jori kirjoitti:Pastori kirjoitti:...Kylmemmille mulla on Jonas. Sen käyttö on hankalaa kun meinaa rillit huurtua. Muuten se on loistava.
Eikös tuo Jonas ole kypärämyssyn alla laitettava kenno. Eikös sen kennon voisi laittaa sivulle, jolloin huuru purkautuisi sivulle, eikä höyry purkautuisi silmille. Okein pro laittaisi kaksi kennoa. Molemmille sivuille kenno ja suun eteen koroke, joka kääntää ilman sivuille. Ero on sama, kuin vanhoissa ja uusissa kaasunaamareissa. Vanhat olivat kuin norusn kärsillä varustettuja, nykyisissä suodatin on sivulla tai molemmilla.
Ihan hyvä idea mutta Jori oletko sikakyöstiä, vaikkapa näitä moderneja, pitänyt päässä ja yrittäny tehdä jotakin missä hengästyy ?
Mulla on olikohan Peltor-merkkinan 2-neuvonen jossa on maalaushommissa peräkkäin ensin hiukkas- ja sitten kaasupatruunat. Vähänkään kun hengästyy alkaa suodattimet ahdistaa. Tämä siis ihan vaan pakkeleita hioessa toisaalla maalauksen jälkeen.
Edit: olikin tuo oranssi Kemira Silner 12, ei erityisen mukava kun painaa nenänvartta kun kiristetty tiiviiksi :

Ja hengityksen kosteus tippuu poistoventtiilistä lähes norona. Samoin naama kastuu reunoilta aika reippaasti.
Mutta asiaan, eli tuollanen metalliverkko suun ympärillä ja kypärähupun alla pelittää verraten hyvin. Eikä tarvi edes olla kovinkaan paksu; viime talvena mulla oli se Jonas-hupun valkonen ohuempi jolla -26.5 pakkasella ei ainakaan hengitystä kylmänny:

Kuva otettu 1.5 tunnin lenkin jälkeen... kuvassa on kolme kypärähuppua: alla silkkinen, sitten Lidl:n tiiviimpi tuulta pitävä ja päälimmäisenä Jonas lämmin huppu. Suuta vasten siis tuo Jonas valkoinen lämmitinritilä.
Pari tuommosta reissua ja huomasin että uloshengitysilmaa vuotaa maskin ympäriltä silmäaukosta ulos johon silmäkulmiin ja poskipäiden kohdalle tulee kuuraa. Ja lievät paleltumat sitten kun alamäissä pääsi paremman vauhdin takia ajoviima johtamaan kylmän iholle.