Pitäydyin valitulla linjalla, eli lisää saranoita ja levynkappaleita takapäähän
. Passelin kokoista vaneria ei ollut, joten ohjauksen keskittimen levyt syntyivät lastulevystä. Tuskin tämän alemmas voi enää materiaalinvalinnoissa vajota...
Alla muutama kuva keskittimestä. Takahaarukan molemmin puolin on saranoitu levy, jossa on puoliympyrän muotoinen muovikiekko. Takahaarukkaan kiinnitetyt urakuulalaakerit rullaavat muovikiekon pintaa pitkin käännettäessä. Levyjen alareunaan on kiinnitetty vetojouset, joiden toinen pää on kiinni pyörän rungossa. Jouset vetävät levyjen muovikiekot kiinni laakereihin ja sitä kautta painavat takahaarukkaa kohti keskiasentoa. No kuvat toivottavasti selventävät tätä sekavaa selitystä.
Pyöreän rullauspinnan tarkoitus on voimistaa keskitystä aivan ohjauksen keskialueella, eli pienillä kääntökulmilla. Lisää käännettäessä keskitysvoima ei kasva lineaarisesti, vaan kasvu hidastuu. Tällä oli tarkoitus estää ohjausta tulemasta liian raskaaksi. Tuntui toimivan yllättävän hyvin ensimmäiseksi koeversioksi, mutta ei ohjaustuntumaa toki voi täydelliseksi kehua.
Vähän "purkkaviritys", mutta systeemin toiminnan pystyy tuollakin jo testaamaan.
Kävin illan päätteeksi kiertämässä korttelia. Fiilis oli huomattavasi parempi kuin taannoin ensimmäisellä koeajolla. Isompien letkujen ja sylinterien avarruksen ansiosta ohjaus kääntyi nyt riittävän nopeasti. Ohjaus keskitti hyvin pienillä kääntökulmilla, ehkä jopa liikaakin (keskittimen geometria vaatii kehitystä). Nyt kun vehkeessä oli vaihteetkin, niin alamäkeen pääsi polkemaan lisävauhtia. Lyhyillä kammilla pyöritys on kyllä helppoa, isommat kierrosnopeudet tuntui ihan luonnollisilta. Niinpä sain sitkutettua huipuiksi 45 km/h, mikä hieman yllätti. Ohjaus ei osoittanut ainakaan kovalla lumipolanteella mitään vikuroinnin oireita vielä tuossa nopeudessa. Ehkä sliksirenkaat + liukas ajoalusta rauhoitti ohjausta, kun isoja sivuttaisvoimia ei päässyt syntymään.
Olen erittäin tyytyväinen, ajokki toimi eikä isoja takapakkeja tullut. Ohjaus kaipaa luonnollisesti vielä kehitystä, mutta vähemmän kuin etukäteen kuvittelin. Ajaessa ei tarvinnut pelätä ajokin karkaamista lapasesta. Vetävän pyörän sutiminen oli tuttua jo ensimmäiseltä koeajolta.
Sunnuntai on tärkeä päivä projektin jatkon kannalta. Tästä lisää myöhemmin sunnuntaina...