedän että tulevien reikien ympärillä pitää olla tavaraa, mutta onko muuta huomioonotettavaa kampisarjaa etsiessä? Tuota lähinnä mietin että onko tuo joku standardi minkä pituiseen ja paksuiseen putkeen kampien akseli laitetaan?
.
Atomin vastaanottaessa tai luovuttaessa elektroneja atomista tulee ioni. Elektroneja luovuttaneesta atomista tulee positiivisesti varautunut ioni, kationi. Elektroneja vastaanottaneesta atomista tulee negatiivisesti varautunut ioni, anioni.
- vph
- Sisällöntuottaja
- Viestit: 1164
- Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
- Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Jos lyhyillä kammilla ajaa samalla kadenssilla ja samoilla nopeuksilla kuin pidemmilläkin, niin polvet ei tykkää yhtään: niihin kohdistuu paljon suurempi voima, ihan suoraan suhteessa kampien pituuseroon. Siis jos lyhyillä kammilla joutuu runttaamaan, niin mun mielestä on ihan turha puhua, että polvet tykkää. Paremminkin polvet kärsii.
Samuelin polvikivut Nokian kisoista lyhyillä kammilla kertovat ehkä juuri tästä asiasta, vaikka varsinaista runttausta mies ei varmaan tehnytkään. Samoin kuvittelen, että tässä on se taustalla ollut syy, miksi itse siirryin "takaisin" pitkiin kampiin, kun vehje vaihtui ja takapyörä kasvoi 406->622. Lyhyet kammet ei enää tuntuneet yhtään hyviltä. Kun edellisessä vehkeessä takana oli se 20 tuumainen kiekko ja takanavassa vielä DualDrive, niin aina löytyi riittävän lyhyt välitys ja toisaalta DuaDriven ylivaihdeasennolla löytyi myös alamäessä ihan hurjia nopeuksia antava piiitkä välitys, jota oli kiva hyödyntää lyhyiden kampien mahdollistamalla nopealla kadenssilla. Tässä uudessa vaihdeskaala on paljon suppeampi, normaalit maantiepyörän välitykset, niillä ne lyhyet kammet eivät tuntuneet hyviltä. Voi kyllä olla, että kokeilen niitä vielä uudestaan, mutta erilaisella (pienemmällä) eturatasvalikoimalla ja tällä kertaa myös tiheämmällä takapakalla, niin vaihteiden väliset hypyt eivät ole megaexometrejä.
Annin kohdalla sanoisin, että ÄLÄ lyhennä kampia, jos joudut jo nyt käyttämään lyhyintä löytyvää välitystäsi, etkä halua tai pysty lyhentämään välitystä kampien lyhennyksen yhteydessä vähintään samassa suhteessa kuin kampiakin. Tai toki kokeilla voi, mutta älä riko polviasi ainakaan sen takia, että netissä neuvotaan yksioikoisesti käyttämään lyhyitä kampia! Edit: jos pienennät eturatasta 26->22, niin tuolla suhteella laskien 144 mm mittaiset kammet olisi ihan jees (jos alkuperäiset oli 170 mm?).
Semmonen kiinnostaisi itteäni, että kuinka moni RRF:n nopeista hemmoista käyttää lyhyitä kampia? Terot? Vuoltu? Mhelander? Stapani? Riku? etc...
Anteeksi.
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
vph kirjoitti:Jos lyhyillä kammilla ajaa samalla kadenssilla ja samoilla nopeuksilla kuin pidemmilläkin, niin polvet ei tykkää yhtään: niihin kohdistuu paljon suurempi voima, ihan suoraan suhteessa kampien pituuseroon.
Jätät huomioimatta että nivelen liike on eri.
Ei mulla polvet ole kipeytyneet lyhyemmillä kammilla vaikka ajan täysin samoilla välityksillä. Ei ne kyllä pitkilläkään vaivanneet, mutta polvien liikeradat onkin mulla laajat. Kantapäät massaa ja pohjaan kyykättynä on mulle lepoasento Luulisin että monella polvivaivat normaalimittaisilla kammilla kohtuvat siitä että pyöräilyä vastaavaa liikettä ei tule muuten kuin pyöräillessä. Polvia ei yksinkertaisesti käytetä koukussa kevyenkään kuorman kanssa.
Oikeasti kovaa ajavat taitavat ajaa kaikki yli 160 millisillä Kannattaako hupiajajan sitten matkia kilpailijaa? En usko. Ajelee sillä millä hyvältä tuntuu.
Ja joo, muakin välillä ottaa päähän se että lyhyillä kammilla mukamas kaikki muuttuu vain paremmaksi
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Anni kirjoitti:Ainakin 22/32/44-sarjoja on ihan hyvin saatavilla - pitäs vaan keksiä mikä parhaiten sopii lyhennykseen. Kävin nykyisillä kammilla katsomassa mitä nuo luvut tarkottaa käytännössä eikä nuo mun silmälle mitenkään pelottavan lyhyet ole.
