vuoltu kirjoitti:Joo, tuo on käynyt myös mielessä. Nykyiset kammet on 172,5mm. Jos siirtyisi 152mm kampiin tulisi 20,5mm lisää tilaa reisille. Ja vetämällä ohjaustankoa ulospäin stemmistä voisi vielä irrota muutama milli - aika rajoilla kuitenkin mennään jo nyt.
Kun ajelee niin että ei pidä ohjaustangosta kiinni kunnolla (siis niin että sormet eivät mene tangon ympäri) reidet koskettavat edelleen ohjaustankoon. En osaa arvioida kuinka paljon tämä vaikuttaa polkemistekniikkaan (nilkkojen asento "polkemisliikkeen yläkohdassa"). Epäilen että reidet ottaisivat edelleen sormiin 152mm kammilla.
Mulle tuli samanlaisia ongelmia M5 lowracerin kanssa. Ensin kun vaihdoin peukalojarrut ja kitkavaihdevivut tangonpää jarrukahvoihin, ja myöhemmin vivut Double Tap peukalovaihtajiin. Siitä selvittiin vetämällä stemmin teleskooppi aivan tappiin, itse asiassa ekoilla lenkeillä jäi koko tanko käteen pari kertaa
.
Sitten kun hommasin MetaPhysic:n niin kokeilin sen penkkiä lowracerissa, kokokin oli sopivampi mutta kun penkin malli on hieman eri piti keskiötä tuoda tilkka taaksepäin ja johan alko ottaan reidet kiinni sormiin ja DT-kahvoihin.
Ratkaisu oli leikata (biltsun fillarin) ohjaustangosta pätkä ja hitsata stemmin jatkoksi, se kun onneksi oli terästä. Ohjaamohan on tämän näköinen:

Ja kuski päällä näyttää lowracer tältä:

Täällä lisää höpinää tuosta ajoasennon ergonomian virittelystä. Edelleen on pers-tuntuma että ergonomia ja ajomukavuus on paras lowracerissa, vaikka se ei ole enää nopein maantiellä.
Mitä tulee noihin lyhyisiin kampiin, itse olen pers-jalakanen 180-senttinen. En ole edes viitsinyt vaivautumaan laskemaan mikä olisi "oikea" kammen pituus, aina on mun (kunnollisissa) fillareissa ollu 170mm:n kammet mutta kun ostamassani oikeassa maantiekilpapyörässä oli 172.5mm:n kammet niin niillä homma alko toimimaan. Ajoin noilla kammilla jotain 100-tonnia 90-luvulla ilman mitään polvi- tai muita vaivoja (kumma kyllä).
Tällä hetkellä kaikissa maantienojakeissa on tuon mittaiset kammet ja vain maasturissa on 170mm:n kammet. Kadenssin sain takaisin järkeviin lukuihin tekemällä ovaalit ketjurattaat, pyöreillä max oli jotain 90:n paikkeilla.
Mulla on vaikeuksia maantieolosuhteissa saada pidettyä riittävän korkeaa kadenssia noilla maasturin kammilla, ja niillä on selvästi vähemmän vääntöä paikoissa joissa sitä tarvii. Tämä ihan pers-tuntumalla, ajamalla ensin MP:llä lenkkiä ja sitten jatkamalla samoin tein maasturilla. Ero on todella huomattava, siis asfaltilla ajaessa.
Maastossa ei moisiin jouda keskittymään, kuskin nuppi pysyy kiireisenä muista syistä
. Maastossakin on tanko ja kahvat viritetty niin että juuri ja juuri kääntösäteen puitteissa ei reidet osu tankoon/kahvoihin/käsiin.