Tiedän nyt koon jota etsiä - ja tiedän että tulevien reikien ympärillä pitää olla tavaraa, mutta onko muuta huomioonotettavaa kampisarjaa etsiessä? Tuota lähinnä mietin että onko tuo joku standardi minkä pituiseen ja paksuiseen putkeen kampien akseli laitetaan?
Kampiakselia, eli keskiötähän ei tartte vaihtaa jos kammet vaihdat. Mie en kuvasta osaa sanoo, onko nuo nelikanttikeskiössä kiinni vai Octalinkkeskiössä, nelikantti on se yleisin. Eli kammessa on neliskanttinen reikä, joka menee akselin päähän.
Rattaat olis hyvä olla irrotettavat eli pulttikiinnitteiset ja pulttijako olis ehkä hyvä olla joku yleinen - viisaammat sanokoon, mikä on yleinen, 130mm? Siksi vaan ett löytyy helposti jos tarttee uusia rattaita.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- anioni
- Sisällöntuottajakokelas
- Viestit: 203
- Liittynyt: 30 Heinä 2016, 22:55
- Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Minä toivon lyhyempien kampien loiventavam sitä kulmaa jossa polvi on polkimen ollessa lähimpänä, jotenkin puuduttava tuo toisen jalan kyykkyasento. Ja jos vaikka saisi sitten keskiötä työntää edes sentin eteenpäin jotta juomapullo mahtuisi oikeinpäin paikalleen... Paras tietty olia jos vois kokeilla eripituisia kampia, eli 160 mm, 150 mm, 140 mm ja 130 mm.
.
Atomin vastaanottaessa tai luovuttaessa elektroneja atomista tulee ioni. Elektroneja luovuttaneesta atomista tulee positiivisesti varautunut ioni, kationi. Elektroneja vastaanottaneesta atomista tulee negatiivisesti varautunut ioni, anioni.
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Anni kirjoitti:Minä toivon lyhyempien kampien loiventavam sitä kulmaa jossa polvi on polkimen ollessa lähimpänä, jotenkin puuduttava tuo toisen jalan kyykkyasento. Ja jos vaikka saisi sitten keskiötä työntää edes sentin eteenpäin jotta juomapullo mahtuisi oikeinpäin paikalleen... Paras tietty olia jos vois kokeilla eripituisia kampia, eli 160 mm, 150 mm, 140 mm ja 130 mm.
Tähän kampien lyheltäminen auttaa varmasti, senttihän lähtee jo 5mm lyhemmillä kammilla. Tosin keralla kannattanee hieman enemmän ottaa pois. Lyhyemmät kammet auttaavat nopeamman pyörityksen saavuttamisessa, mutta kuten jo varmaan on tullut esille pitää käytetyn voiman olla pienempi kuin maksimi mihin kykenee - pitkät kammet - tai huomatavasti pienemmät vaihteet ovat sitten toinen vaihtoehto. Viljamin mainitsemaa "gain ratio":a kannataa tässä valinnassa pohtia.
Kuvassa olevat kammet ovat lienee sramin gpx "keskiöllä" joten jos/kun noissa ei ole riittävästi lyhennykseen materiaalia on vaihtoehtona vaihtaa myös keskiö. Nelikanttikeskiö on halpa/helppo vaihtoehto ja mm. sram s600 (22-32-42 rattaat) -kammet ovat erinomaiset lyhennykseen. Sramilla on myös muutamaa pykälää isommalla ratastuksella toinen malli.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14158
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Anni kirjoitti:Minä toivon lyhyempien kampien loiventavam sitä kulmaa jossa polvi on polkimen ollessa lähimpänä, jotenkin puuduttava tuo toisen jalan kyykkyasento. Ja jos vaikka saisi sitten keskiötä työntää edes sentin eteenpäin jotta juomapullo mahtuisi oikeinpäin paikalleen... Paras tietty olia jos vois kokeilla eripituisia kampia, eli 160 mm, 150 mm, 140 mm ja 130 mm.
Tuo on juuri se syy, miksi lyhyempiin vaihdetaan. Sinulla näkyy olevan ontolla akselilla kammet tuossa nykyisessä setissä. Yksinkertaisinta olisi, jos ostaisit kampien lisäksi halvan nelikanttikeskiökasetin (Biltema 9,99€), jotta niitä lyhyitä kampia helpommin löytyy. Bilteman keskiökasetti sopii tuohon puomin putkeen sellaisenaan.
Kempeleen kyläkaupasta saa 102 mm kampia 28 piikin ketjupyörällä nelikanttikeskiöön sopivina muistaakseni 17€ hintaan. Kokeile noilla. Jos et tykkää ja tarvitset isomman eturattaan ja useamman vieläpä, minä voin lunastaa kampisetin Perhepyöräprojektiini, josta puutuu yhdet kammet.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Yksi vaihtoehto (Jorin ehdottamaa kalliimpi tosin) on kampien lyhentäminen. Kelpaisiko tällaiset Sram S600 -kammet:
Kuvassa on aiemmin lyhentämäni kampipari. Aihiot on 175 mm, joten kaikki pituudet 152 millistä alaspäin käy (käytännön minimi varmaan jossain 90 mm paikkeilla, jos nyt oikein muistan). Jos useammat reiät haluaa, niin reikien välin olisi hyvä olla minimissään 23 mm.
Rattaat ovat 22/32/42-hampaiset. Kampien hinta on lyhennettynä 70 euroa (+postikulut). Keskiöksi käy tavallinen nelikanttikeskiö (akselin pituus 113 mm), joita löytyy edukkaasti "joka paikasta".
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Nuorisomaastopyörissä on tyypillisesti 152 mm kammet 22/32/42 rattailla. Tuollaiset olisi varmaan edullisin vaihtoehto lyhyemmiksi kammiksi. Kuukkeli löyti tälläiset. Polkija saa kuitenkin olla aika pitkä jos tavoite on ettei polvi mene yli 90 asteen tämän mittaisilla kammilla.
juuva kirjoitti:sram s600 (22-32-42 rattaat) -kammet ovat erinomaiset lyhennykseen. Sramilla on myös muutamaa pykälää isommalla ratastuksella toinen malli.
Sram s650 on sama malli, mutta 28/38/48 rattailla.
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Nuo joosehan ehdottamat nuorisokammet on edullinen kokeiluvaihtoehto, ja hyvä sellainen jos ei oikein vielä tiedä minkä mittaisia haluaa. Rattaat voivat olla niitatut (eivät vaihdettavissa), mutta senkin varmaan hyvin sietää tuohon hintaan.
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Ei mennyt onttojen kampien holkitus #3 kuin strömsössä. Wacky jätti taannoin meikäläiselle kolhua saaneet (vääntyneet) Ultegra-kammet, jotka ovat odottaneet hyllyssä sitä kuuluisaa sadepäivää, jolloin tehdään kaikkia rästissä olevat hommat pois . Näitä oli siis tarkoitus jossain vaiheessa koeporailla onttouden varmistamiseksi, siispä oivalliset aihiot nyt holkituskokeiluun.
Ja ontothan nuo oli. Onkalo pieneni huomattavasti uuden reiän kohdalla. Reiän toisessa laidassa materiaalia (seinämävahvuutta) oli runsaasti, toisessa laidassa mentiin jo lähelle 3 milliä. Tämä aiheuttikin sitten sen, että tapilla reikää käsin isommaksi kairatessa reikä siirtyi ohuemman seinämävahvuuden suuntaan. Eli tappi leikkasi enemmän lastua sieltä, mistä sitä helpommin lähti. Reiän suuntakin siinä samalla muuttui hieman. En tiedä huomaako ajaessa, Wacky kommentoinee tästä kunhan pääsee testaamaan.
Kammen päitä lyhensin sen verran, että alkuperäisen reiän kierre hävisi. Jo tässä kohtaa alkoi kammen keskellä näkyä viivana onkalon alku.
Kammen pään jyrsintää varten jigiin kiinnitettäessä toisen kammen ylipitkä kierreholkin pää otti itseenä ja alkoi rispaantua. Jouduin sitä sitten viilailemaan lyhyemmäksi. Kannattanee jatkossa lyhennellä holkit jo ennen kampeen kiinnitystä ja laittaa tuo viilattu pää kammen ulkopuolelle, jolloin jää polkimen akselin "kauluksen" taakse piiloon.
Kun tuollaiset "epäonnistuneet" noista tuli, niin en omistajalta mitään veloittanut. Katsotaan nyt ovatko edes käyttökelpoiset (reikien suoruus). Jos eivät viipota, niin sitten Wacky/Salsa saavat testailla holkkien kestävyyttä, eli kovaa käyttöä.
Kampien alkuperäinen pituus oli 170 mm. Tavoitemitta oli 140 mm, mutta em. episodin takia niistä tuli noin millin (?) lyhyemmät.
Seuraavia onttokampitestejä varten hommaan 14,5 millin poranterän, jolloin kierretapin kartio-osalla ei tarvitse käsivaralla enää isontaa reikää, ja saadaan reiät suoraan.
Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista
Anni 5-10 % väestöstä saa apua polvikipuihin, jos ne ovat ruston kulumaperäisiä apteekista reseptittä saatavasta glukosamiinista. Se on samaa luontaista sokeria, jota kroppa tuottaa rustojen rakennusaineeksi. Oletko kokeillut?